Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza

Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów gospodarczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie procesów gospodarczych
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Karmowska <Grazyna.Karmowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych zagadnień matematycznych
W-2znajomość obsługi komputera; programu Excel

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1wypracowanie umiejętności tworzenia modeli wspomagających podejmowanie decyzji.
C-2umiejetność wykorzystania algorytmów, najbardziej pomocnych w praktycznym zarządzaniu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Algorytm najkrótszej drogi w sieciach acyklicznych2
T-A-2Zagadnienie sieciowe z niejednorodnymi zasobami2
T-A-3Programowanie celowe w procesach gospodarczych4
T-A-4Wyznaczanie wielkości zatrudnienia2
T-A-5Podejmowanie decyzji w warunkach nieograniczonego horyzontu2
T-A-6Wielość celów w podejmowaniu decyzji4
T-A-7Modele z nieograniczonym horyzontem2
T-A-8Model odnowienia z nieskończoną liczba etapów2
20
wykłady
T-W-1Optymalne decyzje menedżerskie. Menadżer i niepewność.2
T-W-2Modele sieciowe w planowaniu2
T-W-3Systemy kolejek a organizacja inwestycji2
T-W-4Taksonomia modeli masowej obsługi2
T-W-5Klasyfikacja modeli systemów kolejkowych i ich ocena2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajeciach20
A-A-2Czytanie zalecanej literatury.5
A-A-3opracowanie studium przypadku5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach10
A-W-2samodzielnie uzupełnia wiedzę w oparciu o wskazaną literaturę10
A-W-3przygotowanie się do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Studium przypadków.
M-4Wykład multimedialny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach//ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/14_W01
Student posiada wiedzę o metodach wspomagajacych proces podejmowania decyzji kierowniczych
Z_1A_W01, Z_1A_W08, Z_1A_W09S1A_W01, S1A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4S-2
Z_1A_D5/14_W02
Student potrafi scharakteryzować załozenia metod wspomagających proces podejmowania decyzji
Z_1A_W09S1A_W06

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/14_U01
Analizuje przyczyny przebiegu zjawisk gospodarczych i ich wpływ na podejmowanie decyzji
Z_1A_U04S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-1, C-2M-2, M-3S-2
Z_1A_D5/14_U02
Posiada umiejetność wyboru i zastosowania właściwej metody w zależności od sytuacji
Z_1A_U04S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-1, C-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/14_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się
Z_1A_K02S1A_K02, S1A_K03C-1T-W-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/14_W01
Student posiada wiedzę o metodach wspomagajacych proces podejmowania decyzji kierowniczych
2,0Student nie posiada wiedzy z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60%
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 60-67%
3,5Student posiada więcej niż dostateczną wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 68-75%
4,0Student posiada dobrą wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83%
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 84-91%
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 92-100%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/14_U01
Analizuje przyczyny przebiegu zjawisk gospodarczych i ich wpływ na podejmowanie decyzji
2,0Student nie posiada umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60%
3,0Student posiada umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 60-67%
3,5Student posiada więcej niż dostateczne umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 68-75%
4,0Student posiada dobrą umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83%
4,5Student posiada dobre umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83%
5,0Student posiada bardzo dobreumiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 92-100%
Z_1A_D5/14_U02
Posiada umiejetność wyboru i zastosowania właściwej metody w zależności od sytuacji
2,0Student nie posiada umiejętnosci z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60%
3,0Student posiada umiejętnosci z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60-67%
3,5Student posiada więcej niż dostateczne umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 68-75%
4,0Student posiada dobrą umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83%
4,5Student posiada dobre umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83%
5,0Student posiada bardzo dobreumiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 92-100%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/14_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy. Z egzaminu uzyskał ponizej 60%
3,0Student posiada dostateczną świadomość swojej wiedzy Z egzaminu uzyskał 60-67%
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. E. Ignasiak (red.), Badania operacyjne., PWE, Warszawa, 2001
  2. K. Kukuła, red, Badania operacyjne., PWNWarszawa, 2002
  3. W. Sikora, red, Badania operacyjne, PWN, Warszawa, 2008
  4. Barker R., Longman C., Case Method. Modelowanie Funkcji i procesów., Wyd. N-T, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. T. Szapiro, red., Decyzje menedżerskie z Exelem., PWE, Warszawa, 2000
  2. Samuelson W., Marks S., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 1998
  3. Wagner H. M., Badania operacyjne., PWE, Warszawa, 1980

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Algorytm najkrótszej drogi w sieciach acyklicznych2
T-A-2Zagadnienie sieciowe z niejednorodnymi zasobami2
T-A-3Programowanie celowe w procesach gospodarczych4
T-A-4Wyznaczanie wielkości zatrudnienia2
T-A-5Podejmowanie decyzji w warunkach nieograniczonego horyzontu2
T-A-6Wielość celów w podejmowaniu decyzji4
T-A-7Modele z nieograniczonym horyzontem2
T-A-8Model odnowienia z nieskończoną liczba etapów2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Optymalne decyzje menedżerskie. Menadżer i niepewność.2
T-W-2Modele sieciowe w planowaniu2
T-W-3Systemy kolejek a organizacja inwestycji2
T-W-4Taksonomia modeli masowej obsługi2
T-W-5Klasyfikacja modeli systemów kolejkowych i ich ocena2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajeciach20
A-A-2Czytanie zalecanej literatury.5
A-A-3opracowanie studium przypadku5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach10
A-W-2samodzielnie uzupełnia wiedzę w oparciu o wskazaną literaturę10
A-W-3przygotowanie się do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/14_W01Student posiada wiedzę o metodach wspomagajacych proces podejmowania decyzji kierowniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W09posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1wypracowanie umiejętności tworzenia modeli wspomagających podejmowanie decyzji.
C-2umiejetność wykorzystania algorytmów, najbardziej pomocnych w praktycznym zarządzaniu
Treści programoweT-W-1Optymalne decyzje menedżerskie. Menadżer i niepewność.
T-W-2Modele sieciowe w planowaniu
T-W-3Systemy kolejek a organizacja inwestycji
T-W-4Taksonomia modeli masowej obsługi
T-W-5Klasyfikacja modeli systemów kolejkowych i ich ocena
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach//ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60%
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 60-67%
3,5Student posiada więcej niż dostateczną wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 68-75%
4,0Student posiada dobrą wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83%
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 84-91%
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 92-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/14_W02Student potrafi scharakteryzować załozenia metod wspomagających proces podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/14_U01Analizuje przyczyny przebiegu zjawisk gospodarczych i ich wpływ na podejmowanie decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1wypracowanie umiejętności tworzenia modeli wspomagających podejmowanie decyzji.
C-2umiejetność wykorzystania algorytmów, najbardziej pomocnych w praktycznym zarządzaniu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-3Studium przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach//ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60%
3,0Student posiada umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 60-67%
3,5Student posiada więcej niż dostateczne umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 68-75%
4,0Student posiada dobrą umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83%
4,5Student posiada dobre umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83%
5,0Student posiada bardzo dobreumiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 92-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/14_U02Posiada umiejetność wyboru i zastosowania właściwej metody w zależności od sytuacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1wypracowanie umiejętności tworzenia modeli wspomagających podejmowanie decyzji.
C-2umiejetność wykorzystania algorytmów, najbardziej pomocnych w praktycznym zarządzaniu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Studium przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach//ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętnosci z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60%
3,0Student posiada umiejętnosci z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał ponizej 60-67%
3,5Student posiada więcej niż dostateczne umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 68-75%
4,0Student posiada dobrą umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83%
4,5Student posiada dobre umiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 76-83%
5,0Student posiada bardzo dobreumiejętności z wybranych metod i narzędzi opisu procesów gospodarczych. Z egzaminu uzyskał 92-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/14_K01Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1wypracowanie umiejętności tworzenia modeli wspomagających podejmowanie decyzji.
Treści programoweT-W-1Optymalne decyzje menedżerskie. Menadżer i niepewność.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-3Studium przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach//ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy. Z egzaminu uzyskał ponizej 60%
3,0Student posiada dostateczną świadomość swojej wiedzy Z egzaminu uzyskał 60-67%
3,5
4,0
4,5
5,0