Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania komunikacji wizualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania komunikacji wizualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Świtalski <aswitalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Patryk Słowiński <pslowinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu rysunku i malarstwa (dot. techniki i kompozycji), podstawowe umiejętności plastyczne w zakresie rysunku i malarstwa. Znajomość podstaw posługiwania sie kompozycja, kolorem, perspektywa. |
W-2 | Znajomość podstaw posługiwania sie kompozycja, kolorem, perspektywa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | – posiadać umiejętność przeprowadzenia analizy tematu oraz konstruowania założeń projektowych. – zbudować charakterystyczny i dostosowany do odbiorcy przekaz wizualny. – znać zastosowanie różnych fontów, zasady ich komponowania oraz zależności pomiędzy obrazem a literą gotową. – umieć posługiwać się symbolami graficznymi a także stworzyć pointę oraz metaforę plastyczną. – znać zasady budowania znaków graficznych. – znać zasady budowy liter. – znać zasady kaligrafii. |
C-2 | Znajomość w stopniu zaawansowanym posługiwania sie kompozycja, kolorem, perspektywa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: (pogłębione wprowadzenia do ćwiczeń) - punkt, linia, pion, poziom… definicje i podstawowe zależności pomiędzy najprostszymi elementami graficznymi. Szeregowanie, rytm, symetria i asymetria. Mowa – ekspresja gestu – ślad gestu (znak). Znaki utrwalające mowę. Znaki obrazowe – ideogramy – fonogramy: pisma obrazkowe i alfabetyczne. Architektura kroju pisma – światło, dukt, rytm; wpływ proporcji litery na jej czytelność. Podstawowe pojęcia kaligrafii. Podstawowa triada krojów (np. Times) i rozbudowane rodziny krojów (np. Univers). Rozwój techniki i nowe kroje pism dla nowych nośników. Piktogramy – międzynarodowe pismo obrazkowe. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia (podstawowe umiejętności manualne w wykorzystaniu narzędzi – patyk, pędzel, stalówka; pojedyncze litery i kompozycje kaligraficzne), liternictwo projektowe (antykwa, groteska bezszeryfowa), własny znak drogowy, piktogram; własna twarz jako znak (wykorzystanie technik fotograficznych), własny monogram w różnych wersjach literniczych, ilustracja np. prasowa i komunikat np. reklamowy w pracy zespołowej. | 45 |
45 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: - punkt, linia, pion, poziom… definicje i podstawowe zależności pomiędzy najprostszymi elementami graficznymi. Szeregowanie, rytm, symetria i asymetria. Mowa – ekspresja gestu – ślad gestu (znak). Znaki utrwalające mowę. Znaki obrazowe – ideogramy – fonogramy: pisma obrazkowe i alfabetyczne. Architektura kroju pisma – światło, dukt, rytm; wpływ proporcji litery na jej czytelność. Podstawowe pojęcia kaligrafii. Podstawowa triada krojów (np. Times) i rozbudowane rodziny krojów (np. Univers). Rozwój techniki i nowe kroje pism dla nowych nośników. Piktogramy – międzynarodowe pismo obrazkowe. Ćwiczenia:, (projekty) – kaligrafia (podstawowe umiejętności manualne w wykorzystaniu narzędzi – patyk, pędzel, stalówka; pojedyncze litery i kompozycje kaligraficzne), liternictwo projektowe (antykwa, groteska bezszeryfowa), własny znak drogowy, piktogram; własna twarz jako znak (wykorzystanie technik fotograficznych), własny monogram w różnych wersjach literniczych, ilustracja np. prasowa i komunikat np. reklamowy w pracy zespołowej. | 45 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Student zobowiązany jest do uczestnictwa w wykładach oraz w zajęciach praktycznych. Praca indywidualna zmuszająca do wykazania się samodyscypliną i determinacją. Praca grupowa stanowiąca podstawe do działań na rzecz osiągnięcia wspólnego celu w kreatywnych zespołach roboczych | 30 |
A-P-2 | Praca własna | 90 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Student zobowiązany jest do uczestnictwa w wykładach oraz w zajęciach praktycznych. Praca indywidualna zmuszająca do wykazania się samodyscypliną i determinacją poszerzona o tworzenie w nowych mediach Praca grupowa stanowiąca podstawe do działań na rzecz osiągnięcia wspólnego celu w kreatywnych zespołach roboczych z podziałem na zadania. | 90 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | W części teoretycznej: metody podające i problemowe, w przykładach do ćwiczeń – także programowane; w części praktycznej (ćwiczenia, projekty) – metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Student zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich ćwiczeń, przewidzianych w programie. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne ćwiczenia. Zaangażowanie, umiejętność pracy zespołowej, progresja intelektualnego i technicznego poziomu realizowanych prac mogą podnieść ostateczną ocenę o 0,5 do 1 stopnia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C2_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | Wz_1A_W01 | A1_W10 | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C2_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | Wz_1A_U01 | A1_U14 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Wz_1A_C2_U02 jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji | Wz_1A_U08 | A1_U19 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Wz_1A_C2_U03 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | Wz_1A_U09 | A1_U19, A1_U20 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C2_K01 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | Wz_1A_K02 | A1_K02 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Wz_1A_C2_K02 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | Wz_1A_K03 | A1_K03 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C2_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | 2,0 | Nie ma wiedzy w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnycha i nie orientuje się w środkach ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych. |
3,0 | Ma dostateczna wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych. | |
3,5 | ||
4,0 | Ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego w stopniu dobrym orientuje się w środkach ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych. | |
4,5 | ||
5,0 | Ma wiedzę w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego w stopniu bardzo dobrym oraz orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C2_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | 2,0 | Nie umie tworzyć i realizować własnych koncepcji projektowych. |
3,0 | W stopniu dostatecznym umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe. | |
3,5 | ||
4,0 | Dobrze umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz w stopniu wystarczajacym dysponuje umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia. | |
4,5 | ||
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz w pelni dysponuje umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia. | |
Wz_1A_C2_U02 jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji | 2,0 | Student nie jest zdolny do precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na na podstawowym poziomie. |
3,0 | Student jest zdolny do prezentowania efektów prac projektowych w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | Student jest zdolna do precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnych poziomach ich realizacji. | |
4,5 | ||
5,0 | Student jest zdolny do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji w stopniu bardzo dobrym. | |
Wz_1A_C2_U03 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | 2,0 | Student nie potrafi tworzyć komunikatow wizualnych. |
3,0 | Student potrafi tworzyć komunikaty wizualne w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | W stopniu dobrym potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej o charakterze koncepcyjnym. | |
4,5 | ||
5,0 | Student potrafi tworzyć komunikaty wizualne w stopniu bardzo dobrym, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C2_K01 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie projektowac. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym samodzielnie podejmuje się działań projektowych. | |
3,5 | ||
4,0 | Student samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych oraz je realizuje. | |
4,5 | ||
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizuje oraz prezentuje. | |
Wz_1A_C2_K02 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | 2,0 | Student nie jest zdolny do twórczego myślenia. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym jest zdolny do twórczego myśleniai i wytwarzania pomysłow. | |
3,5 | ||
4,0 | Student w stopniu dobrym jest zdolny do twórczego myślenia, wytwarza pomysły i zmienia kierunki myślenia.Przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki. | |
4,5 | ||
5,0 | Student jest zdolny do twórczego myślenia w stopniu bardzo dobrym, z łatwości wytwarza pomysły i gotowy jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu. |
Literatura podstawowa
- A.Frutiger, Człowiek i jego znaki, 2000
- W. Kandinski, O duchowości w sztuce, Punkt, linia, płaszczyzna, 2003
- Tibor Szanto, Pismo i styl, 2006
- J.Chadwick, Pismo linearne typu B i pisma pokrewne., 2006
Literatura dodatkowa
- E.T. Hall, Ukryty Wymiar, 2007
- P. Dudziński, Alfabet heraldyczny, 2001
- J.T. Russel, W.R. Lane, Reklama, 1996