Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Zarządzanie strategiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie strategiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z zakresu podstaw zarządzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z rodzajami modelowych strategii organizacji. |
C-2 | Nabycie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej. |
C-3 | Nabycie umiejętności formułowania strategii organizacji na podstawie dokonanej analizy strategicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa. | 3 |
T-P-2 | Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia) | 4 |
T-P-3 | Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych) | 5 |
T-P-4 | Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości) | 6 |
T-P-5 | Cykl życia produktu. Metody portfelowe. | 3 |
T-P-6 | Analiza SWOT TOWS | 3 |
T-P-7 | Formułowanie wyborów strategicznych | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Praca nad projektem w grupach | 30 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć i studiowanie literatury | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O7_W01 Student zna podstawowe typy strategii organizacji | Z_1A_W01, Z_1A_W13 | S1A_W01, S1A_W08 | C-1 | T-P-1, T-P-6, T-P-7 | M-1 | S-2 |
Z_1A_O7_W02 Student zna metody analizy strategicznej. | Z_1A_W11 | S1A_W07 | C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O7_U01 Student potrafi sformułować strategię na podstawie dokonanej analizy strategicznej. | Z_1A_U04 | S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O7_K01 Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem | Z_1A_K07 | S1A_K03 | C-1, C-2, C-3 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O7_W01 Student zna podstawowe typy strategii organizacji | 2,0 | Student nie zna podstawowych założeń modelowych strategii. |
3,0 | Student zna podstawowe założenia modelowych strategii. | |
3,5 | Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii i potrafi podać przykłady. | |
4,0 | Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady. | |
4,5 | Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania. | |
5,0 | Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady, potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania oraz przewidzieć konsekwencje podjętych wyborów strategicznych. | |
Z_1A_O7_W02 Student zna metody analizy strategicznej. | 2,0 | Student nie potrafi ogólnie scharakteryzować wybranych metod analizy strategicznej. |
3,0 | Student potrafi ogólnie scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej. | |
3,5 | Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej. | |
4,0 | Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. | |
4,5 | Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji. | |
5,0 | Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji. Student potrafi wskazać warunki niezbędne do zastosowania poszczególnych metod analizy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O7_U01 Student potrafi sformułować strategię na podstawie dokonanej analizy strategicznej. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych problemów organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy standardowych modelowych strategii. | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy modelowych strategii w sposób twórczy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O7_K01 Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem | 2,0 | Nie dostrzega relacji między organizacją a otoczeniem. |
3,0 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem i potrafi je zdefiniować. | |
3,5 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. | |
4,0 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować, dokonać klasyfikacji oraz zebrać podstawowe informacje o problemie. | |
4,5 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej. | |
5,0 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej, jest zdeterminowany do jej realizacji. |
Literatura podstawowa
- Gierszewska G., Romanowska K., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2003
- Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
- Strategor, Zarządzanie firmą, PWE, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa, 2002
- Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa, 2005