Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Sylabus przedmiotu Inteligentne agenty programowe w komunikacji internetowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inteligentne agenty programowe w komunikacji internetowej | ||
Specjalność | internet w zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Samborska-Owczarek <Anna.Samborska-Owczarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw systemów internetowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie koncepcji inteligentnego agenta jako systemu informatycznego reprezentującego i zastępującego człowieka w komunikacji internetowej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z problematyką wyposażenia systemów agentowych w wiedzę i mechanizmy umożliwiającego korzystanie z niej. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zadań wymagających podejścia agentowego oraz wykonania projektu i specyfikacji techniczno-funkcjonalnej inteligentego agenta. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Testowanie przykładowych agentów konwersacyjnych dostępnych w Internecie. | 2 |
T-L-2 | Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES. | 2 |
T-L-3 | Internet jako środowisko zadaniowe, określanie wartości cech. | 2 |
T-L-4 | Reprezentacja wiedzy w systemie agentowymkonwersacyjnym z użyciem ontologii | 3 |
T-L-5 | Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W, reguł oraz wnioskowanie. | 3 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia podstawowe: pojęcie agenta, cechy agenta, składowe systemu agentowego. | 2 |
T-W-2 | Środowisko zadaniowe agenta. | 1 |
T-W-3 | Chatterboty i inne agenty stosowane w komunikacji internetowej | 3 |
T-W-4 | Wiedza w systemach agentowych konwersacyjnych: rola i metody reprezentacji. | 2 |
T-W-5 | Wnioskowanie w systemach agentowych | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Konsultacje i zaliczenie zajęć | 3 |
A-L-3 | Praca własna studenta nad przygotowaniem sprawozdań z laboratorium | 18 |
A-L-4 | Praca zespołowa przy realizacji projektu | 21 |
54 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 14 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu wykładu oraz konsultacje | 3 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach |
M-3 | Projekty zespołowe z prezentacją wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiedzy podanej na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji wyników pracy zespołowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/5_W01 Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych stosowanych w komunikacji internetowej. | I_2A_W04, I_2A_W09 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | — | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/5_U01 Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego operującego w środowisku Internetu | I_2A_U07, I_2A_U12, I_2A_U08 | T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U18 | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/5_K01 Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej. | I_2A_K06, I_2A_K05, I_2A_K01 | T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06 | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/5_W01 Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych stosowanych w komunikacji internetowej. | 2,0 | Student nie zna podstawowych definicji systemu agentowego oraz właściwości środowiska agentowego. |
3,0 | Student zna podstawowe definicje systemu agentowego, właściwości środowiska agentowego. | |
3,5 | Student rozumie i potrafi objaśnić pojęcie systemu agentowego oraz potrafi wyjaśnić wyjaśnić znaczenie i przebieg analizy wyniki-środowisko-sensory-efektory, | |
4,0 | Student zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu systemów agentowych oraz potrafi poprawnie wyjaśnić rolę wiedzy w systemach agentowych. | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać problem wymagający podejścia agentowego, zdefiniować architektury agentów programowych oraz metody wnioskowania. | |
5,0 | Student potrafi wyjaśnić różnice między różnymi architekturami agentów programowych oraz między różnymi podejściami do uczenia się i metodami wnioskowania w systemach agentowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/5_U01 Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego operującego w środowisku Internetu | 2,0 | Student nie potrafi wynkonać analizy techniczno funkcjonalnej ani projektu prostego systemu agentowego pomimo szczegółowych wytycznych. |
3,0 | Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę środowiska agentowego | |
3,5 | Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę wyniki-środowisko-efektory-sensory prostego systemu agentowego | |
4,0 | Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicz | |
4,5 | Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym oraz zaproponować do niego odpowiednią architekturę (model) . | |
5,0 | Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym, zaproponować do niego odpowiednią architekturę |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/5_K01 Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej. | 2,0 | Nie potrafi współpracować w zespole projektowym, nie wykonuje przydzielonej mu pracy i unika odpowiedzialności za wynik pracy zespołu. |
3,0 | Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, nie angażując się w organizację pracy zespołu ani prezentację wyników. | |
3,5 | Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników. | |
4,0 | Wykonuje całkowiecie powierzone mu przez zespół zadanie, wspiera członków zespołu w wykonywanej przez nich pracy, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników. | |
4,5 | Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole. | |
5,0 | Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole i potrafi podczas dyskusji uzasadnić i obronić opracowany projekt inteligentnego agenta. |
Literatura podstawowa
- Pechmann P., Wprowadzenie do systemów agentowych, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2011
- Bigus J., Constructing Intelligent Agents Using Java, Wiley, 2001
- Wooldridge M., An Introduction to MultiAgent Systems, Wiley, 2009
Literatura dodatkowa
- Russell S., Norvig P., Artificial Intelligence: A Modern Approach, Prentice Hall, 2002