Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Historia sztuki i architektury:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia sztuki i architektury | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | 1. Wymagane są podstawowe wiadomości z historii, historii sztuki na poziomie programu szkoły średniej |
W-2 | Znajomość podstawowych stylów, porządków. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce europejskiej i polskiej, od czasów starożytnych do współczesności. Rozpoznawanie dzieł sztuki i znaczących obiektów architektonicznych na podstawie ich charakterystycznych cech. |
C-2 | Prowadzenie szkicownika prezentującego najważniejsze obiekty. |
C-3 | Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i sztuki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Humanizm, sztuka i architektura renesansowa Italii | 3 |
T-W-2 | Sztuka i architektura renesansu francuskiego i hiszpańskiego | 3 |
T-W-3 | Sztuka i architektura renesansowa w Niemczech, Niderlandach, i Anglii | 3 |
T-W-4 | Renesans w Polsce | 3 |
T-W-5 | Kontrreformacja i barok w Italii | 3 |
T-W-6 | Barok we Francji | 3 |
T-W-7 | Barok w Hiszpanii, Austrii, Niemczech i Anglii | 3 |
T-W-8 | Barok w Polsce | 3 |
T-W-9 | Idee oświecenia, klasycyzm we Francji | 3 |
T-W-10 | Klasycyzm w Niemczech i Anglii, rewolucja przemysłowa | 3 |
T-W-11 | Klasycyzm w Polsce | 3 |
T-W-12 | Impresjonizm i secesja w Europie | 3 |
T-W-13 | Historyzm, eklektyzm i secesja w Polsce | 3 |
T-W-14 | Sprawdzenie wiadomości i zaliczenie wykładów | 3 |
T-W-15 | Wykład podsumowujący | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Egipt - kanon w sztuce i architekturze egipskiej | 2 |
T-W-2 | Grecja starożytna: kultura, architektura, porządki klasyczne | 2 |
T-W-3 | Grecja starożytna rzeźba i ceramika | 2 |
T-W-4 | Okres hellenistyczny architektura i sztuka | 2 |
T-W-5 | Architektura starożytnego Rzymu | 2 |
T-W-6 | Sztuka starożytnego Rzymu | 2 |
T-W-7 | Architektura starochrześcijańska | 2 |
T-W-8 | Sztuka starochrześcijańska | 2 |
T-W-9 | Romanizm w Europie | 2 |
T-W-10 | Romanizm w Polsce | 2 |
T-W-11 | Architektura i sztuka gotycka we Francji i Anglii | 2 |
T-W-12 | Architektura i sztuka gotycka w Niemczech, Czechach i Italii | 2 |
T-W-13 | Gotyk w Polsce | 2 |
T-W-14 | Zaliczenie wykładów | 2 |
T-W-15 | Wykład podsumowujący | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekspresjonizm, kubizm, futuryzm | 2 |
T-W-2 | Idee Bauhausu, Walter Gropius, Grupa De Stijl | 2 |
T-W-3 | Le Corbusier | 2 |
T-W-4 | Surrealizm, abstrakcjonizm | 2 |
T-W-5 | Architektura i sztuka organiczna | 2 |
T-W-6 | Frank Lloyd Wright, Oskar Niemeyer | 2 |
T-W-7 | Alvar Aalto, architektura i sztuka krajów skandynawskich | 2 |
T-W-8 | Współczesna sztuka i architektura Japonii | 2 |
T-W-9 | Posmodernizm jako protest przeciwko modernizmowi | 2 |
T-W-10 | High-Tech: Norman Foster, Ming Pei | 2 |
T-W-11 | Dekonstruktywizm | 2 |
T-W-12 | Architektura i sztuka Polski międzywojennej | 2 |
T-W-13 | Współczesna architektura i sztuka Polska | 2 |
T-W-14 | Sprawdzenie wiadomości i zaliczenie wykładów | 2 |
T-W-15 | Wykład podsumowujący | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-W-2 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej. | 15 |
A-W-3 | Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i ich interpretacja. Powtórzenie wiadomości z zakresu semestru. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat, z zakresu historii architektury i sztuki. | 15 |
A-W-5 | Przygotowanie do Kolowium Zaliczającego. | 5 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej. | 10 |
A-W-3 | Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i ich interpretacja. | 7 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat, z zakresu historii architektury i sztuki. | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie do Kolowium Zaliczającego. | 3 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej. Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i ich interpretacja. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat, z zakresu historii architektury i sztuki. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do Kolokwium Zaliczającego. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym. Studenci są zobowiązani do prowadzenia szkicownika z wybranymi obiektami architektonicznymi. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Prowadzenie szkicownika z wybranymi obiektami architektonicznymi. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia jednej prezentacji multimedialnej na wybrany temat, z zakresu historii architektury i sztuki. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające na koniec semestru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/01_W01 zna podstawy historii architektury, wzornictwa, sztuki i projektowania bezpośredniego otoczenia architektury | PAWiO_1A_W17 | A1_W11, T1A_W04 | InzA_W03 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-3, S-1, S-2 |
PAWiO_1A_S1/B/01_W02 posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych | PAWiO_1A_W08 | A1_W15, T1A_W02 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-3, S-1, S-2 |
PAWiO_1A_S1/B/01_W03 Zna podstawy historii architektury i urbanistyki renesansu europejskiego, w tym polskiego. Zna najwybitniejszych achitektów epoki, ich ważne z punktu widzenia rozwoju myśli architektonicznej dzieła oraz prace teoretyczne i poglądy estetyczne. | PAWiO_1A_W19 | A1_W11, T1A_W02, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/01_U01 Student prowadząc systematycznie szkicownik nabiera sprawności rysunkowej, przygotowując prezentacje stosuje różne techniki komputerowe. | PAWiO_1A_U07 | A1_U19, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-3, S-1, S-2 |
PAWiO_1A_S1/B/01_U02 Student podczas ćwiczeń nabywa umiejętności przedstawiania prezentacji w sposób spójny i syntetyczny. Dyskutuje na tematy z zakresu historii architektury i urbanistyki, przytaczając merytoryczne argumenty. Potrafi zaprezentować poglądy estetyczne zarówno własne jak i charakterystyczne dla omawianej epoki, bądź twórcy. | PAWiO_1A_U23, PAWiO_1A_U28 | A1_U19, T1A_U07 | InzA_U07 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-3, S-1 |
PAWiO_1A_S1/B/01_U03 Potrafi pozyskiwać informacje z właściwie dobranych źródeł: literatury, baz danych, w tym Internetu, a następnie je interpretować i syntetycznie zaprezentować. | PAWiO_1A_U13, PAWiO_1A_U31 | A1_U19, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U09 | InzA_U01 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/01_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | PAWiO_1A_K08 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-3, S-1, S-2 |
PAWiO_1A_S1/B/01_K02 Rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować. Posiada wiedzę teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. | PAWiO_1A_K01 | T1A_K01 | InzA_K01 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/01_W01 zna podstawy historii architektury, wzornictwa, sztuki i projektowania bezpośredniego otoczenia architektury | 2,0 | |
3,0 | Rozpoznaje dzieło architektoniczne i dzieło sztuki, w przybliżeniu określa czas i miejsce jego powstania. Naprowadzony potrafi rozpoznać autora. Zna podstawowe cechy stylów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/B/01_W02 posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych | 2,0 | |
3,0 | Rozpoznaje dzieło architektoniczne i dzieło sztuki, w przybliżeniu określa czas i miejsce jego powstania. Naprowadzony potrafi rozpoznać autora. Zna podstawowe cechy stylów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/B/01_W03 Zna podstawy historii architektury i urbanistyki renesansu europejskiego, w tym polskiego. Zna najwybitniejszych achitektów epoki, ich ważne z punktu widzenia rozwoju myśli architektonicznej dzieła oraz prace teoretyczne i poglądy estetyczne. | 2,0 | Nie rozpoznaje dzieła architektonicznego lub dzieła sztuki, nie zna autora, obcy jest też kontekst historyczny dzieła. |
3,0 | Rozpoznaje dzieło architektoniczne w przybliżeniu czas i miejsce jego powstania. Naprowadzony potrafi rozpoznać autora. Zna podstawowe cechy stylów. | |
3,5 | Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub czas i miejsce jego powstania, rozpoznaje autora. Zna podstawowe cechy stylów. | |
4,0 | Rozpoznaje dzieło architektoniczne i dzieło sztuki, zna twórcę lub twórców. Zna cechy elewacji. Potrafi przedstawić kontekst historyczny dzieła. | |
4,5 | Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub dzieło sztuki, zna jego twórcę lub twórców. Zna cechy panujących stylów. Potrafi przedstawić ogólny kontekst historyczny dzieła, sywetkę twórcy, i poglądy estetyczne. | |
5,0 | Potrafi bezbłędnie rozpoznać dzieło, twórcę i styl. Potrafi przedstawić sylwetkę twórcy, jego osiągnięcia i poglądy estetyczne w kontekście historycznym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/01_U01 Student prowadząc systematycznie szkicownik nabiera sprawności rysunkowej, przygotowując prezentacje stosuje różne techniki komputerowe. | 2,0 | Nie posiada wystarczającej sprawności rysunkowej.Prowadzi szkicownik niestarannie i niesystematycznie. |
3,0 | Posiada wystarczającą sprawność rysunkową.Prowadzi szkicownik systematycznie. | |
3,5 | Posiada wystarczającą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik starannie i systematycznie. | |
4,0 | Posiada dobrą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik starannie i systematycznie. | |
4,5 | Posiada bardz dobrą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik starannie i systematycznie. | |
5,0 | Posiada bardzo dobrą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik bardzo starannie i systematycznie. | |
PAWiO_1A_S1/B/01_U02 Student podczas ćwiczeń nabywa umiejętności przedstawiania prezentacji w sposób spójny i syntetyczny. Dyskutuje na tematy z zakresu historii architektury i urbanistyki, przytaczając merytoryczne argumenty. Potrafi zaprezentować poglądy estetyczne zarówno własne jak i charakterystyczne dla omawianej epoki, bądź twórcy. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. | |
PAWiO_1A_S1/B/01_U03 Potrafi pozyskiwać informacje z właściwie dobranych źródeł: literatury, baz danych, w tym Internetu, a następnie je interpretować i syntetycznie zaprezentować. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić. | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/01_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | |
3,0 | Student sumienny, współpracujący z zespołem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ambitny, obowiązkowy, sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem. | |
PAWiO_1A_S1/B/01_K02 Rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować. Posiada wiedzę teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. | 2,0 | Student nieaktywny, nieobowiązkowy. |
3,0 | Student sumienny, współpracujący z zespołem. | |
3,5 | Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,0 | Student obowiązkowy, sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,5 | Student ambitny, obowiązkowy, sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
5,0 | Student ambitny, obowiązkowy, sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem. |
Literatura podstawowa
- Bell J., Lustro świata, Arkady, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-2134-602-1
- Dobrowolski T., Sztuka polska od czasów najdawniejszych do ostatnich, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1974
- Ghirardo D., Architektura po modernizmie, VIA, Warszawa, 1999, ISBN 83-86642-93-0, sem. 3
- Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa, 1987, ISBN 83-213-3146-7, sem. 1, 2
- Latour St. Szymski A., Rozwój współczesnej myśli architektonicznej, PWN, Warszawa, 1985, ISBN 83-01-04876-X, sem. 3
- Murray P., Architektura włoskiego renesansu, VIA, 2011, sem. 2
- Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Arkady, Warszawa, 1980, ISBN 83-213-2983-7, sem. 1, 2
- Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, 1988, ISBN 83-04-01811-x
- Tiez J., Historia architektury XX w., Koln, 1996, sem. 3
- Toman R., Sztuka baroku, Konemann, Italy, 2000, ISBN 3-8290-1748-0, sem. 2
- Watkin David, Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001, ISBN 83-213-4178-0, sem. 1, 2
Literatura dodatkowa
- Koch Wilfried, Style w architekturze, Klub "Świat Książki", Warszawa, 1996, ISBN 83-7129-288-0
- Kozakiewiczowie H.i S., Renesans w Polsce, Arkady, Warszawa, 2007, ISBN 83-213-3000-2, sem. 2
- Kunińska I.- redakcja, Sztuka świata tom I-X, Arkady, Warszawa, 1994, ISBN 83-213 3680-9
- Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1983, ISBN 83-08-00578-8
- Tomkiewicz W., Piękno wielorakie, sztuka baroku, P.W. Wiedza Powszechna, Warszawa, 1971, sem. 2