Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Sylabus przedmiotu Zaawansowane techniki medyczne - Przedmiot obieralny III:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane techniki medyczne - Przedmiot obieralny III | ||
Specjalność | grafika komputerowa i systemy multimedialne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza zdobyta na I stopniu kształcenia na kierunku informatyka lub pokrewnym, przede wszystkim z zakresu fizyki, przetwarzania sygnałów i grafiki komputerowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów posiadających szeroką wiedzę informatyczną z występującymi współcześnie potrzebami i możliwościami informatycznego wspomagania procesów medycznych. |
C-2 | Przekazanie podstawoowej wiedzy o fizyce procesów pozyskiwania strumienia medycznych danych diagnostycznych i stosowanych do tego celu rozwiązań technicznych. |
C-3 | Zapoznanie z obowiązującymi standardami wspierania usług medycznnych narzędziami informatycznymi. |
C-4 | Uświadomienie występujących ograniczeń w aspekcie obowiązujących norm prawnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie i ocena głosu i słuchu z wykorzystaniem komory audiometrycznej. | 2 |
T-L-2 | Obsługa ultrasonografu dopplerowskiego, pozyskiwanie obrazów i ich interpretacja dla celów medycznych. | 3 |
T-L-3 | Diagnostyka okulistyczna: a) wykonywanie zdjęć z wykorzystaniem lampy szczelinowej b) badania diagnostyczne perymmetrem c) ultrasonograficzne pomiary grubości rogówki oka (na modelu) | 2 |
T-L-4 | Diagnostyka otolaryngologiczna: realizacja zdjęć oftalmoskopowych | 2 |
T-L-5 | Diagnostyka układu krążenia: a) pomiary i rejestracja ciśnienia krwi b) badania EKG stacjonarne i aparatami cyfrowymi Holtera | 2 |
T-L-6 | Badania spirometryczne. | 2 |
T-L-7 | Analiza zdjęć rentgenowskich z biblioteki w standardzie DICOM | 3 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja usług medycznych w Polsce. Akty prawne. | 1 |
T-W-2 | Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania służbą zdrowia i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom. | 2 |
T-W-3 | Carakterystyka obowiązujących standardów. Normy HL 7 i DICOM. | 2 |
T-W-4 | Budowa i zasada działania podstawowych urządzeń diagnostycznych – metody pozyskiwania obrazów medycznych: endoskopia, zdjęcia okulistyczne, ultrasonografia, aparaty rentgenowskie, tomografia, rezonans magnetyczny, adiometria, systemy rejestracji obrazów). | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie obrazu w diagnozowaniu i zabiegach medycznych: analiza tęczówki oka, koronarografia, tomografia, operacje o małym stopniu inwazji (laparoskopia). Techniki wspomagania procesów planowania zabiegów hirurgicznych i oceny przebiegu leczenia. Charakterystyka wykorzystywanego sprzętu. | 1 |
T-W-6 | Telemedycyna – aspekty medyczne i prawne. Wymagania i stosowane rozwiązania techniczne. | 1 |
T-W-7 | Charakterystyka zdalnych serwisów medycznych. Portale medyczne: ich rola w kontaktach pacjent-lekarz, wystepujące zagrożenia, aspekty prawne. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Uzupełnienie wiedzy medycznej | 11 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia (sprawozdania) | 9 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Bieżące uzpełnienie wiiedzy z wykładów - źródła: literatura, materiały producentów sprzętu medycznego, strony internetowe portali medycznych, akty prawne. | 4 |
A-W-3 | Repetytorium przygotowujące do zaliczenia. | 5 |
19 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje diagnostyczznych procesów medycznych, filmy prezentujące aparaturę). |
M-2 | Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach od 3 do 6-osobowych (w zależności od typu ćwiczenia i dostępnych urządzen). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał wykładu i elementy literatury wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdania z badań laboratoryjnych przeprowadzonych przy użyciu aparatury medycznej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/3-1_W01 Posiada wiedzę w zakresie występujących współcześnie potrzeb i możliwości informatycznego wspomagania procesów diagnozownia w medycynie. | I_2A_W06, I_2A_W05 | T2A_W04, T2A_W07 | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
I_2A_D17/O/3-1_W02 Zna obowiązujące normy prawne i standardy dotyczące budowy i eksploatacji sprzętu diagnostycznego oraz zintegrowanych systemów usług medycznychh - w tym telemedycyny. | I_2A_W02, I_2A_W10, I_2A_W08 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W10 | C-4, C-3 | T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | — | S-1 |
I_2A_D17/O/3-1_W03 Legitymuje się poszerzoną wiedzą z zakresu fizyki zjawisk wykorzystywanych w diagnostyce medycznej oraz pojęć medycznych związanych z badanymi procesami fizjologicznymi człowioeka. | I_2A_W07, I_2A_W02 | T2A_W04, T2A_W08, T2A_W10 | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/3-1_U01 Student potrafi osługiwać od strony technicznej różne rodzaje aparatów stosowanych w diagnostyce medycznej ze świadomością zasady ich działania i przeznaczenia. | I_2A_U15, I_2A_U05 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U13 | C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
I_2A_D17/O/3-1_U02 Potrafi ocenić uzyskiwane w procesie diagnozowania wyniki w aspekcie ich jakości (mozliwości właściwej interpretacji). Zna metody umożliwiające poprawę tej jakości. | I_2A_U04 | T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/3-1_K01 Student zna rozwiązania sprzętowe, zasady działania oraz rolę jaką spełniają w procesach diagnozowania medycznego, co daje mu podstawy do kreatywnych działań w rozwijaniu stosowanych metod - zwłaszcza w zakresie przetwarzania pozyskiwanych danych. | I_2A_K06, I_2A_K03 | T2A_K02, T2A_K06, T2A_K07 | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
I_2A_D17/O/3-1_K02 Potrafi nawiązywać współpracę z personelem medycznym jako inżynier konstruujący nowe produkty sprętowo-programowe lub też kreujący rozwiązania zdalnych usług medycznych z wykorzystaniem sieci. | I_2A_K02, I_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K07 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-1 | M-1 | S-1 |
I_2A_D17/O/3-1_K03 Ma świadomość obowiązujących standardów oraz zaleceń i ograniczeń wynikających z aktów prawnych. | I_2A_K04 | T2A_K02, T2A_K05 | C-4, C-3 | T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/3-1_W01 Posiada wiedzę w zakresie występujących współcześnie potrzeb i możliwości informatycznego wspomagania procesów diagnozownia w medycynie. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podawowe standardy obowiązujace w systemach wspierających działlność jednostek medycznych oraz związanych z eksploatacją aparatury diagnostycznej. Porafi scharakteryzować zasady działania sprzętu diagnostycznego i jakość uzyskiwanych wynikw. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_2A_D17/O/3-1_W02 Zna obowiązujące normy prawne i standardy dotyczące budowy i eksploatacji sprzętu diagnostycznego oraz zintegrowanych systemów usług medycznychh - w tym telemedycyny. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować zasady integracji systemów medycznych raz wyjaśnić sposby organizacji usług telemedycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_2A_D17/O/3-1_W03 Legitymuje się poszerzoną wiedzą z zakresu fizyki zjawisk wykorzystywanych w diagnostyce medycznej oraz pojęć medycznych związanych z badanymi procesami fizjologicznymi człowioeka. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zjawiska podstawy zjawisk i praw fizyki wykorzystywanych w sprzęcie diagnostycznym w medycynie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/3-1_U01 Student potrafi osługiwać od strony technicznej różne rodzaje aparatów stosowanych w diagnostyce medycznej ze świadomością zasady ich działania i przeznaczenia. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pozyskać i zarejestrować zestaw danych z aparatu diagnostycznego. (Ocena na podstawie sprawozdania z badań) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_2A_D17/O/3-1_U02 Potrafi ocenić uzyskiwane w procesie diagnozowania wyniki w aspekcie ich jakości (mozliwości właściwej interpretacji). Zna metody umożliwiające poprawę tej jakości. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować poprawny zestaw danych wejściowych do diagnozy medycznej (bez stosowania wyrafinowanych metod "ulepszania". (Ocena na podstawie sprawozdania z badań) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/3-1_K01 Student zna rozwiązania sprzętowe, zasady działania oraz rolę jaką spełniają w procesach diagnozowania medycznego, co daje mu podstawy do kreatywnych działań w rozwijaniu stosowanych metod - zwłaszcza w zakresie przetwarzania pozyskiwanych danych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i podać podstawowe cechy narzędzi do podnoszenia jakości wyników pozyskiwanych w procesie diagnozowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student zna algorytmy poprawy jakości wyników pozyskiwanych w procesie diagnozowania i potrafi wskazać miejsca ich zastosowań oraz wpływ na rezultat diagnozy. | |
I_2A_D17/O/3-1_K02 Potrafi nawiązywać współpracę z personelem medycznym jako inżynier konstruujący nowe produkty sprętowo-programowe lub też kreujący rozwiązania zdalnych usług medycznych z wykorzystaniem sieci. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe nazwy procesów diagnostycznych w medycynie i cel ich przeprowadzania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Studentowi zgłębił szczegółowe rozwiązania medycznej aparatury diagnostycznej oraz zakresy kompetencji ich obsługi - personel techniczny, personel medyczny. | |
I_2A_D17/O/3-1_K03 Ma świadomość obowiązujących standardów oraz zaleceń i ograniczeń wynikających z aktów prawnych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić obowiązujące standardy międzynarodowe, ich źrółdła oraz powiązania z prawem lokalnym (na poziomie ogólnej szczegółowoci). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cieciura m., Olchowiak W., Metody i narzędzia projektowania komputerowych systemów medycznych, Vizja Press&IT, 2009
- Zieliński K., Komputerowa analiza obrazu biomedycznego. Wstęp do morfometrii i patologii ilościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, 2002
- Rudowski R. (redakcja), Informatyka medyczna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
- Cierniak R., Tomografia komputerowa : budowa urządzeń CT; algorytmy rekonstrukcyjne., Wydawnictwo EXIT, Warszawa, 2005
- Zajdel R., Kęcki E., Szczepaniak P., Kurzyński M., Kompedium informatyki medycznej, Alfa-Medica Press, 2003