Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi

Sylabus przedmiotu Infrastruktura technologiczna przedsiębiorstwa wirtualnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Infrastruktura technologiczna przedsiębiorstwa wirtualnego
Specjalność internet w zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,90,62egzamin
laboratoriaL1 10 1,10,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o organizacji wirtualnej
W-2Podstawy tworzenia serwisów WWW

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z aspektami teoretycznymi infrastruktury technologicznej przedsiębiorstwa wirtualnego
C-2Nabycie przez studentów umiejętności doboru narzędzi oraz realizacji prototypu portalu korporacyjnego wspierającego wirtualizację działań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określenie struktury oraz zakresu działania organizacji wirtualnej1
T-L-2Opracowanie struktury organizacyjnej portalu2
T-L-3Dobór, instalacja, konfiguracja narzędzi pracy grupowej2
T-L-4Rozbudowa portalu o dodatkowe funkcjonalności wspierające wirtualizację działań4
T-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
10
wykłady
T-W-1Cechy i funkcjonalność przedsiębiorstwa wirtualnego2
T-W-2Systemy informatyczne wspierające wirtualizację3
T-W-3Portale korporacyjne2
T-W-4Dobór infrastruktury technologicznej2
T-W-5Zaliczenie wykładów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta)15
A-L-3Implementacja elementów portalu korporacyjnego wspomagającego funkcjonowanie przedsiębiorstwa wirtualnego (praca własna studenta)30
55
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta)8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta)10
28

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena bieżąca wykonanych elementów prototypu portalu korporacyjnego wspierającego działaność przedsiębiorstwa wirtualnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/6_W01
Student potrafi zdefiniować, scharakteryzować i znać podstawy teoretyczne funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych
I_2A_W06, I_2A_W09T2A_W03, T2A_W07C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/6_U01
Student potrafi wykonać prototyp portalu korporacyjnego o zadanej funkcjonalności, obejmującego różne narzędzia wspierające wirtualizację działań
I_2A_U03, I_2A_U07, I_2A_U12T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U18C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/6_K01
Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego w kontekście zespołowego tworzenia złożonych systemów wspomagających wirtualizację działań
I_2A_K05T2A_K03, T2A_K04C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/6_W01
Student potrafi zdefiniować, scharakteryzować i znać podstawy teoretyczne funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych
3,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych, ale na dużym poziomie ogólności
3,5Student zna podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych, potrafi wymienić główne systemy wspierające wirtualizację oraz ogólnie scharakteryzować ich funkcjonalność
4,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych, potrafi wymienić główne systemy wspierające wirtualizację oraz szczegółowo scharakteryzować ich funkcjonalność
4,5Student potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych, potrafi wymienić główne systemy wspierające wirtualizację, szczegółowo scharakteryzować ich funkcjonalność, zna zasady projektowania portali korporacyjnych
5,0Student potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych, potrafi wymienić główne systemy wspierające wirtualizację, szczegółowo scharakteryzować ich funkcjonalność, zna zasady projektowania portali korporacyjnych, administrowania infrastrukturą technologiczną oraz potrafi definiować kierunki rozwoju technologicznego dla organizacji wirtualnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/6_U01
Student potrafi wykonać prototyp portalu korporacyjnego o zadanej funkcjonalności, obejmującego różne narzędzia wspierające wirtualizację działań
2,0Student nie wykonał prototypu portalu korporacyjnego w oparciu o wybrany system
3,0Student wykonał prototyp portalu korporacyjnego w oparciu o wybrany system, prototyp cechuje się małą funkcjonalnością w stosunku do założeń projektowych
3,5Student wykonał prototyp portalu korporacyjnego w oparciu o wybrany system, funkcjonalność portalu jest zbliżona do przyjętych założeń projektowych, nie wszystkie elementy portalu są uzupełnione właściwą zawartością oraz prawidłowo skonfigurowane
4,0Student wykonał prototyp portalu korporacyjnego w oparciu o wybrany system, funkcjonalność portalu jest zbliżona do przyjętych założeń projektowych, wszystkie elementy portalu są uzupełnione właściwą zawartością oraz prawidłowo skonfigurowane
4,5Student wykonał prototyp portalu korporacyjnego w oparciu o wybrany system, funkcjonalność portalu jest zgodna z przyjętymi założeniami projektowymi, wszystkie elementy portalu są uzupełnione właściwą zawartością oraz prawidłowo skonfigurowane
5,0Student wykonał prototyp portalu korporacyjnego w oparciu o wybrany system, funkcjonalność portalu jest zgodna z przyjętymi założeniami projektowymi, wszystkie elementy portalu są uzupełnione właściwą zawartością oraz prawidłowo skonfigurowane, mechanizmy komunikacji, elementy pracy grupowej działają prawidłowo

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/6_K01
Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego w kontekście zespołowego tworzenia złożonych systemów wspomagających wirtualizację działań
2,0Student nie rozumie znaczenia wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego i realizacji jego prototypu, w kontekście zespołowego tworzenia systemów wspomagających wirtualizację działań
3,0Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego i realizację jego prototypu, w kontekście zespołowego tworzenia systemów wspomagających wirtualizację działań, ale na bardzo dużym poziomie ogólności
3,5Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego i realizację jego prototypu, w kontekście zespołowego tworzenia systemów wspomagających wirtualizację działań, potrafi ogólnie uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji portalu
4,0Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego i realizację jego prototypu, w kontekście zespołowego tworzenia systemów wspomagających wirtualizację działań, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji portalu
4,5Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego i realizację jego prototypu, w kontekście zespołowego tworzenia systemów wspomagających wirtualizację działań, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji portalu, wykorzystywanych narzędzi oraz funkcjonalności różnych systemów
5,0Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego i realizację jego prototypu, w kontekście zespołowego tworzenia systemów wspomagających wirtualizację działań, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji portalu, wykorzystywanych narzędzi oraz funkcjonalności różnych systemów, ma świadomość potrzeb monitorowania i koordynacji postępów prac projektowych, wykonawczych w zespole i tworzenia dokumentacji projektowej

Literatura podstawowa

  1. Maciej Brzozowski, Organizacja wirtualna, PWE, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kardaszewski Jacek, Warner Malcolm, Witzel Morgen, Zarządzanie organizacją wirtualną, Wolters Kluwer Polska - OFICYNA, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie struktury oraz zakresu działania organizacji wirtualnej1
T-L-2Opracowanie struktury organizacyjnej portalu2
T-L-3Dobór, instalacja, konfiguracja narzędzi pracy grupowej2
T-L-4Rozbudowa portalu o dodatkowe funkcjonalności wspierające wirtualizację działań4
T-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy i funkcjonalność przedsiębiorstwa wirtualnego2
T-W-2Systemy informatyczne wspierające wirtualizację3
T-W-3Portale korporacyjne2
T-W-4Dobór infrastruktury technologicznej2
T-W-5Zaliczenie wykładów1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta)15
A-L-3Implementacja elementów portalu korporacyjnego wspomagającego funkcjonowanie przedsiębiorstwa wirtualnego (praca własna studenta)30
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta)8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta)10
28
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/6_W01Student potrafi zdefiniować, scharakteryzować i znać podstawy teoretyczne funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aspektami teoretycznymi infrastruktury technologicznej przedsiębiorstwa wirtualnego
Treści programoweT-W-1Cechy i funkcjonalność przedsiębiorstwa wirtualnego
T-W-4Dobór infrastruktury technologicznej
T-W-2Systemy informatyczne wspierające wirtualizację
T-W-3Portale korporacyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych
3,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych, ale na dużym poziomie ogólności
3,5Student zna podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych, potrafi wymienić główne systemy wspierające wirtualizację oraz ogólnie scharakteryzować ich funkcjonalność
4,0Student zna podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych, potrafi wymienić główne systemy wspierające wirtualizację oraz szczegółowo scharakteryzować ich funkcjonalność
4,5Student potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych, potrafi wymienić główne systemy wspierające wirtualizację, szczegółowo scharakteryzować ich funkcjonalność, zna zasady projektowania portali korporacyjnych
5,0Student potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu funkcjonowania elementów infrastruktury technologicznej przedsiębiorstw wirtualnych, potrafi wymienić główne systemy wspierające wirtualizację, szczegółowo scharakteryzować ich funkcjonalność, zna zasady projektowania portali korporacyjnych, administrowania infrastrukturą technologiczną oraz potrafi definiować kierunki rozwoju technologicznego dla organizacji wirtualnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/6_U01Student potrafi wykonać prototyp portalu korporacyjnego o zadanej funkcjonalności, obejmującego różne narzędzia wspierające wirtualizację działań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U12Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studentów umiejętności doboru narzędzi oraz realizacji prototypu portalu korporacyjnego wspierającego wirtualizację działań
Treści programoweT-L-1Określenie struktury oraz zakresu działania organizacji wirtualnej
T-L-3Dobór, instalacja, konfiguracja narzędzi pracy grupowej
T-L-2Opracowanie struktury organizacyjnej portalu
T-L-4Rozbudowa portalu o dodatkowe funkcjonalności wspierające wirtualizację działań
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena bieżąca wykonanych elementów prototypu portalu korporacyjnego wspierającego działaność przedsiębiorstwa wirtualnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonał prototypu portalu korporacyjnego w oparciu o wybrany system
3,0Student wykonał prototyp portalu korporacyjnego w oparciu o wybrany system, prototyp cechuje się małą funkcjonalnością w stosunku do założeń projektowych
3,5Student wykonał prototyp portalu korporacyjnego w oparciu o wybrany system, funkcjonalność portalu jest zbliżona do przyjętych założeń projektowych, nie wszystkie elementy portalu są uzupełnione właściwą zawartością oraz prawidłowo skonfigurowane
4,0Student wykonał prototyp portalu korporacyjnego w oparciu o wybrany system, funkcjonalność portalu jest zbliżona do przyjętych założeń projektowych, wszystkie elementy portalu są uzupełnione właściwą zawartością oraz prawidłowo skonfigurowane
4,5Student wykonał prototyp portalu korporacyjnego w oparciu o wybrany system, funkcjonalność portalu jest zgodna z przyjętymi założeniami projektowymi, wszystkie elementy portalu są uzupełnione właściwą zawartością oraz prawidłowo skonfigurowane
5,0Student wykonał prototyp portalu korporacyjnego w oparciu o wybrany system, funkcjonalność portalu jest zgodna z przyjętymi założeniami projektowymi, wszystkie elementy portalu są uzupełnione właściwą zawartością oraz prawidłowo skonfigurowane, mechanizmy komunikacji, elementy pracy grupowej działają prawidłowo
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/6_K01Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego w kontekście zespołowego tworzenia złożonych systemów wspomagających wirtualizację działań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aspektami teoretycznymi infrastruktury technologicznej przedsiębiorstwa wirtualnego
C-2Nabycie przez studentów umiejętności doboru narzędzi oraz realizacji prototypu portalu korporacyjnego wspierającego wirtualizację działań
Treści programoweT-L-1Określenie struktury oraz zakresu działania organizacji wirtualnej
T-L-3Dobór, instalacja, konfiguracja narzędzi pracy grupowej
T-L-2Opracowanie struktury organizacyjnej portalu
T-L-4Rozbudowa portalu o dodatkowe funkcjonalności wspierające wirtualizację działań
T-W-1Cechy i funkcjonalność przedsiębiorstwa wirtualnego
T-W-4Dobór infrastruktury technologicznej
T-W-2Systemy informatyczne wspierające wirtualizację
T-W-3Portale korporacyjne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
S-1Ocena formująca: Ocena bieżąca wykonanych elementów prototypu portalu korporacyjnego wspierającego działaność przedsiębiorstwa wirtualnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego i realizacji jego prototypu, w kontekście zespołowego tworzenia systemów wspomagających wirtualizację działań
3,0Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego i realizację jego prototypu, w kontekście zespołowego tworzenia systemów wspomagających wirtualizację działań, ale na bardzo dużym poziomie ogólności
3,5Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego i realizację jego prototypu, w kontekście zespołowego tworzenia systemów wspomagających wirtualizację działań, potrafi ogólnie uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji portalu
4,0Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego i realizację jego prototypu, w kontekście zespołowego tworzenia systemów wspomagających wirtualizację działań, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji portalu
4,5Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego i realizację jego prototypu, w kontekście zespołowego tworzenia systemów wspomagających wirtualizację działań, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji portalu, wykorzystywanych narzędzi oraz funkcjonalności różnych systemów
5,0Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu portalu korporacyjnego i realizację jego prototypu, w kontekście zespołowego tworzenia systemów wspomagających wirtualizację działań, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji portalu, wykorzystywanych narzędzi oraz funkcjonalności różnych systemów, ma świadomość potrzeb monitorowania i koordynacji postępów prac projektowych, wykonawczych w zespole i tworzenia dokumentacji projektowej