Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Materiały i technologie zrównoważone:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały i technologie zrównoważone | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>, Agata Kosmacz <akosmacz@zut.edu.pl>, Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone, przewidziane planem studiów, zajęcia z przedmiotów kierunkowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi wiedzy nt. metodyki projektowania z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych |
C-2 | Wyćwiczenie u studneta umiejętności prowadzenia ideacji z wykorzystaniem wiedzy z obszaru materiałów i technologii zrównoważonych |
C-3 | Wpojenie studentowi nawyku twórczego myślenia oraz innowacyjnego działania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie: wiadomości ogólne nt. zrównoważonych i wielofunkcyjnych materiałów przemysłowych oraz technologii ich wytwarzania; metody kreatywnego działania w procesie opracowywania innowacji technologiczne. | 6 |
T-P-2 | Biomateriały i materiały biodegradowalne, materiały z surowców wtórnych | 6 |
T-P-3 | Materiały lekkie i izolacyjne; materiały z pamięcią kształtu i materiały wielofunkcyjne | 6 |
T-P-4 | Materiały wytwarzające energię oraz materiały emitujące światło | 6 |
T-P-5 | Zrównowarzony proces produkcyjny | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Wykłady wprowadzające do ćwiczeń śródsemestralnych | 5 |
A-P-2 | Sesje rozwiązywania problemów wspomagające realizację projektów śródsemestralnych | 10 |
A-P-3 | Korekty projektów śródsemestralnych | 5 |
A-P-4 | Prezentacje i dyskusja nad projektami śródsemestralnymi | 15 |
A-P-5 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-6 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-P-7 | Oglądanie wskazanej ikonografii i filmografii | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wprowadzający do poszczególnych ćwiczeń projektowych |
M-2 | Wykład problemowy, uzupełnia w. informacyjny |
M-3 | Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem |
M-4 | Metoda projektów zespołowych zawierająca elementy symulacji |
M-5 | Film: spoty reklamowe, dokumenty, fragmenty fabuł |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta |
S-2 | Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedzi, przygotowanej na wskazany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: Omówienie formalnej i merytorycznej strony prezentacji (posterów, prezentacji itp.) oraz samego sposobu prezentowania zagadnienia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C20_W01 posiada pogłębioną wiedzę w obszarze materiałów i technologii zrównoważonych, zna ich kierunki rozwoju oraz rozumie potrzebę ich stosowania | Wz_1A_W03, Wz_1A_W04 | A1_W13 | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-1, M-2, M-5 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C20_U01 umie projektować wyroby przemysłowe z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych | Wz_1A_U04, Wz_1A_U05 | A1_U16, A1_U17 | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C20_K01 intersuje się osiągnięciami w dziedzinie materiałów i technologii zrównoważonych oraz promuje ich stosowanie w projektowaniu form przemysłowych | Wz_1A_K03, Wz_1A_K01 | A1_K01, A1_K02, A1_K03 | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C20_W01 posiada pogłębioną wiedzę w obszarze materiałów i technologii zrównoważonych, zna ich kierunki rozwoju oraz rozumie potrzebę ich stosowania | 2,0 | |
3,0 | w stopniu podstawowym definiuje kierunki technologii zrównoważonych oraz w sposób intuicyjny potrafi je zaproponować do realizacji projektu | |
3,5 | ||
4,0 | dobrze definiuje i objaśnia technologie zrównoważone, na bieżąco tłumaczy i wskazuje aktualne problemy z obszaru technologii | |
4,5 | ||
5,0 | w stopniu zaawansowanym zna i potrafi omówić bieżące zagadnienia i realizaje z zakresu nowych technologii |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C20_U01 umie projektować wyroby przemysłowe z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych | 2,0 | |
3,0 | jest w stanie zaprojektować wyrób przemysłowy o podstawowym stopniu skomplikowania z wykorzystaniem materiałów i technologii zrównoważonych | |
3,5 | ||
4,0 | samodzielnie projektuje wyrób przemysłowy korzystając z kognitywnych umiejetności w celu prezentacji produktu o średnim stopniu zaawansowania | |
4,5 | ||
5,0 | świadomie i samodzielnie wykorzystuje materiały i technologie do realizacji projektu, wyszukuje i analizuje skomplikowane technologie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C20_K01 intersuje się osiągnięciami w dziedzinie materiałów i technologii zrównoważonych oraz promuje ich stosowanie w projektowaniu form przemysłowych | 2,0 | student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, nie korzysta w swych proejktach z żadnych informacji |
3,0 | student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, w niewielkim stopniu uwzględnia zdobyte informacj w swych projektach | |
3,5 | ||
4,0 | student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy w obszarze bioniki oraz biologii, zaś zdobyte informacje uwzględnia w swych projektach | |
4,5 | ||
5,0 | student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę w obszarze bioniki oraz biologii, znacząco wykraczając poza program przedmiotu, zaś zdobyte informacje kreatywnie stosuje w swych projektach |
Literatura podstawowa
- Sascha Peters, Materialrevolution, Birkhauser, 2011
- Dorian Lucas, Green design, Braun, 2012
- Henrietta Thompson Magda Kochanowska, Polski i Brytyjski design zrównowazony, Mocak, Kraków, 2013
Literatura dodatkowa
- Futu paper, kwartalnik, Warszawa, 2016