Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Plastyka - malarstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Plastyka - malarstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Blekiewicz <zblekiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - umiejętność rysunkowego wyrażania kształtów i relacji przestrzennych - posiadanie materiałów, narzędzi i podkładów do prac malarskich |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z podstawami warsztatowymi kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni takimi jak: kompozycja otwarta - zamknięta, statyczna - dynamiczna, prosta - złożona, raport, rytm, kontrast, napięcia kierunkowe, wzajemne oddziaływanie form, zjawiska i prawa optyki (jasne - ciemne, bliżej - dalej), zasady uzyskiwania złudzenia przestrzeni w kompozycji płaskiej. |
C-2 | Poznanie wiedzy na temat barw podstawowych i dopełniających, natężeniu walorowym, relatywiźmie temperaturowym barw, oddziaływanie barw w relacji przestrzeni, zasady budowy obrazu monochromatycznego, oddziaływanie faktury na kolor, poszukiwanie klucza kompozycyjnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Collage w kompozycji półprzestrzennej | 20 |
T-P-2 | Symbolika koloru w kompozycji przestrzennej | 22 |
T-P-3 | Przegląd i zaliczenie semestru | 3 |
45 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Kompozycja monochromatyczna | 17 |
T-P-2 | Relatywizm temperaturowy w kompozycji na płaszczyźnie | 20 |
T-P-3 | Kolor w kompozycji fakturalnej | 20 |
T-P-4 | Przegląd i zaliczenie semestralne | 3 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Praca własna | 45 |
90 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | Praca własna | 60 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | pokaz |
M-2 | objaśnienie |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | korekta |
M-5 | ekspozycja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: korekta |
S-2 | Ocena formująca: przegląd prac |
S-3 | Ocena formująca: dyskusja |
S-4 | Ocena formująca: punktacja (obecność na zajęciach, wrażliwość na kolor, interpretacja tematu, estetyka podania prac, efekt końcowy pracy, konsekwencja realizacji problemu malarskiego) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B16_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | Wz_1A_W01 | A1_W10 | C-1, C-2 | — | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B16_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | Wz_1A_U01 | A1_U14 | C-1, C-2 | — | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B16_K01 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować. | Wz_1A_K03 | A1_K03 | C-1, C-2 | — | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B16_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | 2,0 | nie zna podstaw terminologii malarskiej |
3,0 | zna główne pojęcia i terminy malarskie | |
3,5 | umie w podstawowym zarysie skomentować zjawisko malarskie | |
4,0 | potrafi skomentować złożone zjawisko malarskie | |
4,5 | umie porównywać różne zjawiska malarskie | |
5,0 | umie określać stopień interpretacji malarskiej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B16_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | 2,0 | nie posiada wrażliwości kolorystycznej |
3,0 | postrzega i wyraża podstawowe relacje kolorystyczne i kształtowe | |
3,5 | pełniej postrzega i wyraża podstawowe relacje kolorystyczne i kształtowe | |
4,0 | trafnie określa tonacje oraz relacje kolorystyczne i kształtowe | |
4,5 | wykazuje inwencję własną w określaniu zjawisk kolorystycznych | |
5,0 | posiada dużą czułość na relacje kolorystyczne i kształtowe oraz umiejętność indywidualnego ich wyrażania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B16_K01 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować. | 2,0 | nie wykazuje zdolności obserwacji natury i jej poprawnego wyrażania |
3,0 | wykazuje zdolność skupienia w obserwacji i wyrażaniu zjawisk | |
3,5 | przejawia zdolności obserwacyjnego analizowania zjawisk malarskich | |
4,0 | wykazuje zdolność i umiejętność odkrywania zjawisk malarskich | |
4,5 | potrafi wieloaspektowo obserwować i odkrywać zjawiska malarskie w naturze | |
5,0 | wykazuje wysoką zdolność i umiejętność charakteryzowania zjawisk malarskich w naturze |
Literatura podstawowa
- Władysław Strzemiński, "Teoria widzenia", 2011
- Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcia wzrokowa, 2011
- Rudolf Arnheim, Myślenie wzrokowe, 2011
- Ernst H. Gombrich, Sztuka i złudzenie, 2011