Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne
Sylabus przedmiotu Programowanie systemów reaktywnych - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie systemów reaktywnych - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Dziurzański <Piotr.Dziurzanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność programowania w dowolnym języku imperatywnym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi programować systemy reaktywne z wykorzystaniem specjalistycznych języków programowania (Esterel, Lustre), a także rozumie różnicę między programowaniem systemów reaktywnych a programowaniem systemów transformacyjnych i interaktywnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie studentów z narzędziami do kompilacji i symulacji modeli systemów reaktywnych w języku Esterel. | 2 |
T-L-2 | Tworzenie prostych modeli systemów reaktywnych z wykorzystaniem CFSM. | 4 |
T-L-3 | Tworzenie prostych modeli reaktywnych z wykorzystaniem języka Esterel. | 6 |
T-L-4 | Tworzenie części sterującej systemów zdominowanych przez kontrolę i dane w języku Esterel. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do języka programowania Esterel. Upływ czasu w Esterelu. Wykonywanie instrukcji w sposób szeregowy i równoległy. Konstrukcja trap exit. Instrukcja loop i wychodzenie z pętli loop. | 2 |
T-W-2 | Model obliczeń CFSM i cykl wykonania CFSM. | 2 |
T-W-3 | Synteza oprogramowania w POLIS i S-graf. | 2 |
T-W-4 | Model kosztu oprogramowania w POLIS. | 1 |
T-W-5 | Jednostki w Esterel v7. | 1 |
T-W-6 | Status sygnału i wartość. Sygnały zarejestrowane. | 1 |
T-W-7 | Esterel Studio sequential control optimizer. | 1 |
T-W-8 | Zapisywanie sygnałów zarejestrowanych w sprzęcie. Multiclock w Esterelu. | 1 |
T-W-9 | Systemy reaktywne zdominowane danymi. Kahn Process Networks. Algorytm kolejkowania Tom Parks'a. Synchronous Dataflow. Kolejkowanie SDF. | 2 |
T-W-10 | Język programowania LUSTRE. Zegary w LUSTRE. Operatory temporalne w LUSTRE. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 8 |
A-L-3 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do zajęć | 12 |
A-W-3 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
29 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na egzaminie pisemnym o charakterze problemowym |
S-2 | Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy programistycznej podczas zajęć laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-3_W01 Student zna podstawowe cechy oraz zakres stosowania języków reaktywnych. | I_2A_W04 | T2A_W04, T2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-3_U01 Student potrafi zaprogramować prosty system z wykorzystaniem języka programowania Esterel oraz diagramów CFSM. | I_2A_U12 | T2A_U07, T2A_U14 | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-3_W01 Student zna podstawowe cechy oraz zakres stosowania języków reaktywnych. | 2,0 | nie spełnia wymogów na ocenę 3,0. |
3,0 | zna podstawy języka reaktywnego Esterel i potrafi napisać proste programy w tym języku. | |
3,5 | jak na ocenę 3,0 oraz potrafi używać większości instrukcji języka Esterel v.5. | |
4,0 | jak na ocenę 3,5 oraz potrafi używać instrukcji języka Esterel v.7. | |
4,5 | jak na ocenę 4,0 oraz zna podstawy teoretyczne języków reaktywnych dla systemów zdominowanych przez dane. | |
5,0 | jak na ocenę 4,5 oraz zna podstawowe konstrukcje języka LUSTRE. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-3_U01 Student potrafi zaprogramować prosty system z wykorzystaniem języka programowania Esterel oraz diagramów CFSM. | 2,0 | nie spełnia wymogów na ocenę 3,0. |
3,0 | potrafi napisać prosty system za pomocą diagramów CFSM, a także potrafi w sposób dostateczny uzasadnić wybór użytych technik programistycznych. | |
3,5 | potrafi napisać prosty system za pomocą diagramów CFSM, a także potrafi w sposób wystarczający uzasadnić wybór użytych technik programistycznych. | |
4,0 | jak na ocenę 3,5 oraz potrafi napisać prosty kod w języku Esterel v.5. | |
4,5 | jak na ocenę 4,0 oraz potrafi napisać prosty kod w języku Esterel v.7. | |
5,0 | jak na ocenę 4,5 oraz potrafi napisać prosty kod w języku LUSTRE. |
Literatura podstawowa
- Esterel Technologies, Esterel v7 language reference manual, 2007
- Esterel Technologies, Esterel Studio User's Manual, rev. 602, 2008
- Esterel EDA Technologies, An overview of hardware design using Esterel compared to VHDL, 2008
- Esterel EDA Technologies, An Esterel v7 Primer for Hardware Designers v0.1, 2005
Literatura dodatkowa
- F. Balarin et al., Hardware-Software Co-Design of Embedded Systems, The Polis Approach, Kluwer Academic Publishers, 2003, 5th printing
- Reinhard von Hanxleden, Synchronous Languages, Lecture Notes, Christian-Albrechts Universitat Kiel, 2008
- Esterel Technologies, What's new in ES version 6.0, 2008
- G. Berry, M. Kishinevsky, S. Singh, System Level Design and Verication Using a Synchronous Language, ICCAD, 2003
- Esterel EDA Technologies, Generating efficient hardware with Esterel v7 and Esterel Studio, 2005
- Esterel EDA Technologies, Understanding Esterel Studio Code Optimization, v.1.1, 2005