Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: inżynieria oprogramowania

Sylabus przedmiotu Metody kształtowania ruchu w sieciach komputerowych - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody kształtowania ruchu w sieciach komputerowych - Przedmiot obieralny I
Specjalność systemy komputerowe i technologie mobilne
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Bogusławski <Krzysztof.Boguslawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 0,80,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z przedmiotów: Podstawy programowania, Architektura systemów komputerowych, Systemy operacyjne, Sieci Komputerowe i telekomunikacyjne, Sterowanie ruchem w sieciach teleinformatycznych.
W-2Znajomość zagadnień elektroniki i elektryczności oraz praw fizyki.
W-3Podstawowa znajomość matematyki. Podstawy informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS.
C-2Zapoznanie studentów z koncepcją usług zintegrowanych (model funkcjonalny obsługi wywołań, modele usług w koncepcji usług zintegrowanych, rezerwacja zasobów, identyfikacja przepływu, odwzorowanie jakości usług w sieciach z integracją usług).
C-3Zapoznanie studentów z koncepcją usług zróżnicowanych (definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych, klasyfikowanie i kondycjonowanie ruchu, wymagania sieci z koncepcją usług zróżnicowanych).
C-4Zapoznanie studentów z inżynierią ruchu (zadania inżynierii ruchu w sieciach, monitorowanie stanów sieci, algorytmy wyznaczania tras w sieciach z jakością usług, równoważenie obciążeń, technika komutacji etykiet).
C-5Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie koncepcja usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołań).
C-6Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie koncepcji usług zróżnicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych).
C-7Wykonanie symulacji wykorzystujących przykładowe narzędza inżynierii ruchu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Koncepcja usług zintegrowanych - badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołań.2
T-L-2Koncepcja usług zintegrowanych - badanie modeli usług w koncepcji usług zintegrowanych, rezerwacja zasobów.2
T-L-3Koncepcja usług zintegrowanych - badanie identyfikacji przepływu, odwzorowanie jakości usług w sieciach z integracją usług.2
T-L-4Koncepcja usług zróżnicowanych - projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych.2
T-L-5Koncepcja usług zróżnicowanych - projektowanie klasyfikaci ruchu, wymagania sieci z koncepcją usług zróżnicowanych.2
T-L-6Wykorzystanie przykładowych narzędzi inżynierii ruchu.3
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych2
15
wykłady
T-W-1Koncepcja różnicowania jakości usług sieci teleinformatycznych.2
T-W-2Koncepcja usług zintegrowanych - model funkcjonalny obsługi wywołań, modele usług w koncepcji usług zintegrowanych.2
T-W-3Koncepcja usług zintegrowanych - rezerwacja zasobów, identyfikacja przepływu, odwzorowanie jakości usług w sieciach z integracją usług.2
T-W-4Koncepcja usług zróżnicowanych - definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych, klasyfikowanie i kondycjonowanie ruchu.2
T-W-5Koncepcja usług zróżnicowanych - wymagania sieci z koncepcją usług zróżnicowanych.2
T-W-6Porównanie koncepcji sieci z integracją usług i sieci z różnicowaniem usług.1
T-W-7Inżynieria ruchu - zadania inżynierii ruchu w sieciach, monitorowanie stanów sieci.2
T-W-8Inżynieria ruchu - algorytmy wyznaczania tras w sieciach z jakością usług, równoważenie obciążeń, technika komutacji etykiet.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Wykonanie sprawozdania z laboratorium w domu.8
A-L-3Udział w konsultacjach do laboratorium.2
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i studia literaturowe10
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach do wykładu.4
29

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny - większość wykładów
M-2wykład problemowy dotyczący różnych zdarzeń w sieci
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-4symulacja komputerowa działania sieci.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na zajęciach laboratoryjnych, sprawdzające przygotowanie się do zajęć.
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratorium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/O5/1-1_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć nabędzie wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji, badanie identyfikacji przepływu, odwzorowanie jakosci usług w sieciach z integracja usług), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych, projektowanie klasyfikaci ruchu, wymagania sieci z koncepcja usług zróznicowanych).
I_2A_W05, I_2A_W07, I_2A_W10T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1, C-2, C-3, C-4M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/O5/1-1_U01
posiada umiejętność; modelowania, oceny wydajności i projektowania sieci komputerowych z gwarancją jakości obsługi QoS, konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi dla danej klasy ruchu, wykorzystania mechanizmów koncepcji usług zróżnicowanych i z integracją usług, umiejętność posługiwania się narzędziami inżynierii ruchu. posiada umiejętność stosowania odpowiednich metod sterowania ruchem, rezerwacji zasobów, przyjmowania połączeń oraz konfiguracji tych metod.
I_2A_U11, I_2A_U10, I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U12, I_2A_U13, I_2A_U14T2A_U07, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-6, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-7T-L-7M-4, M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/O5/1-1_K01
posiada kompetencje w zakresie: projektowania sieci z gwarancją jakości obsługi QoS oraz opracowywania odnośnej dokumentacji projektowej w zespołach dwuosobowych, w zakresie konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi QoS dla danej klasy ruchu.
I_2A_K06T2A_K06C-6, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-7T-L-7M-4, M-3S-2, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/O5/1-1_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć nabędzie wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji, badanie identyfikacji przepływu, odwzorowanie jakosci usług w sieciach z integracja usług), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych, projektowanie klasyfikaci ruchu, wymagania sieci z koncepcja usług zróznicowanych).
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych).
3,0Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych).
3,5Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych).
4,0Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych).
4,5Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji, badanie identyfikacji przepływu), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych, projektowanie klasyfikaci ruchu).
5,0Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji, badanie identyfikacji przepływu, odwzorowanie jakosci usług w sieciach z integracja usług), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych, projektowanie klasyfikaci ruchu, wymagania sieci z koncepcja usług zróznicowanych).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/O5/1-1_U01
posiada umiejętność; modelowania, oceny wydajności i projektowania sieci komputerowych z gwarancją jakości obsługi QoS, konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi dla danej klasy ruchu, wykorzystania mechanizmów koncepcji usług zróżnicowanych i z integracją usług, umiejętność posługiwania się narzędziami inżynierii ruchu. posiada umiejętność stosowania odpowiednich metod sterowania ruchem, rezerwacji zasobów, przyjmowania połączeń oraz konfiguracji tych metod.
2,0Student nie potrafi: wykonać zadania laboratoryjnego, wykazać minimalnej wiedzy w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawowej wiedzy z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym lub dłuższym czasie ale tylko z pomocą prowadzącego, wykazać minimalną wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawową wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pomocą prowadzącego, wykazać podstawową wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację dwóch parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pewną pomocą prowadzącego, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację kilku parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.
5,0Student potrafi: bezbłędnie i w krótkim czasie wykonać zadania laboratoryjne, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, efektywnie wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w metodach i parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/O5/1-1_K01
posiada kompetencje w zakresie: projektowania sieci z gwarancją jakości obsługi QoS oraz opracowywania odnośnej dokumentacji projektowej w zespołach dwuosobowych, w zakresie konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi QoS dla danej klasy ruchu.
2,0Student nie potrafi: wykonać zadania laboratoryjnego, wykazać minimalnej wiedzy w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawowej wiedzy z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym lub dłuższym czasie ale tylko z pomocą prowadzącego, wykazać minimalną wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawową wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pomocą prowadzącego, wykazać podstawową wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację dwóch parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pewną pomocą prowadzącego, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację kilku parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.
5,0Student potrafi: bezbłędnie i w krótkim czasie wykonać zadania laboratoryjne, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, efektywnie wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w metodach i parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.

Literatura podstawowa

  1. A. Grzech, Sterowanie Ruchem w Sieciach Teleinformatycznych, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2002
  2. K. Nowicki, J. Woźniak, Sieci LAN, MAN i WAN - protokoły komunikacyjne, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1998
  3. K. Nowicki, J. Woźniak, Przewodowe i bezprzewodowe sieci LAN, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
  4. A. S. Tanenbaum, Sieci komputerowe, Helion, Gliwice, 2004, wyd. 4
  5. Adam Wolisz, Podstawy lokalnych sieci komputerowych ; tom 1: Sprzęt komputerowy; tom 2: Oprogramowanie komunikacyjne i usługi sieciowe, WNT - Mikrokomputery, 1992
  6. Mark A. Dye, Rick McDonald, Antoon „Tony” W. Rufi, Akademia sieci Cisco. CCNA Exploration. Semestr 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
  7. Craig Hunt, TCP/IP Administracja sieci, O’Reilly & Associates Inc, 1991, Wyd.3

Literatura dodatkowa

  1. Janusz Filipiak, Sieci dostępowe dla usług szerokopasmowych - Tom I, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997, ISBN 83-86476-11-7
  2. Zdzisław Papir, Sieci dostępowe dla usług szerokopasmowych - Tom III, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997, ISBN 83-86476-13-3
  3. W. Richard Stevens, Programowanie zastosowań sieciowych w systemie Unix, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1998, Wydanie III, ISBN: 83-204-2288-4
  4. Krzysztof Wajda, Sieci szerokopasmowe, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1995, Wyd. 2 uzup., ISBN: 83-86476-08-7

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Koncepcja usług zintegrowanych - badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołań.2
T-L-2Koncepcja usług zintegrowanych - badanie modeli usług w koncepcji usług zintegrowanych, rezerwacja zasobów.2
T-L-3Koncepcja usług zintegrowanych - badanie identyfikacji przepływu, odwzorowanie jakości usług w sieciach z integracją usług.2
T-L-4Koncepcja usług zróżnicowanych - projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych.2
T-L-5Koncepcja usług zróżnicowanych - projektowanie klasyfikaci ruchu, wymagania sieci z koncepcją usług zróżnicowanych.2
T-L-6Wykorzystanie przykładowych narzędzi inżynierii ruchu.3
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcja różnicowania jakości usług sieci teleinformatycznych.2
T-W-2Koncepcja usług zintegrowanych - model funkcjonalny obsługi wywołań, modele usług w koncepcji usług zintegrowanych.2
T-W-3Koncepcja usług zintegrowanych - rezerwacja zasobów, identyfikacja przepływu, odwzorowanie jakości usług w sieciach z integracją usług.2
T-W-4Koncepcja usług zróżnicowanych - definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych, klasyfikowanie i kondycjonowanie ruchu.2
T-W-5Koncepcja usług zróżnicowanych - wymagania sieci z koncepcją usług zróżnicowanych.2
T-W-6Porównanie koncepcji sieci z integracją usług i sieci z różnicowaniem usług.1
T-W-7Inżynieria ruchu - zadania inżynierii ruchu w sieciach, monitorowanie stanów sieci.2
T-W-8Inżynieria ruchu - algorytmy wyznaczania tras w sieciach z jakością usług, równoważenie obciążeń, technika komutacji etykiet.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Wykonanie sprawozdania z laboratorium w domu.8
A-L-3Udział w konsultacjach do laboratorium.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i studia literaturowe10
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach do wykładu.4
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/O5/1-1_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć nabędzie wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji, badanie identyfikacji przepływu, odwzorowanie jakosci usług w sieciach z integracja usług), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych, projektowanie klasyfikaci ruchu, wymagania sieci z koncepcja usług zróznicowanych).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W07Posiada poszerzona wiedzę o funkcjonowaniu i modelowaniu złożonych systemów
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS.
C-2Zapoznanie studentów z koncepcją usług zintegrowanych (model funkcjonalny obsługi wywołań, modele usług w koncepcji usług zintegrowanych, rezerwacja zasobów, identyfikacja przepływu, odwzorowanie jakości usług w sieciach z integracją usług).
C-3Zapoznanie studentów z koncepcją usług zróżnicowanych (definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych, klasyfikowanie i kondycjonowanie ruchu, wymagania sieci z koncepcją usług zróżnicowanych).
C-4Zapoznanie studentów z inżynierią ruchu (zadania inżynierii ruchu w sieciach, monitorowanie stanów sieci, algorytmy wyznaczania tras w sieciach z jakością usług, równoważenie obciążeń, technika komutacji etykiet).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny - większość wykładów
M-2wykład problemowy dotyczący różnych zdarzeń w sieci
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych).
3,0Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych).
3,5Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych).
4,0Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych).
4,5Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji, badanie identyfikacji przepływu), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych, projektowanie klasyfikaci ruchu).
5,0Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji, badanie identyfikacji przepływu, odwzorowanie jakosci usług w sieciach z integracja usług), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych, projektowanie klasyfikaci ruchu, wymagania sieci z koncepcja usług zróznicowanych).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/O5/1-1_U01posiada umiejętność; modelowania, oceny wydajności i projektowania sieci komputerowych z gwarancją jakości obsługi QoS, konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi dla danej klasy ruchu, wykorzystania mechanizmów koncepcji usług zróżnicowanych i z integracją usług, umiejętność posługiwania się narzędziami inżynierii ruchu. posiada umiejętność stosowania odpowiednich metod sterowania ruchem, rezerwacji zasobów, przyjmowania połączeń oraz konfiguracji tych metod.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U11Potrafi dokonywać analizy i syntezy złożonych systemów
I_2A_U10Potrafi wykorzystywać oprogramowanie wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów
I_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U12Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_U13Potrafi dobrać, porównać i ocenić rozwiązania projektowe w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_U14Ma umiejętność tworzenia interfejsów oraz wykorzystania różnych sposobów komunikacji międzysystemowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-6Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie koncepcji usług zróżnicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych).
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS.
C-2Zapoznanie studentów z koncepcją usług zintegrowanych (model funkcjonalny obsługi wywołań, modele usług w koncepcji usług zintegrowanych, rezerwacja zasobów, identyfikacja przepływu, odwzorowanie jakości usług w sieciach z integracją usług).
C-3Zapoznanie studentów z koncepcją usług zróżnicowanych (definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych, klasyfikowanie i kondycjonowanie ruchu, wymagania sieci z koncepcją usług zróżnicowanych).
C-4Zapoznanie studentów z inżynierią ruchu (zadania inżynierii ruchu w sieciach, monitorowanie stanów sieci, algorytmy wyznaczania tras w sieciach z jakością usług, równoważenie obciążeń, technika komutacji etykiet).
C-5Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie koncepcja usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołań).
C-7Wykonanie symulacji wykorzystujących przykładowe narzędza inżynierii ruchu.
Treści programoweT-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-4symulacja komputerowa działania sieci.
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi: wykonać zadania laboratoryjnego, wykazać minimalnej wiedzy w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawowej wiedzy z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym lub dłuższym czasie ale tylko z pomocą prowadzącego, wykazać minimalną wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawową wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pomocą prowadzącego, wykazać podstawową wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację dwóch parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pewną pomocą prowadzącego, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację kilku parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.
5,0Student potrafi: bezbłędnie i w krótkim czasie wykonać zadania laboratoryjne, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, efektywnie wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w metodach i parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/O5/1-1_K01posiada kompetencje w zakresie: projektowania sieci z gwarancją jakości obsługi QoS oraz opracowywania odnośnej dokumentacji projektowej w zespołach dwuosobowych, w zakresie konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi QoS dla danej klasy ruchu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-6Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie koncepcji usług zróżnicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych).
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS.
C-2Zapoznanie studentów z koncepcją usług zintegrowanych (model funkcjonalny obsługi wywołań, modele usług w koncepcji usług zintegrowanych, rezerwacja zasobów, identyfikacja przepływu, odwzorowanie jakości usług w sieciach z integracją usług).
C-3Zapoznanie studentów z koncepcją usług zróżnicowanych (definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych, klasyfikowanie i kondycjonowanie ruchu, wymagania sieci z koncepcją usług zróżnicowanych).
C-4Zapoznanie studentów z inżynierią ruchu (zadania inżynierii ruchu w sieciach, monitorowanie stanów sieci, algorytmy wyznaczania tras w sieciach z jakością usług, równoważenie obciążeń, technika komutacji etykiet).
C-5Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie koncepcja usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołań).
C-7Wykonanie symulacji wykorzystujących przykładowe narzędza inżynierii ruchu.
Treści programoweT-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-4symulacja komputerowa działania sieci.
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratorium.
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na zajęciach laboratoryjnych, sprawdzające przygotowanie się do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi: wykonać zadania laboratoryjnego, wykazać minimalnej wiedzy w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawowej wiedzy z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym lub dłuższym czasie ale tylko z pomocą prowadzącego, wykazać minimalną wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawową wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi.
3,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pomocą prowadzącego, wykazać podstawową wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację dwóch parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,0Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pewną pomocą prowadzącego, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację kilku parametrów metod zapewnienia jakości obsługi.
4,5Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.
5,0Student potrafi: bezbłędnie i w krótkim czasie wykonać zadania laboratoryjne, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, efektywnie wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w metodach i parametrach metod zapewnienia jakości obsługi.