Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Techniki i języki programowania wieloagentowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki i języki programowania wieloagentowego | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość studentów z podstawami programowania, w tym programowania obiektowego, z jednym z języków programowania obiektowego (C++, C#, Java), teorią algorytmów i struktur danych oraz teorią sztucznej inteligencji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest znajomość studentów z podstawowymi technikami realizowanymi w systemach wieloagentowych, ich architekrutą, językami programowania zapytań, jak również językami i technikami tworzenia ontologii oraz realizacji komunikacji agentów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe techniki programowania wielowątkowego (na przykładzie programowania w platformie MS.NET) | 5 |
T-L-2 | Zaawansowane techniki programowania wielowątkowego (na przykładzie programowania wna platformie MS.NET), posługiwanie się biblioteką TPL | 4 |
T-L-3 | Narzędzia sieciowe do połaczenia platformy programowej do Internetu | 3 |
T-L-4 | Techniki tworzenia dokumentacji komentarzy - posługiwanie się deskryptorami komentarzy XML | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podsatwowe pojęcia i koncepcje, na których jest oparty paradygmat programowania agentowego | 3 |
T-W-2 | Analiza różnych modelów i architektur agentów jako obiektów interoperabilnych działających w składzie systemu wieloagentowego | 3 |
T-W-3 | Posługiwanie się językiem zapytań zintegrowanych dostępu do LINQ-uzgodnionych źródeł danych | 3 |
T-W-4 | Podstawy posługiwania się wielowątkowym przetwarzaniem danych w środowisku MS.NET Framework | 3 |
T-W-5 | Zasady i jężyki tworzenia ontologii w środowisku wieloagentowym | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z zajęc laboratoryjnych | 5 |
A-L-4 | Konsultacje | 1 |
A-L-5 | Znajimość z proponowaną literaturą | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu - praca własna studenta | 15 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady, zajęcia laboratoryjne, konsultacje, znajomośc z literaturą, badania samodzielne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin z wykładów, zaliczenie z zajęc laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/11_W01 Technik programowania agentowego z wykorzystaniem języków programowania wysokiego poziomu, jak C#, znajomość z platformami programowania agentów na przykładzie platformy programowania komponentowego MS. NET Framework. | I_1A_W06 | T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/11_U01 Posiada umiejętności do tworzenia kodów składników systemów rozproszonych, jak systemy wieloagentowe korzystając z języków obiektowych wysokiego poziomu, jak C# oraz platform programowania komponentowego, jak MS.NET Platform. | I_1A_U03 | T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/11_K01 Posiada kompetencje w dziedzinie tworzenia kodów agentów programowych tworzonych z wykorzystaniem języków obiektowych, jak C# oraz kompetencje spółeczne do realizacji złożonych projektów programowych w składzie zespołu programistów. | I_1A_K04 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/11_W01 Technik programowania agentowego z wykorzystaniem języków programowania wysokiego poziomu, jak C#, znajomość z platformami programowania agentów na przykładzie platformy programowania komponentowego MS. NET Framework. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne określone w danym dokumencie. |
3,0 | Student ma pewne wiedzę i posiada pewne umiejętności do napisanie prostych kodów składników systemów wieloagentowych. | |
3,5 | Student ma wiedzę i posiada pewne umiejętności do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych. | |
4,0 | Student ma dobrę wiedzę i posiada dobre umiejętności do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych. | |
4,5 | Student ma dobrę wiedzę i posiada dobre umiejętności do napisanie złożonych kodów składników systemów wieloagentowych, jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe. | |
5,0 | Student ma dobrę wiedzę i posiada dobre umiejętności do napisanie złożonych kodów składników systemów wieloagentowych, jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe, oraz wyjawia kreatywnośc i oryginalnośc do rozwiązania programowych problemów niestandardowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/11_U01 Posiada umiejętności do tworzenia kodów składników systemów rozproszonych, jak systemy wieloagentowe korzystając z języków obiektowych wysokiego poziomu, jak C# oraz platform programowania komponentowego, jak MS.NET Platform. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne określone w danym dokumencie. |
3,0 | Student wyjawia pewne umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisania prostych kodów składników systemów wieloagentowych. | |
3,5 | Student wyjawia umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych. | |
4,0 | Student wyjawia dobre umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych. | |
4,5 | Student wyjawia dobre umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisanie złozonych kodów składników systemów wieloagentowych i jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe. | |
5,0 | Student wyjawia bardzo dobre umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisanie złozonych kodów składników systemów wieloagentowych i jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe, a ponadto wyjawia kreatywnośc i oryginalnośc do rozwiązania programowych problemów niestandardowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/11_K01 Posiada kompetencje w dziedzinie tworzenia kodów agentów programowych tworzonych z wykorzystaniem języków obiektowych, jak C# oraz kompetencje spółeczne do realizacji złożonych projektów programowych w składzie zespołu programistów. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne określone w danym dokumencie. |
3,0 | Student wyjawia pewne kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisania prostych kodów składników systemów wieloagentowych. | |
3,5 | Student wyjawia kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych, ale nie wyjawia zdolności do pracy w zespole programistów. | |
4,0 | Student wyjawia dobre kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych oraz. wyjawia pewne zdolności do pracy w zespole programistów.. | |
4,5 | Student wyjawia dobre kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisanie złozonych kodów składników systemów wieloagentowych i jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe i wyjawia dobrą zdolność do pracy w zespole programistów . | |
5,0 | Student wyjawia dobre kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisanie złozonych kodów składników systemów wieloagentowych i jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe, wyjawia dobrą zdolność do pracy w zespole programistów i w stanie nieść odpowiedzialnośc za realizację wspólnych projektów. |
Literatura podstawowa
- Ian Griffiths, Programowanie C# 5.0, Helion, 2013
- Mateusz Warczak, Jacek Matulewski i inne, Programowanie równoległe i asynchroniczne w C# 5.0, Helion, 2014
Literatura dodatkowa
- Y. Shoham and K. Leyton-Brown, Multiagent Systems: Algorithms, Game-Theoretic, and Logical Foundations, Cambridge University Press, Cambridge, England, 2008
- S. Staab and R. Studer, Handbook on Ontologies, Springer, Berlin, 2004