Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy programowania mikroprocesorów i procesorów DSP:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy programowania mikroprocesorów i procesorów DSP | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Sławomir Kocoń <Slawomir.Kocon@zut.edu.pl>, Tomasz Miłosławski <Tomasz.Miloslawski@zut.edu.pl>, Piotr Okoniewski <Piotr.Okoniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Informatyka (podstawy programowania w C) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podobieństwami i różnicami w budowie, programowaniu i zastosowaniu mikroprocesorów i procesorów sygnałowych do realizacji zadań przetwarzania danych i sterowania |
C-2 | Rozbudzenie zainteresowania oraz ukształtowanie wstępnych umiejętności programowania mikroprocesorów i procesorów sygnałowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć, zapoznanie ze stanowiskiem dydaktycznym i środowiskiem IDE. | 2 |
T-L-2 | uP: Porty, Timer | 4 |
T-L-3 | uP: ; Przerwania wewn. i zewn. | 4 |
T-L-4 | uP: PWM | 2 |
T-L-5 | uP: Układy stykowe. | 2 |
T-L-6 | uP: Przetwornik A/C | 2 |
T-L-7 | uP: UART | 2 |
T-L-8 | DSP: Podstawy programowania DSP. Operacje na rejestrach. Stosowanie funkcji ALU i MAC. | 2 |
T-L-9 | DSP: Procedury obsługi przerwań w procesorze sygnałowym. | 4 |
T-L-10 | DSP: Współpraca procesora sygnałowego z kodekiem audio. Realizacja prostych algorytmów przetwarzania sygnałów. | 4 |
T-L-11 | Zaliczenie końcowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp. Omówienie cech i budowy wewn. wybranych typów mikroprocesorów. | 2 |
T-W-2 | Wprowadzenie do programowania w asm i C wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: porty, timer. | 2 |
T-W-3 | Wprowadzenie do programowania w asm i C wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: system przerwań. | 2 |
T-W-4 | Wybrane protokoły komunikacji szeregowej I2C i SPI. | 2 |
T-W-5 | Sterowanie z wykorzystaniem PWM (ang. Pulse-width modulation). | 1 |
T-W-6 | Procesor sygałowy: podobieństwa i różnice w stosunku do mikroprocesorów, obszar aplikacji. Budowa wewnętrzna współczesnych procesorów sygnałowych. | 2 |
T-W-7 | Programowanie procesorów sygnałowych z wykorzystaniem środowisk IDE. Sterowanie flagami, obsługa timerów i przerwań w procesorach sygnałowych. | 2 |
T-W-8 | Metody implermentacji podstawowych algorytmów przetwarzania sygnałów w procesorze sygnałowym. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. Zaliczenie zajęć. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiałów literaturowych i podwyższanie umiejetności programowania. | 44 |
A-W-3 | Zaliczenie. | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z wykorzystaniem prezentacji |
M-2 | Demonstracja zrealizowanych algorytmów na procesorze |
M-3 | Stanowisko laboratoryjne: nauka programowania procesora |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówki |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne umiejętności zrealizowania na procesorze zadanego algorytmu |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w zespole laboratoryjnym |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B08_W01 Student zna i rozumie działanie i zastosowanie mikroprocesorów i DSP, rozumie działanie portów, timera, systemu przerwań mikroprocesora. | EL_1A_W12, EL_1A_W13, EL_1A_W14, EL_1A_W24 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B08_U01 Student potrafi zrozumieć, przeanalizować i zaprogramować mikroprocesor na bazie zadanego prostego algorytmu | EL_1A_U07 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-10, T-L-9, T-L-8, T-L-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B08_W01 Student zna i rozumie działanie i zastosowanie mikroprocesorów i DSP, rozumie działanie portów, timera, systemu przerwań mikroprocesora. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie działanie i zastosowanie mikroprocesorów i DSP, rozumie działanie portów, timera, systemu przerwań mikroprocesora. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B08_U01 Student potrafi zrozumieć, przeanalizować i zaprogramować mikroprocesor na bazie zadanego prostego algorytmu | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zrozumieć, przeanalizować i zaprogramować mikroprocesor na bazie zadanego prostego algorytmu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Analog Devices, ADSP-21161 SHARC DSP Hardware Reference, 2002, wersja elektroniczna dostępna na stronie www.analog.com
- Bogusz Jacek, Programowanie mikrokontrolerów 8051 w języku C w praktyce, BTC, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- John Tomarakos, Dan Ledger, Using The Low-Cost, High Performance ADSP-21161 SIMD Digital Signal Processor For Digital Audio Applications, DSP Applications Group, Analog Devices, 2001, Revision 2.0 - 8/9/01