Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne
Sylabus przedmiotu Fotografia cyfrowa - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fotografia cyfrowa - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | grafika komputerowa i systemy multimedialne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Mantiuk <Radoslaw.Mantiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | umiejętność programowania skryptów w Matlabie |
W-2 | podstawowa wiedza z matematyki stosowanej i fizyki w zakresie obliczeń wektorowo-macierzowych, optyki, kolorymetrii, termodynamiki, mechaniki falowej i kwantowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z technologiami stosowanymi w fotografii cyfrowej |
C-2 | zapoznanie z technologiami fotografii HDR |
C-3 | umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w zadaniach z zakresu przetwarzania obrazów cyfrowych |
C-4 | umiejętność zastosowania wiedzy teoretycznej w projektowaniu, programowaniu i konfigurowaniu rozwiązań technicznych |
C-5 | komptetencje społeczne: prezentacja wykonannych prac przed grupą studentów, prowadzenie dyskusji na temat tych prac (prezentacja i ocena zdjęć) |
C-6 | kompetencje personalne: wykonanie projektu w ramach prac domowych (cyklu zdjęć na wybrany temat, zdjęcia HDR) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z możliwościami wykorzystywanego w czasie zajęć oprogramowania do przetwarzania obrazów | 2 |
T-L-2 | Implementacja skryptów do wczytywania i wyświetlania obrazów HDR | 4 |
T-L-3 | Implementacja kalibracji kolorów obrazów HDR | 2 |
T-L-4 | Implementacja algorytmów kompresji tonów | 4 |
T-L-5 | Implementacja skryptu do tworzenia zdjęć HDR | 6 |
T-L-6 | Rejestracja charakterystyki aparatu | 4 |
T-L-7 | Indywidualne wykonanie zdjęcia HDR na zajęciach laboratoryjnych | 6 |
T-L-8 | Wykorzystanie filtrów do przetwarzania zdjęć | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Technologie stosowane w fotografii cyfrowej | 4 |
T-W-2 | Kolor w fotografii cyfrowej | 2 |
T-W-3 | Fizyczne i technologiczne aspekty procesu fotografowania | 3 |
T-W-4 | Technologia HDRI (ang. High Dynamic Range Imaging) (tworzenie obrazów HDR, wyznaczanie funkcji odpowiedzi, formaty HDR, operatory tonów) | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | indywidualne wykonanie zdjęcia HDR | 15 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
47 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego | 30 |
A-W-3 | studia literaturowe | 12 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 4 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i zajęciami laboratoryjnymi |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | rozwiązywanie praktycznych problemów związanych z przetwarzaniem fotografii cyfrowej za pomocą programowania komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena programów przygotowywanych na poszczególnych laboratoriach |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wykonanych w ramach prac domowych zdjęć HDR |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe z wiedzy przekazanej na wykładzie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O4/1-5_W01 zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technologii wykorzystywanych w fotografii cyfrowej, w szczególności fotografii HDR | I_2A_W05 | T2A_W04, T2A_W07 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-8, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O4/1-5_U01 umiejętność rozwiązywania konkretnych problemów technicznych związanych z technologiami przetwarzania fotografii cyfrowych | I_2A_U12 | T2A_U07, T2A_U14 | C-3, C-4 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O4/1-5_K01 kompetencje indywidualne w zakresie rozwiązywania problemów technicznych związanych z przetwarzaniem fotografii cyfrowej | I_2A_K01, I_2A_K02 | T2A_K01, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07 | C-5, C-6 | T-L-7 | M-5 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O4/1-5_W01 zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technologii wykorzystywanych w fotografii cyfrowej, w szczególności fotografii HDR | 2,0 | niedostateczne opanowanie wiedzy |
3,0 | dostateczne opanowanie wiedzy | |
3,5 | ponad dostateczne opanowanie wiedzy | |
4,0 | dobre opanowanie wiedzy | |
4,5 | ponad dobre opanowanie wiedzy | |
5,0 | bardzo dobre opanowanie wiedzy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O4/1-5_U01 umiejętność rozwiązywania konkretnych problemów technicznych związanych z technologiami przetwarzania fotografii cyfrowych | 2,0 | brak projektu |
3,0 | przygotowanie dostatecznego projektu | |
3,5 | przygotowanie ponad dostatecznego projektu | |
4,0 | przygotowanie typowego projektu | |
4,5 | przygotowanie projektu wykraczającego poza typowe rozwiązania | |
5,0 | przygotowanie projektu wykraczającego poza typowe rozwiązania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O4/1-5_K01 kompetencje indywidualne w zakresie rozwiązywania problemów technicznych związanych z przetwarzaniem fotografii cyfrowej | 2,0 | brak projektu |
3,0 | przygotowanie dostatecznego projektu | |
3,5 | przygotowanie ponad dostatecznego projektu | |
4,0 | przygotowanie typowego projektu | |
4,5 | przygotowanie projektu wykraczającego poza typowe rozwiązania | |
5,0 | przygotowanie projektu wykraczającego poza typowe rozwiązania |
Literatura podstawowa
- Christian Bloch, Technika HDRI w fotografii. Od inspiracji do obrazu, Helion, Gliwice, 2010, 1
- Erik Reinhard, Greg Ward, Sumanta Pattanaik, Paul Debevec, High Dynamic Range Imaging, Morgan Kaufman, 2005, 1