Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza
Sylabus przedmiotu Planowanie gospodarcze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie gospodarcze | ||
Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sobolewska <Agnieszka.Sobolewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony program mikro i makroekonomii |
W-2 | Znajomość podstaw finansów przedsiębiorstw |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność definiowania i identyfikacji celów organizacji |
C-2 | Zgromadzenie wiedzy obejmującej organizację zasobów przedsiębiorstwa |
C-3 | Poznanie cech planowania operacyjnego i strategicznego |
C-4 | Wykształcenie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Zasady planowania - formułowanie scenariuszy przebiegu procesów gospodarczych w przyszłości. Zasada realizmu planowania, zasada decydującego ogniwa, zasada wewnętrznej zgodności planu, zasada koordynacji planów, zasada optymalności w planowaniu. | 5 |
T-K-2 | Etapy konstruowania projektu przedsięwzięcia gospodarczego. | 2 |
T-K-3 | Procedury gromadzenia i analizy informacji (prognoz procesów i stanów rzeczy). | 4 |
T-K-4 | Diagnoza relacji między prognozami a zasobami i metodami (technikami) transformowania zasobów w cele. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Planowanie przedsięwzięć gospodarczych - istota, cele, funkcje. Czas w projektowaniu biznesowym. | 3 |
T-W-2 | Plany taktyczne i operacyjne. Planowanie strategiczne jako proces tworzenia polityki strategicznej firmy. | 3 |
T-W-3 | Diagnoza zasobów przedsiebiorstwa. Identyfikacja problemów. | 3 |
T-W-4 | Poszukiwanie alternatywnych rozwiązań. Strategia a taktyka gospodarcza. | 3 |
T-W-5 | Scenariusze przebiegu wybranych procesów gospodarczych w organizacji | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-K-2 | Praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, analiza materiałów wtórnych - raportów, bilansów i innych sprawozdań statystycznych firm, | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie opracowań tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersatoryjny, wyjasnianie |
M-2 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, poprawność formułowania tez |
S-2 | Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie tematu/polecenia, - plan - organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty |
S-3 | Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentow, - rozwinięcie koncepcji innych autorów |
S-4 | Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - przejawianie inicjatywy poznawczej |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D4/4_W01 Ma podstawowa wiedzę o planowaniu przedsięwzięć gospodarczych | Z_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-3, S-5, S-2, S-4, S-1 |
Z_1A_D4/4_W02 Zna podstawowe cechy planowania taktycznego i strategicznego | Z_1A_W04 | S1A_W03 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-3, S-5, S-2, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D4/4_U01 Potrafi scharakteryzować podstawowe zasady konstruowania planów/projektów gospodarczych | Z_1A_U04 | S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-1, C-4 | T-K-2, T-K-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3, S-5, S-2, S-4, S-1 |
Z_1A_D4/4_U02 Potrafi zastosować procedury gromadzenia i analizy informacji do konstruowania projektów przedsięwzięć gospodarczych | Z_1A_U07 | S1A_U01, S1A_U06, S1A_U08 | C-2, C-1, C-4 | T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3, S-5, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D4/4_K01 Jest świadomy możliwości oddziaływania na efektywność procesów gospodarczych za pomocą planowania gospodarczego | Z_1A_K04 | S1A_K04 | C-2, C-3, C-4 | T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-3, S-5, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D4/4_W01 Ma podstawowa wiedzę o planowaniu przedsięwzięć gospodarczych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o planowaniu przedsięwzięć gospodarczych |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o planowaniu przedsięwzięć gospodarczych | |
3,5 | Student opanował materiał programowy o planowaniu przedsięwzięć gospodarczych; treści wypowiedzi zawierają liczne błędy | |
4,0 | Student opanował materiał programowy o planowaniu przedsięwzięć gospodarczych; treści wypowiedzi zawierają drobne błędy | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programowy o planowaniu przedsięwzięć gospodarczych; treśc i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programowy o planowaniu przedsięwzięć gospodarczych; treśc i forma wypowiedzi nie budza zastrzeżeń | |
Z_1A_D4/4_W02 Zna podstawowe cechy planowania taktycznego i strategicznego | 2,0 | Student nie zna podstawowych cech planowania taktycznego i strategicznego |
3,0 | Student zna podstawowe cechy planowania taktycznego i strategicznego | |
3,5 | Student opanował materiał programowy, zna podstawowe cechy planowania taktycznego i strategicznego | |
4,0 | Student opanował materiał programowy, zna podstawowe cechy planowania taktycznego i strategicznego; treść i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia | |
4,5 | Student opanował materiał programowy, zna podstawowe cechy planowania taktycznego i strategicznego; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student opanował materiał programowy, zna podstawowe cechy planowania taktycznego i strategicznego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D4/4_U01 Potrafi scharakteryzować podstawowe zasady konstruowania planów/projektów gospodarczych | 2,0 | Student nie umie scharakteryzować podstawowych zasad konstruowania planów/projektow gospodarczych |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe zasady konstruowania planów/projektow gospodarczych | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować zasady konstruowania planów/projektow gospodarczych | |
4,0 | Student opanował materiał programowy, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania planów/projektow gospodarczych; treść i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia | |
4,5 | Student lepiej niż dobrze opanował materiał programowy, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania planów/projektow gospodarczych; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programowy, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania planów/projektow gospodarczych; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
Z_1A_D4/4_U02 Potrafi zastosować procedury gromadzenia i analizy informacji do konstruowania projektów przedsięwzięć gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi zastosować procedur gromadzenia i analizy informacji do konstruowania projektów przedsięwzięć gospodarczych |
3,0 | Student potrafi zastosować procedury gromadzenia i analizy informacji do konstruowania projektów przedsięwzięć gospodarczych | |
3,5 | Student potrafi zastosować procedury gromadzenia i analizy informacji do konstruowania projektów przedsięwzięć gospodarczych; treści wypowiedzi zawierają liczne błędy | |
4,0 | Student dobrze opanowal materiał programowy, potrafi zastosować procedury gromadzenia i analizy informacji do konstruowania projektów przedsięwzięć gospodarczych; treści wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student lepiej niż dobrze opanowal materiał programowy, potrafi zastosować procedury gromadzenia i analizy informacji do konstruowania projektów przedsięwzięć gospodarczych; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanowal materiał programowy, potrafi zastosować procedury gromadzenia i analizy informacji do konstruowania projektów przedsięwzięć gospodarczych; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D4/4_K01 Jest świadomy możliwości oddziaływania na efektywność procesów gospodarczych za pomocą planowania gospodarczego | 2,0 | Student nie jest świadomy możliwości oddziaływania na efektywność procesów gospodarczych za pomocą planowania gospodarczego |
3,0 | Student jest świadomy możliwości oddziaływania na efektywność procesów gospodarczych za pomocą planowania gospodarczego | |
3,5 | Student opanował treści programowe, jest świadomy możliwości oddziaływania na efektywność procesów gospodarczych za pomocą planowania gospodarczego; treści wypowiedzi zawierają liczne błędy | |
4,0 | Student opanował treści programowe, jest świadomy możliwości oddziaływania na efektywność procesów gospodarczych za pomocą planowania gospodarczego; treści wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował treści programowe, jest świadomy możliwości oddziaływania na efektywność procesów gospodarczych za pomocą planowania gospodarczego; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował treści programowe, jest świadomy możliwości oddziaływania na efektywność procesów gospodarczych za pomocą planowania gospodarczego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Jakóbik W., Zmiany systemowe w Polsce a struktura gospodarki, Wydawnictwo Naukow PWN, Warszawa, 2000
- Leszczyński Z., Skowronek-Mielczarek A., Analiza działalności i rozwoju przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2008
- Lisiński M., Metody planowania strategicznego, PWE, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Romanowska M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2004
- Winiarski B. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008