Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Sylabus przedmiotu Mikrokomputery jednopłytowe - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrokomputery jednopłytowe - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Jaskuła <Marek.Jaskula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W zakresie wiedzy wymagany jest następujący zakres przedmiotowy: Elektronika, Elementy cyfrowe i układy logiczne, Technika cyfrowa, Architektura systemów komputerowych, Systemy wbudowane. |
W-2 | W odniesieniu do zagadnień programowania wymagany jest następujący zakres przedmiotowy: Podstawy programowania, Inżynieria programowania, Architektura systemów komputerowych, Systemy operacyjne, Systemy wbudowane. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy dotyczącej budowania systemów z wykorzystaniem mikrokomputerów jednopłytkowych do zbierania i przetwarzania danych, w tym systemów rozproszonych. |
C-2 | Opanowanie umiejętności konfigurowania systemów ukierunkowanych na zbieranie i przetwarzanie danych z użyciem różnorodnych sensorów, a także implementowania zadań algorytmicznych na bazie sprzętowej i programowej. |
C-3 | Ukształtowanie nawyku obserwowania systemów technicznych pod kątem technik zbierania i przetwarzania danych oraz technik sensorycznych; ciągły rozwój własny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instalacja systemu operacyjnego RPi | 3 |
T-L-2 | Komunikacja z internetem (przewodowo i bezprzewodowo), praca zdalna | 2 |
T-L-3 | Konfiguracja serwera www, ftp, etc. | 2 |
T-L-4 | Podłączanie urządzeń peryferyjnych | 4 |
T-L-5 | Wybrane zastosowania | 3 |
T-L-6 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie rozwoju mikrokomputerów jednopłytowych, budowa systemów zbierania danych sensorycznych | 3 |
T-W-2 | Budowa, zasoby i przeznaczenie wybranych mikrokomputerów jednopłytowych | 3 |
T-W-3 | Wybrane narzędzia programistyczne i międzyplatformowe wytwarzanie aplikacji (cross platfom development) | 3 |
T-W-4 | Obsługa protokołów komunikacyjnych i wybranych modułów sensorycznych | 3 |
T-W-5 | Zastosowania. | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Studia literaturowa w w zakresie tematycznym stosownie do bieżących zajęć laboratoryjnych. | 5 |
A-L-2 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
A-L-3 | Udział w laboratoriach | 15 |
22 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Samodzielna analiza problemów omawianych w ramach wykładu. | 15 |
A-W-2 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
A-W-3 | Udział w zajęciach | 15 |
32 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/2-1_W01 Obecnie sieci specjalnego przeznaczenia oraz obliczenia o charakterze rozproszonym zdominowały wszelkie aplikacje techniczne. Wiedza o sposobie projektowania takich systemów w kontekście konkretnej dziedziny aplikacji pozwala uzyskiwać właściwe wskaxniki techniczno-ekonomiczne. | I_2A_W06 | T2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/2-1_U01 W systemach rozproszonego zbierania i przetwarzania danych sposób okreslenia standardu wymiany danych rzutuje zasadniczo na efektywność i niezawodność systemu. | I_2A_U14, I_2A_U15 | T2A_U07, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U18, T2A_U19 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/2-1_K01 Systemy rozproszonego zbierania i przetwarzania informacji w sposób naturalny, doskonale sprzyjają pracy zespołowej. | I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K05, I_2A_K06 | T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07 | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/2-1_W01 Obecnie sieci specjalnego przeznaczenia oraz obliczenia o charakterze rozproszonym zdominowały wszelkie aplikacje techniczne. Wiedza o sposobie projektowania takich systemów w kontekście konkretnej dziedziny aplikacji pozwala uzyskiwać właściwe wskaxniki techniczno-ekonomiczne. | 2,0 | Brak elementarnej wiedzy przedmiotu |
3,0 | Elementarna wiedza w zakresie warstwy fizycznej i algorytmicznej systemu rozproszonego zbierania i przetwarzania danych oraz podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego. | |
3,5 | Elementarna wiedza w zakresie warstwy fizycznej i algorytmicznej systemu rozproszonego zbierania i przetwarzania danych oraz podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego z elementami wnioskowania. | |
4,0 | Podstawowa wiedza w zakresie warstwy fizycznej i algorytmicznej systemu rozproszonego zbierania i przetwarzania danych oraz podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscylinarnego i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych. | |
4,5 | Znaczna wiedza w zakresie warstwy fizycznej i algorytmicznej systemu rozproszonego zbierania i przetwarzania danych oraz podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscyplinarnego i rozwiązywania zadań problemowych. | |
5,0 | Kompletna wiedza w zakresie warstwy fizycznej i algorytmicznej systemu rozproszonego zbierania i przetwarzania danych oraz podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań algorytmicznych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/2-1_U01 W systemach rozproszonego zbierania i przetwarzania danych sposób okreslenia standardu wymiany danych rzutuje zasadniczo na efektywność i niezawodność systemu. | 2,0 | Nie posiadł jakichkolwiek umiejętności praktycznych. |
3,0 | Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemu rozproszonego zbierania i przetwarzania danych oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego. | |
3,5 | Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemu rozproszonego zbierania i przetwarzania danych oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. | |
4,0 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych systemu rozproszonego zbierania i przetwarzania danych oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać syntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej. | |
4,5 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemu rozproszonego zbierania i przetwarzania danych oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. | |
5,0 | Posiada biegłe umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemu rozproszonego zbierania i przetwarzania danych oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/2-1_K01 Systemy rozproszonego zbierania i przetwarzania informacji w sposób naturalny, doskonale sprzyjają pracy zespołowej. | 2,0 | Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie realizowania i stosowalności systemów rozproszonego zbierania i przetwarzania danych. |
3,0 | Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie systemu rozproszonego zbierania i przetwarzania danych oraz podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego jedynie z obawy o konsekwencje. | |
3,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań. | |
4,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę przewidywanej konieczności. | |
4,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. | |
5,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim. |
Literatura podstawowa
- Warren Gay, Raspberry Pi Hardware Reference, Apress, 2014
Literatura dodatkowa
- John Park, Practical Industrial Data Networks: Design, Installation and Troubleshooting, Elsevier, Oxford, 2004, ISBN 07506 5807X
- Deon Reynders, Steve Mackay, Edwin Wright, Practical Industrial Data Communications, Elsevier, Oxford, 2005, ISBN 0 7506 6395 2