Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki produkcyjne - projektowanie komunikacji wizualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki produkcyjne - projektowanie komunikacji wizualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Błędowska <Agnieszka.Bledowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Kosmacz <akosmacz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 12,0 | ECTS (formy) | 12,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość technika tworzenia grafiki wektorowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności pozwlajacych na swiadome dobieranie rozwiazan przetowych i systemowych do wymagan poszczególnych produktów poligraficznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Etapy procesu wydawniczego | 10 |
T-L-2 | Etapy przygotowania publikacji w procesie prepress | 10 |
T-L-3 | Techniki druku: druk wklęsły, druk wypukły, druk płaski (offset), druk sitowy | 17 |
T-L-4 | Druk cyfrowy | 8 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe technologie informatyczne tworzenia stron internetowych – język opisu strony HTML oraz język opisu formy prezentacji strony CSS. | 4 |
T-L-2 | Projektowanie struktury treściowej strony internetowej. | 4 |
T-L-3 | Projektowanie systemu nawigacji strony internetowej (podstawy projektowania interfejsów użytkownika). | 4 |
T-L-4 | Projektowanie formy prezentacji stron internetowych. | 4 |
T-L-5 | Zasady doboru i przygotowania elementów graficznych dla stron internetowych. | 4 |
T-L-6 | Zasady projektowania stron internetowych z uwzględnieniem typu urządzeń klienckich (komputery osobiste, urządzenia mobilne oraz tzw. projektowanie responsywne). | 4 |
T-L-7 | Budowanie stron internetowych z wykorzystaniem systemów zarządzania treścią CMS (na przykładzie Joomla i WordPress) | 10 |
T-L-8 | Podstawy projektowania szablonów stron dla systemów zarządzania treścią CMS (na przykładzie Joomla i WordPress). | 11 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie głównych cech, wad i zalet grafiki wektorowej i rastrowej | 3 |
T-L-2 | Formaty graficzne i ich zastosowanie w grafice i poligrafii | 3 |
T-L-3 | Standard informatyczny PDF | 3 |
T-L-4 | Barwa i jej własności, problemy z odwzorowaniem barwy, złudzenia związane z barwą wpływające na jej nieprawidłowy odbiór | 4 |
T-L-5 | Systemy barw i przestrzenie barwne | 3 |
T-L-6 | Zarządzanie barwą w systemach otwartych | 3 |
T-L-7 | Kalibracja urządzeń komputerowych (skaner, monitor, drukarka) | 6 |
T-L-8 | Praca z profilami barwnymi .icc w programach graficznych | 3 |
T-L-9 | Dobór kolorów do rodzaju projektu (wzorniki barw drukowanych, przestrzenie barw wyświetlanych) | 4 |
T-L-10 | Korekta barwna i tonalna obrazów rastrowych i wektorowych | 3 |
T-L-11 | Opracowanie szablonów graficznych na strony internetowe (metodyka projektowania szablonów, zasady estetyki i kompozycji) | 7 |
T-L-12 | Problemy rozdzielczości obrazy, wielkości piksela i rozbieżności w odbiorze kolorów | 3 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Główne cechy, wady i zalety grafiki wektorowej, programy do tworzenia grafiki wektorowej | 1 |
T-L-2 | Interfejs programu Adobe Illustrator, podstawowe narzędzia i panele, zarządzanie przestrzenią roboczą, przygotowanie makiety do pracy, praca na warstwach i w trybie izolacji | 3 |
T-L-3 | Praca ze wzornikami kolorów i przestrzeniami barwnymi | 3 |
T-L-4 | Elementy konstrukcyjne ścieżek wektorowych, narzędzia do tworzenia obiektów wektorowych (piórko, pędzel, ołówek), edycja ścieżek i obiektów wektorowych. | 3 |
T-L-5 | Operacje na obiektach wektorowych | 2 |
T-L-6 | Praca w symbolami graficznymi | 2 |
T-L-7 | Metody prostego wypełniania obiektów kolorem i obrysowywania kształtów | 2 |
T-L-8 | Narzędzia do aktywnego malowania i odnajdywania złożonych obiektów i ścieżek | 2 |
T-L-9 | Tworzenie złożonych siatek kolorów | 4 |
T-L-10 | Zniekształcanie obiektów za pomocą form i siatek innych obiektów. | 3 |
T-L-11 | Tworzenie przejść kształtu, koloru i wielkości pomiędzy obiektami | 2 |
T-L-12 | Przezroczystości obiektów i tryby mieszania warstw | 2 |
T-L-13 | Kadrowanie kompozycji za pomocą masek kryjących i masek przycinania | 2 |
T-L-14 | Efekty specjalne do obiektów wektorowych i rastrowych, stylizacje i renderowanie obiektów | 4 |
T-L-15 | Zagadnienia typograficzne (ramki tekstowe, tekst na ścieżce, oblewanie obiektów tekstem oraz umieszczanie tekstów wewnątrz obiektów, style, formatowanie tekstów) | 3 |
T-L-16 | Przygotowanie grafiki wektorowej do druku | 2 |
T-L-17 | Dostosowywanie grafiki wektorowej do wyświetlaczy urządzeń mobilnych | 2 |
T-L-18 | Przygotowanie grafiki wektorowej do publikacji w internecie (cięcie na plasterki szablonu www) | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca |
M-2 | Metoda praktyczna |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego poza uczelnią. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena prac zrealizowanych w ciagu semetru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C15_W01 Zna w stopniu ogółnym procesy poligraficzne oraz multimedialne i rozumie zasady racjonalnego i optymalnego ich wykorzystania. | Wz_1A_W05 | A1_W13 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_D2_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | Wz_1A_U01 | A1_U14 | — | — | — | — |
Wz_1A_D2_U02 umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu | Wz_1A_U04 | A1_U16, A1_U17 | — | — | — | — |
Wz_1A_D2_U03 jest zdolna do realizacji zadań projektanta form przemysłowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami | Wz_1A_U07 | A1_U18 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_D2_K01 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | Wz_1A_K02 | A1_K02 | C-1 | — | M-3 | S-1, S-3 |
Wz_1A_D2_K02 posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności: - podejmowania współpracy w realizacji zadań własnych, - pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych, - negocjowania (również mediacji) i organizowania, - integrowania się ze środowiskiem projektowym, - jasnego i zwięzłego przekazywania danych z zastosowaniem technologii informacyjnych; świadomego, obywatelskiego życia w społeczeństwie | Wz_1A_K05 | A1_K05 | C-1 | — | M-2 | S-1 |
Wz_1A_D2_K03 pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego | Wz_1A_K06 | A1_K06 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_D2_K01 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaowac zadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawac najprostsze zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługa oprogramowania w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawac proste zadania projektowe, zadowalajaco radzi sobie z obsługa oprogramowania w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonac poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system informatyczne w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem informatycznym CMS w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizowac w sposób bardzo dobry kazde zadanie projektowe, wkładajac w nie własna inwencje i biegle posługuje sie systemem w wymaganym zakresie | |
Wz_1A_D2_K02 posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności: - podejmowania współpracy w realizacji zadań własnych, - pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych, - negocjowania (również mediacji) i organizowania, - integrowania się ze środowiskiem projektowym, - jasnego i zwięzłego przekazywania danych z zastosowaniem technologii informacyjnych; świadomego, obywatelskiego życia w społeczeństwie | 2,0 | Nie rozumie potrzeby informowania o wynikach pracy. |
3,0 | Rozumie potrzebe informowania o wynikach pracy. | |
3,5 | Rozumie potrzebe informowania o wynikach pracy i umie to wykonac. | |
4,0 | Rozumie potrzebe informowania o wynikach pracy i odpowiednio umie to wykonac. | |
4,5 | Rozumie potrzebe informowania o wynikach pracy i umie to wykonac w dobry sposób. | |
5,0 | Doskonale rozumie potrzebe informowania o wynikach pracy. |
Literatura podstawowa
- Kipphan, Helmut (Ed.), Handbook of Print Media, Technologies and Production Methods, Springer, 2001
- J. Panak, M. Ceppan, V. Dvonka, L. Karpinsky, P. Kordoš, M. Mikula, S. Jakucewicz, Poligrafia – procesy i technika, COBRPP, 2005