Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania otoczenia budynków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania otoczenia budynków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi wykonywania projektów otoczenia budynków, w tym projektowania, komponowania i programowania synergii architektury ijej otoczenia dla różnych typów zabudowy. |
C-2 | Zapoznanie studentów z aktualnymi trenadami w zakresie projektowania małej architektury i małej urbanistyki. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności sporządzania planu zagospodarowania terenu (w tym analiz przedprojektowych, rysunków projektowych oraz opisu projektu urbanistycznego i małej architektury) zgodnie z zasadami sporządzania dokumentacji projektowej oraz dla potrzeb prezentacji projektu w formie posteru. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie. Etapy powstawania projektu otoczenia budynku w zakresie planu zagospodarowania terenu. | 2 |
T-P-2 | Analiza przedprojektowa wytycznych miejscowego planu zagospodarowania przestrznnego lub decyzji owarunkach zabudowy oraz istniejącego planu zagospodarowania konkretnej działki przeznaczonej pod zabudowę jednorodzinną. | 2 |
T-P-3 | Program i styl otoczenia budynku. Opracowanie schematu funkcjonalno-przestrzennego. | 2 |
T-P-4 | Koncepcja planu zagospodarowania terenu i jego elementów. | 4 |
T-P-5 | Projekt szczegółowy zagospodarowania terenu. Elementy poziome (nawierzchnie i materiały) i pionowe, naziemne i podziemne. Dobór małej architektury. Elementy wodne. Oświetlenie terenu. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia wprowadzające. Pojęcie krajobrazu i otoczenia budynku. | 2 |
T-W-2 | Typy zabudowy i style otoczenia budyków. | 2 |
T-W-3 | Estetyka i kompozycja otoczenia. Zasady tworzenia kompozycji wnętrz z zakresu małej architektury i małej urbanistyki. | 2 |
T-W-4 | Planowanie i projektowanie otoczenia budynków. Etapy powstawania projektu. Program funkcjonalno-przestrzenny. Elementy zagospodarowania terenu - pionowe i poziome, podzieme i naziemne. Dobór roślinności. Budowa klimatu i nastroju - rola koloru i światła w otoczeniu budynków. | 6 |
T-W-5 | Współczesne tendencje w projektowaniu małej archiektury i małej urbanistyki. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Praca nad projektem poza zajęciami (przygotowanie wymaganych rysunków planu zagospodarowania, rysunów architektonicznych, wizualizacji i opisów). | 15 |
A-P-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolokwium. Czytanie literatury | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Wykład terenowy |
M-5 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny dotyczący stanu zaawansowania projektu oraz jakości przyjętych rozwiązań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowy projekt semestralny dotyczący projektu otoczenia wybranego budynku, w tym: plan zagospodarowania terenu zgodny z wytycznymi miejscowego planu agospodarowania przestrzennego; projekt architektonicznych iurbanistycznych elementów; obejmuje przygotowanie dokumentacji technicznej (częśc graficzna i opisowa) oraz posteru. W ocenie końcowej brana jest pod uwagę wartość merytoryczna projektu: zastosowanie wiedzy teoretycznej dotyczącej komponowania, programowania i urządzania terenu, projektowania małego wnęterza architektoniczno-urbanistycznego z klimatem oraz estetyczna pracy. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiedzy teoretycznej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/08_W01 zna w zakresie podstawowym współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury | PAWiO_1A_W04 | T1A_W05 | InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-4 | S-3 |
PAWiO_1A_S1/C/08_W02 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimedialnych | PAWiO_1A_W26 | A1_W13, T1A_W02 | InzA_W02 | C-3 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/08_U01 praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | PAWiO_1A_U10 | A1_U21, T1A_U15 | InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-W-3, T-W-4, T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/08_K01 popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i ogrodów, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały | PAWiO_1A_K06 | T1A_K07 | InzA_K01 | C-2, C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/08_W01 zna w zakresie podstawowym współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu zna zasady i tendencje projektowania otoczenia budynków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/08_W02 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimedialnych | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu zna zasady przygotowania projektów otoczenia budynków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/08_U01 praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu posiadł umiejętność projketowania otoczenia budynków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/08_K01 popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i ogrodów, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczony sposób potrafi przekazać swoje pomysły na zagospodarowanie otoczenia budynków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bohm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
- Poradnik, Patio-fachowe rady. Projektowanie,budowanie, modernizacja oraz konserwacja patio, ścieżek, schodów, Arkady., Warszawa, 2007
- Szymski A., Dawidowski R., Architektura krajobrazu, Walkowska, Szczecin, 2006
- Williams R., Piękne ogrody, Arkady, Warszawa, 2006
- Powell A. M., Ogrody w mieście. Projektowanie przestrzeni i roślinności., Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa, 2008
- Vidiella A.S., Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Top Mark Centre, Warszawa, 2009, ISBN: 978-83-925-890-1-3
- Korzeniowski W., Odległości w zabudowie i w zagospodawaniu terenu, Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa P.P, 2002, ISBN 83-83393-99-4
- Brett Martin, 1001 pomysłów. Przestrzeń wokół domu. Projekty, materiały, wykonanie, wyposażenie, Arkady, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Korzeniowski W., Poradnik z komentarzmi i z 133 rysunkami do Warunków Technicznych (Rozporządzenia MI z 2003), Polcen, Warszawa, 2006
- Niewiadomski Z., Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz pod red. prof. Z. Niewiadomskiego, C-H-Beck, Warszawa, 2011, ISBN: 978-83-255-2676-4