Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | I_2A_D15/O4/2-2_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizować i rozwiązywac problemy w zakresie odkrywania wiedzy z tesktowych baz danych oraz w środowisku Internet. Student umie samodzielnie formułować odpowiednią postać zadań eksploracji danych oraz dobierać odpowiednie metody ich rozwiązania. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | I_2A_U10 | Potrafi wykorzystywać oprogramowanie wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów |
---|
I_2A_U09 | Potrafi wydobywać wiedzę zawartą w dużych zbiorach danych |
I_2A_U04 | Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
T2A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne |
T2A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
T2A_U12 | potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów |
T2A_U16 | potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych |
T2A_U17 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne |
T2A_U18 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
Cel przedmiotu | C-1 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie odkrywania wiedzy z teksotowych baz danych dla potrzeb wspomagania decyzji z użyciem technik eksploracji danych i tekstu.
Ukształtowanie umiejętności w zakresie stosowania technik odkrywania wiedzy w środowisku Internet |
---|
Treści programowe | T-L-2 | Zadania wyszukiwania w oparciu o słowa kluczowe w przykladowych tekstowych bazach danych |
---|
T-L-3 | Zadania wyszukiwania w oparciu o reprezentację wektorową: wyszukiwanie z wykorzystaniem macierzy TFM i odległości kosinusowej w przykladowych tekstowych bazach danych |
T-L-6 | Przykladowe zadania eksploracji sieci Web (Web content mining), eksploracji połączeń sieci Web (Web linkage mining) oraz eksploracji korzystania z sieci Web (Web usage mining).
Przykładowe odkrywanie wzorcow dostępu do stron i wzorcow ścieżek nawigacyjnych. |
T-L-5 | Przykladowe zadania eksploracji tesktu i wyszukiwania dokumentów z wykorzystaniem ukrytego indeksowania semantycznego, rozkładu SVD macierzy względem wartości szczególnych. Zagadnienia kompresji danych oraz plików odwróconych. |
T-L-4 | Wykorzystanie metod Data Mining w przykąldowych tekstowych bazach danych (klasyfikacja oraz grupowanie dokumentów tekstowych, kategoryzacja dokumentów tekstowych, ranking ważności dokumentów, analiza zależności pomiędzy dokumentami, analiza skupień, klasyfikacja bezwzorcowa, grupowanie dokumentów, klasyfikacja dokumentów za pomocą metody k-średnich, wykorzystanie hierarchicznych metod grupowania w klasyfikacji dokumentów tekstowych, zastosowanie sieci neuronowych w klasyfikacji dokumentów. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład z prezentacjami i przykładami |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 5 pytań; |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie posiada umiejętności eksploracji baz tekstowych |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia esploracji baz tesktowych, umie rozwiązać podstawowe zadania eksploracji tesktu w stopniu zadowalającym |
3,5 | Student zna podstawowe zagadnienia esploracji baz tesktowych, umie rozwiązać podstawowe zadania eksploracji tesktu |
4,0 | Student zna zagadnienia i metody esploracji baz tesktowych, umie rozwiązać zadania eksploracji baz tesktowych |
4,5 | Student zna zagadnienia i metody esploracji baz tesktowych, umie formułować i rozwiązać zadania eksploracji baz tesktowych |
5,0 | Student zna zagadnienia i metody esploracji baz tesktowych, umie formułować i rozwiązać zadania eksploracji baz tesktowych, umie dobrać wlaściwą metodę do rozważanego problemu |