Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Zarządzanie bazami danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie bazami danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności uzyskane w trakcie realizacji przedmiotu „Technologie informacyjne”

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat zasady projektowania baz danych
C-2Student powinien posiadać ogólna wiedzę z zagadnień implementacji, instalacji i administracji baz danych
C-3Student powinień znać podstawy języka SQL
C-4Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.2
T-P-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych4
T-P-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych3
T-P-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.4
T-P-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe4
T-P-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych4
T-P-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych2
T-P-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji4
T-P-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć15
A-P-3Czytanie zalecanej literatury.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Objaśnienie
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Zajęcia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane w trakcie realizacji projektów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O5_W01
Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
Z_1A_W11, Z_1A_W07S1A_W06, S1A_W07C-1, C-4T-P-2, T-P-7, T-P-1, T-P-8, T-P-6, T-P-3, T-P-9M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O5_U01
Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL
Z_1A_U11, Z_1A_U17, Z_1A_U18S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U09C-1, C-3, C-2T-P-5, T-P-1, T-P-6, T-P-4M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O5_W01
Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasady projektowania baz danych i nie posiada podstawowej wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O5_U01
Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL
2,0Student nie posiada umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,0Student posiada dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.

Literatura podstawowa

  1. T. Connolly, C. Begg, Systemy baz danych. Praktyczne metody projektowania, implementacji i zarządzania., Wydawnictwo RM, Warszawa, 2004, t. 1 i 2
  2. Richard Stones, Neil Matthew, Bazy Danych i MySQL, Helion, Gliwice, 2001
  3. Arkadiusz Jakubowski, Podstawy SQL, Helion, Gliwice, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Ben Forta, Poznaj SQL w 10 minut, Intersoftland, Warszawa, 2000
  2. Ewa Łuszczyk, Microsoft SQL Server 2005 od środka: Zapytania w języku T-SQL, APN Promise, Warszawa, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.2
T-P-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych4
T-P-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych3
T-P-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.4
T-P-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe4
T-P-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych4
T-P-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych2
T-P-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji4
T-P-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć15
A-P-3Czytanie zalecanej literatury.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O5_W01Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat zasady projektowania baz danych
C-4Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych
Treści programoweT-P-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych
T-P-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych
T-P-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.
T-P-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji
T-P-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych
T-P-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych
T-P-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji
Metody nauczaniaM-3Zajęcia projektowe
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane w trakcie realizacji projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasady projektowania baz danych i nie posiada podstawowej wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O5_U01Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U11posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U17wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U18posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii i zarządzania, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat zasady projektowania baz danych
C-3Student powinień znać podstawy języka SQL
C-2Student powinien posiadać ogólna wiedzę z zagadnień implementacji, instalacji i administracji baz danych
Treści programoweT-P-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe
T-P-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.
T-P-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych
T-P-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.
Metody nauczaniaM-3Zajęcia projektowe
M-1Objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane w trakcie realizacji projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,0Student posiada dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.