Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | I_2A_D17/O4/3-1_W01 | Ma wiedzę z zakresu zadań i problemów analizy danych w multimedialnych bazach danych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | I_2A_W08 | Ma rozszerzoną wiedzę o podstawowych zadaniach eksploracji i analizy danych zarówno ilościowych jak i jakościowych |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T2A_W04 | ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T2A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z aktualną wiedzą i praktycznymi zastosowaniami w dziedzinie multimedialnych baz danych. |
---|
C-2 | Omówienie i krytyczna dyskusja, a także szczegółowa analiza przykładowych praktycznych zastosowań multimedialnych baz danych ze szczególnym naciskiem na różnorodne algorytmy stosowane w tej problematyce. |
C-3 | Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania systemów indeksowania oraz różnorodnymi danymi multimedialnymi, które w tym problemie mogą być przetwarzane. |
C-4 | Omówienie współczesnych trendów w zakresie systemów klasy CBIR (Content Based Image Retrieval). |
Treści programowe | T-W-1 | Multimedialne bazy danych - podstawowe pojęcia, geneza, związek baz danych i multimediów, architektura systemów. |
---|
T-W-2 | Zapis multimediów - przypomnienie najważniejszych standardów dla obrazów, sekwencji wideo, dźwięku. |
T-W-3 | Mechanizm zapytań w bazach multimedialnych. |
T-W-4 | Przetwarzanie danych w MBD. Stosowane standardy i rozwiązania komercyjne. |
T-W-5 | CBIR a multimedialne bazy danych - cechy i deskryptory, porównanie opisu tekstowego z graficznym (wizualnym). |
T-W-6 | Nowoczesne techniki przetwarzania danych multimedialnych - łączenie deskryptorów w ramach jednej cechy i z różnych dziedzin, deskryptory kształtu 3D, nowe problemy. |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną, połączone z dyskusja w trakcie zajęć. |
---|
M-2 | Na ćwiczeniach laboratoryjnych indywidualna realizacja projektów. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład – ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi, dotyczącymi zagadnień prezentowanych i dyskutowanych na wykładzie, w formie opisowej.
Końcowa ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z laboratoriów. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Laboratoria – ocena pracy i efektów uzyskanych w trakcie zajęć, realizowanych w formie indywidualnej pracy nad zadanym na początku semestru zagadnieniem. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie ma dostatecznej wiedzy z zakresu zadań i problemów analizy danych w multimedialnych bazach danych. |
3,0 | Student potrafi omówić wybrane spośród przedstawionych na wykładach zadań i problemów analizy danych w multimedialnych bazach danych. Omawia podstawowe pojęcia z zakresu multimedialnych baz danych. Przedstawia najważniejsze standardy zapisu danych multimedialnych w kontekście ich użycia w MBD. |
3,5 | Student potrafi omówić wszystkie przedstawione na wykładach zadania i problemy analizy danych w multimedialnych bazach danych. Omawia podstawowe pojęcia z zakresu multimedialnych baz danych, genezę ich powstania, związek z tradycjnymi bazami danych, architekturę systemów tego typu. Przedstawia najważniejsze standardy zapisu danych multimedialnych w kontekście ich użycia w MBD. Potrafi skonstruować proste zapytania w bazach multimedialnych. |
4,0 | Student rozumie i omawia przedstawione na wykładach zadania i problemy analizy danych w multimedialnych bazach danych. Omawia podstawowe pojęcia z zakresu multimedialnych baz danych, genezę ich powstania, związek z tradycjnymi bazami danych, architekturę systemów tego typu, stosowane standardy i rozwiązania komercyjne. Przedstawia najważniejsze standardy zapisu danych multimedialnych w kontekście ich użycia w MBD. Potrafi skonstruować dowolne zapytania w bazach multimedialnych. Rozumie i omawia problem CBIR. |
4,5 | Student rozumie, omawia i analizuje przedstawione na zadania i problemy analizy danych w multimedialnych bazach danych. Potrafi także samodzielnie wskazać, omówić i analizować wybrane zadania i problemy, wykraczające poza zakres materiału przedstawionego na zajęciach, opierając się np. na analizie źródeł różnego typu lub własnym doświadczeniu. Wskazuje też praktyczne aspekty ich wykorzystania. Omawia podstawowe pojęcia z zakresu multimedialnych baz danych, genezę ich powstania, związek z tradycjnymi bazami danych, architekturę systemów tego typu, stosowane standardy i rozwiązania komercyjne. Przedstawia najważniejsze standardy zapisu danych multimedialnych w kontekście ich użycia w MBD Sprawnie operuje mechanizmem zapytań w bazach multimedialnych. Rozumie, omawia i realizuje problematykę CBIR. |
5,0 | Student rozumie, omawia i analizuje przedstawione na zadania i problemy analizy danych w multimedialnych bazach danych. Potrafi także samodzielnie wskazać, omówić i analizować wybrane zadania i problemy, wykraczające poza zakres materiału przedstawionego na zajęciach, opierając się np. na analizie źródeł różnego typu lub własnym doświadczeniu. Wskazuje też praktyczne aspekty ich wykorzystania. Jest przy tym w stanie zaproponować dla nich nowe obszary badań naukowych i zastosowań. Omawia podstawowe pojęcia z zakresu multimedialnych baz danych, genezę ich powstania, związek z tradycjnymi bazami danych, architekturę systemów tego typu, stosowane standardy i rozwiązania komercyjne. Przedstawia najważniejsze standardy zapisu danych multimedialnych w kontekście ich użycia w MBD Sprawnie operuje mechanizmem zapytań w bazach multimedialnych. Rozumie, omawia, realizuje i analizuje problematykę CBIR. Potrafi zastosować nowoczesne techniki przetwarzania danych multimedialnych, takie jak na przykład łączenie deskryptorów niskopoziomowych, opis kształtu 3D. Wskazuje nowe problemy i przyszłe trendy dla badań naukowych. |