Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Zintegrowane usługi sieciowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zintegrowane usługi sieciowe | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Sieci komputerowe na poziomie podstawowym |
W-2 | Systemy operacyjne na poziomie podstawowym |
W-3 | Podstawy programowania na poziomie podstawowym |
W-4 | Podstawy wykorzystania protokołów sieciowych na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność wykonania struktury hybrydowej sieci |
C-2 | Zastosowanie rozwiązań sieciowych w zależności do potrzeb |
C-3 | Dopasowywanie i tworzenie rozwiązań zależnych od potrzeb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | wprowadzenie do zagadnienia | 2 |
T-L-2 | przygotowanie systemów operacyjnych | 4 |
T-L-3 | systemy integracji (AM, LDAP) | 6 |
T-L-4 | zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA) | 2 |
T-L-5 | Podsumowanie | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do projektu | 2 |
T-P-2 | Przygotowanie do pracy zespołowej - określenie celów oraz przygotowanie grupy | 2 |
T-P-3 | Wykonanie projektu | 10 |
T-P-4 | Podsumowanie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnienia | 2 |
T-W-2 | Prezentacja i sposoby wdrożenia poszczególnych usług: • przygotowanie systemów operacyjnych • systemy integracji (AM, LDAP) • zintegrowane usługi pocztowe (EXIM, POSTFIX, itp.) • zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA) • zintegrowane usługi baz użytkowników (AD, eDir, LDAP) • administracja systemami | 12 |
T-W-3 | Podsumowanie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie w ramach pracy w zespole | 25 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Zaliczenie formy zajęć | 2 |
44 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Praca własna w ramach grupy projektowej | 25 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
A-P-4 | Zaliczenie formy zajęć | 2 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zajęć (opracowanie prezentacji wybranych zagadnień) | 12 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
A-W-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
29 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajecia audytoryjne pozwalajace na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Zajecia laboratoryjne pozwalajace na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjetymi załozeniami stawianymi przez studentem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów; |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działajacego rozwiazania autorskiego; |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/03_W01 Przygotowanie pracy w grupie; Zasady komunikacji pomiędzy usługami; Idea sieci hybrydowych; Wykorzystanie potencjału możliwości wdrażania usług. | I_1A_W04, I_1A_W07 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/03_U01 Uczestnik zajęć potrafi wykorzystać możliwości uruchomienia i skonfigurowania usług potrzebnych do wykonania zadania określonego w danym celu. Posiada również umiejętność pracy grupowej. Potrafi zaprojektować dedykowane rozwiązanie danego problemu. | I_1A_U06, I_1A_U12 | T1A_U01, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/03_K01 Praca w grupie na stanowisku członka jak również menagera; Potrafi wykorzystywać wiedzę i ją przekazywać oraz promować; Zna i stosuje możliwości pracy zdalnej i mobilnej. | I_1A_K01, I_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/03_W01 Przygotowanie pracy w grupie; Zasady komunikacji pomiędzy usługami; Idea sieci hybrydowych; Wykorzystanie potencjału możliwości wdrażania usług. | 2,0 | Brak mozliwosci okreslenia podstawowych zagadnien z zakresu przedmiotu |
3,0 | Znajomosc nazw i teorii działa podstawowych protokołów | |
3,5 | Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie | |
4,0 | W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci | |
4,5 | Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny | |
5,0 | Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/03_U01 Uczestnik zajęć potrafi wykorzystać możliwości uruchomienia i skonfigurowania usług potrzebnych do wykonania zadania określonego w danym celu. Posiada również umiejętność pracy grupowej. Potrafi zaprojektować dedykowane rozwiązanie danego problemu. | 2,0 | Brak mozliwosci okreslenia podstawowych zagadnien z zakresu przedmiotu |
3,0 | Znajomosc nazw i teorii działa podstawowych protokołów | |
3,5 | Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie | |
4,0 | W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci | |
4,5 | Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny | |
5,0 | Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/03_K01 Praca w grupie na stanowisku członka jak również menagera; Potrafi wykorzystywać wiedzę i ją przekazywać oraz promować; Zna i stosuje możliwości pracy zdalnej i mobilnej. | 2,0 | Nie jest w stanie pracowac w grupie |
3,0 | W sposób dostateczny współpracuje z innymi | |
3,5 | Wykazuje sie inicjatywa jednak nie przejawia wybitnych osiagniec w tym zakresie | |
4,0 | Jest osoba wiodaca w grupie | |
4,5 | Potrafi współpracowac z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiazywac | |
5,0 | Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywowac innych do działania (łacznie z innymi grupami) |
Literatura podstawowa
- Marek Sportack, Sieci komputerowe ksiega eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
- Peter Rybaczyk, Podrecznik Inzynierii Internetu, Novell Press, 1999, ISBN 83-7101-413-9
- Frank J. Derfler, Poznaj sieci, Mikom, 1999, ISBN 83-7158-179-3
- Mark A. Miller, Sieci – Internetworking, Wydawnictwo RM, 1996, ISBN 83-87216-82-8
- Praca zbiorowa, NetWorld – Sieci komputerowe i telekomunikacja, IDG Poland S.A., 1999
- Praca zbiorowa, Studia Informatica, IX Konferencja Sieci Komputerowe, Wydawnictwo Politechniki Slaskiej, Gliwice, 2002, ISSN 0208-7286
- J.Casad, B. Willsey, TCP/IP – Swiat Internetu, MIKOM, 1999, ISBN 83-7158-189-0