Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne
Sylabus przedmiotu Eksploracja wiedzy z internetowych repozytoriów danych - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploracja wiedzy z internetowych repozytoriów danych - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | internet w zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy języka HTML |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi metodami ekstrakcji wiedzy w internetowych repozytoriów danych |
C-2 | Zapoznanie studentów z nowymi trendami rozwojowymi z zakresu analityki internetowej |
C-3 | Ukształtowanie wiedzy i umiejętności w stosowanie metod eksploracji danych w systemach internetowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ekstrakcja reguł asocjacyjnych z internetowych repozytoriów danych | 2 |
T-L-2 | Metody rekomendacji w handlu elektronicznym i filtracja kolaboracyjna | 2 |
T-L-3 | Metody klasyfikacji danych w systemach internetowych | 2 |
T-L-4 | Segmentacja użytkowników systemów internetowych | 2 |
T-L-5 | Analizy wzorców nawigacyjnych w systemach internetowych | 2 |
T-L-6 | Systemy wyszukiwawcze i przetwarzanie danych tekstowych | 2 |
T-L-7 | Ekstrakcja wiedzy z repozytoriów tekstowych | 4 |
T-L-8 | Analizy i wizualizacja sieci społecznych | 4 |
T-L-9 | Modelowanie dyfuzji informacji w sieciach społecznych | 4 |
T-L-10 | Systemy analityczne w Internecie | 4 |
T-L-11 | Semantyczna reprezentacja wiedzy w systemach internetowych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ewolucja internetowych repozytoriów danych | 2 |
T-W-2 | Algorytmy analizy sekwencji i wzorców nawigacyjnych | 2 |
T-W-3 | Systemy wyszukiwawcze i przetwarzanie danych tekstowych | 2 |
T-W-4 | Klasyfikacja treści w serwisach internetowych | 2 |
T-W-5 | Metody segmentacji użytkowników serwisów internetowych | 2 |
T-W-6 | Wykorzystanie metod ekstrakcji wiedzy w systemach rekomendujących | 2 |
T-W-7 | Analizy sieci społecznych | 2 |
T-W-8 | Modelowanie dynamiki rozwoju systemów społecznościowych | 2 |
T-W-9 | Dyfuzja informacji w sieciach społecznych i modele epidemiologiczne | 2 |
T-W-10 | Modelowanie rekomendacji w sieciach społecznych | 2 |
T-W-11 | Zastosowanie metod analitycznych w marketingu elektronicznym | 2 |
T-W-12 | Ontologie i przetwarzanie sieci semantycznych | 2 |
T-W-13 | Zastosowania metod analizy czynnikowej w systemach internetowych | 2 |
T-W-14 | Modelowanie rozmyte systemów internetowych | 2 |
T-W-15 | Przykłady zastosowań metod analitycznych i testowe zbiory danych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Konsultacje do laboratoriów | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do laboratoriów | 5 |
47 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 30 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami i przykładami |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: Egzamin pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Laboratoria: ogólna ocena na podstawie sprawozdań i obecności. W trakcie laboratoriów ocena formująca. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/O4/2-1_W01 Wiedza w zakresie metod ekstrakcji wiedzy z internetowych repozytoriów danych | I_2A_W04, I_2A_W08, I_2A_W10 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
I_2A_D15/O4/2-1_W02 Wiedza o systemach ekstrakcji wiedzy i obszarach ich zastosowań ze szczególnym uwzględnieniem systemów internetowych | I_2A_W06, I_2A_W08 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-11, T-L-10 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/O4/2-1_U01 Umiejętność programowania metod ekstrakcji wiedzy z internetowych repozytoriów danych | I_2A_U06, I_2A_U12 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U14 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
I_2A_D15/O4/2-1_U02 Umiejętność stosowania metod ekstrakcji wiedzy w systemach internetowych | I_2A_U11, I_2A_U02, I_2A_U12 | T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U19 | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-11, T-L-10 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/O4/2-1_K01 Kompetencje w zakresie stosowania metod ekstrakcji wiedzy z internetowych repozytoriów danych | I_2A_K01 | T2A_K01, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
I_2A_D15/O4/2-1_K02 Kompetencje w zakresie analizy danych z systemów internetowych z wykorzystaniem metod ekstrakcji wiedzy | I_2A_K06 | T2A_K06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-11, T-L-10 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/O4/2-1_W01 Wiedza w zakresie metod ekstrakcji wiedzy z internetowych repozytoriów danych | 2,0 | Nie zna metod eksploracji wiedzy z internetowych repozytoriów. |
3,0 | Zna w stopniu dostatecznym metody eksploracji internetowych repozytoriów | |
3,5 | Zna w stopniu dostatecznym metody eksploracji internetowych repozytoriów i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych. | |
4,0 | Zna dobrze metody eksploracji internetowych repozytoriów, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych i metody taksonomiczne. | |
4,5 | Zna dobrze metody eksploracji internetowych repozytoriów, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych, metody taksonomiczne, metody eksploracji zasobów tekstowych oraz metody analizy sieci społecznych. | |
5,0 | 5 Zna dobrze metody eksploracji internetowych repozytoriów, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych, metody taksonomiczne oraz metody eksploracji zasobów tekstowych i metody analizy sieci społecznych. Posiada wiedzę na temat wydajności algorytmów przetwarzania danych i umie porównać różne rozwiązania. | |
I_2A_D15/O4/2-1_W02 Wiedza o systemach ekstrakcji wiedzy i obszarach ich zastosowań ze szczególnym uwzględnieniem systemów internetowych | 2,0 | Nie zna metod eksploracji wiedzy z internetowych repozytoriów. |
3,0 | Zna w stopniu dostatecznym metody eksploracji internetowych repozytoriów | |
3,5 | Zna w stopniu dostatecznym metody eksploracji internetowych repozytoriów i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych. | |
4,0 | Zna dobrze metody eksploracji internetowych repozytoriów, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych i metody taksonomiczne. | |
4,5 | Zna dobrze metody eksploracji internetowych repozytoriów, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych, metody taksonomiczne, metody eksploracji zasobów tekstowych oraz metody analizy sieci społecznych. | |
5,0 | 5 Zna dobrze metody eksploracji internetowych repozytoriów, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych, metody taksonomiczne oraz metody eksploracji zasobów tekstowych i metody analizy sieci społecznych. Posiada wiedzę na temat wydajności algorytmów przetwarzania danych i umie porównać różne rozwiązania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/O4/2-1_U01 Umiejętność programowania metod ekstrakcji wiedzy z internetowych repozytoriów danych | 2,0 | Nie umie stosować metod eksploracji wiedzy z internetowych repozytoriów. |
3,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody eksploracji internetowych repozytoriów | |
3,5 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody eksploracji internetowych repozytoriów. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych w prostych zadaniach. | |
4,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody eksploracji internetowych repozytoriów. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody taksonomicznych. | |
4,5 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować metody eksploracji internetowych repozytoriów. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody taksonomicznych, metody eksploracji zasobów tekstowych oraz metody analizy sieci społecznych. | |
5,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować zaawansowane metody eksploracji internetowych repozytoriów. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody | |
I_2A_D15/O4/2-1_U02 Umiejętność stosowania metod ekstrakcji wiedzy w systemach internetowych | 2,0 | Nie umie stosować metod eksploracji wiedzy z internetowych repozytoriów. |
3,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody eksploracji internetowych repozytoriów | |
3,5 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody eksploracji internetowych repozytoriów. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych w prostych zadaniach. | |
4,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody eksploracji internetowych repozytoriów. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody taksonomicznych. | |
4,5 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować metody eksploracji internetowych repozytoriów. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody taksonomicznych, metody eksploracji zasobów tekstowych oraz metody analizy sieci społecznych. | |
5,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować zaawansowane metody eksploracji internetowych repozytoriów. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/O4/2-1_K01 Kompetencje w zakresie stosowania metod ekstrakcji wiedzy z internetowych repozytoriów danych | 2,0 | Nie spełnia kryteriów dla oceny 3 |
3,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w obszarze w eksploracji internetowych zasobów danych. | |
3,5 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w eksploracji internetowych zasobów danych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. | |
4,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w eksploracji internetowych zasobów danych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z dostępem do internetowych repozytoriów danych. | |
4,5 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w eksploracji internetowych zasobów danych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Aktywnie uzupełnia informacje w tym zakresie na podstawie najnowszych źródeł krajowych i zagranicznych. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z dostępem do internetowych repozytoriów danych. | |
5,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w eksploracji internetowych zasobów danych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Aktywnie uzupełnia informacje w tym zakresie na podstawie najnowszych źródeł krajowych i zagranicznych i samodzielnie poszukuje nowych rozwiązań. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z dostępem do internetowych repozytoriów danych. | |
I_2A_D15/O4/2-1_K02 Kompetencje w zakresie analizy danych z systemów internetowych z wykorzystaniem metod ekstrakcji wiedzy | 2,0 | Nie spełnia kryteriów dla oceny 3 |
3,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w obszarze w eksploracji internetowych zasobów danych. | |
3,5 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w eksploracji internetowych zasobów danych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. | |
4,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w eksploracji internetowych zasobów danych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z dostępem do internetowych repozytoriów danych. | |
4,5 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w eksploracji internetowych zasobów danych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Aktywnie uzupełnia informacje w tym zakresie na podstawie najnowszych źródeł krajowych i zagranicznych. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z dostępem do internetowych repozytoriów danych. | |
5,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w eksploracji internetowych zasobów danych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Aktywnie uzupełnia informacje w tym zakresie na podstawie najnowszych źródeł krajowych i zagranicznych i samodzielnie poszukuje nowych rozwiązań. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z dostępem do internetowych repozytoriów danych. |
Literatura podstawowa
- Zdravko M., Larose D., Eksploracja zasobów internetowych, PWN, Warszawa, 2009
- Cichosz P., Systemy uczące się, WNT, Warszawa, 2007
- Ash T., Strona docelowa. Optymalizacja, testy, konwersja, Helion, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Thurow S., Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, Helion, Warszawa, 2008
- Szczepaniak M., Web Analytics 2.0. Świadome rozwijanie witryn internetowych, Helion, Warszawa, 2010
- Flasinski M., Wstęp do sztucznej inteligencji, PWN, Warszawa, 2011