Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
Sylabus przedmiotu Metody kształtowania ruchu w sieciach komputerowych - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody kształtowania ruchu w sieciach komputerowych - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Bogusławski <Krzysztof.Boguslawski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z przedmiotów: Podstawy programowania, Architektura systemów komputerowych, Systemy operacyjne, Sieci Komputerowe i telekomunikacyjne, Sterowanie ruchem w sieciach teleinformatycznych. |
W-2 | Znajomość zagadnień elektroniki i elektryczności oraz praw fizyki. |
W-3 | Podstawowa znajomość matematyki. Podstawy informatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami jakości usług w sieciach teleinformatycznych QoS. |
C-2 | Zapoznanie studentów z koncepcją usług zintegrowanych (model funkcjonalny obsługi wywołań, modele usług w koncepcji usług zintegrowanych, rezerwacja zasobów, identyfikacja przepływu, odwzorowanie jakości usług w sieciach z integracją usług). |
C-3 | Zapoznanie studentów z koncepcją usług zróżnicowanych (definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych, klasyfikowanie i kondycjonowanie ruchu, wymagania sieci z koncepcją usług zróżnicowanych). |
C-4 | Zapoznanie studentów z inżynierią ruchu (zadania inżynierii ruchu w sieciach, monitorowanie stanów sieci, algorytmy wyznaczania tras w sieciach z jakością usług, równoważenie obciążeń, technika komutacji etykiet). |
C-5 | Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie koncepcja usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołań). |
C-6 | Wykonanie symulacji mającej na celu zbadanie koncepcji usług zróżnicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych). |
C-7 | Wykonanie symulacji wykorzystujących przykładowe narzędza inżynierii ruchu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Koncepcja usług zintegrowanych - badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołań. | 2 |
T-L-2 | Koncepcja usług zintegrowanych - badanie modeli usług w koncepcji usług zintegrowanych, rezerwacja zasobów. | 2 |
T-L-3 | Koncepcja usług zintegrowanych - badanie identyfikacji przepływu, odwzorowanie jakości usług w sieciach z integracją usług. | 2 |
T-L-4 | Koncepcja usług zróżnicowanych - projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych. | 2 |
T-L-5 | Koncepcja usług zróżnicowanych - projektowanie klasyfikaci ruchu, wymagania sieci z koncepcją usług zróżnicowanych. | 2 |
T-L-6 | Wykorzystanie przykładowych narzędzi inżynierii ruchu. | 3 |
T-L-7 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Koncepcja różnicowania jakości usług sieci teleinformatycznych. | 2 |
T-W-2 | Koncepcja usług zintegrowanych - model funkcjonalny obsługi wywołań, modele usług w koncepcji usług zintegrowanych. | 2 |
T-W-3 | Koncepcja usług zintegrowanych - rezerwacja zasobów, identyfikacja przepływu, odwzorowanie jakości usług w sieciach z integracją usług. | 2 |
T-W-4 | Koncepcja usług zróżnicowanych - definiowanie usług w sieci usług zróżnicowanych, klasyfikowanie i kondycjonowanie ruchu. | 2 |
T-W-5 | Koncepcja usług zróżnicowanych - wymagania sieci z koncepcją usług zróżnicowanych. | 2 |
T-W-6 | Porównanie koncepcji sieci z integracją usług i sieci z różnicowaniem usług. | 1 |
T-W-7 | Inżynieria ruchu - zadania inżynierii ruchu w sieciach, monitorowanie stanów sieci. | 2 |
T-W-8 | Inżynieria ruchu - algorytmy wyznaczania tras w sieciach z jakością usług, równoważenie obciążeń, technika komutacji etykiet. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdania z laboratorium w domu. | 8 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach do laboratorium. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia i studia literaturowe | 10 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach do wykładu. | 4 |
29 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny - większość wykładów |
M-2 | wykład problemowy dotyczący różnych zdarzeń w sieci |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
M-4 | symulacja komputerowa działania sieci. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: "Wejściówki" na zajęciach laboratoryjnych, sprawdzające przygotowanie się do zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratorium. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-1_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć nabędzie wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji, badanie identyfikacji przepływu, odwzorowanie jakosci usług w sieciach z integracja usług), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych, projektowanie klasyfikaci ruchu, wymagania sieci z koncepcja usług zróznicowanych). | I_2A_W05, I_2A_W07, I_2A_W10 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | C-1, C-2, C-3, C-4 | — | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-1_U01 posiada umiejętność; modelowania, oceny wydajności i projektowania sieci komputerowych z gwarancją jakości obsługi QoS, konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi dla danej klasy ruchu, wykorzystania mechanizmów koncepcji usług zróżnicowanych i z integracją usług, umiejętność posługiwania się narzędziami inżynierii ruchu. posiada umiejętność stosowania odpowiednich metod sterowania ruchem, rezerwacji zasobów, przyjmowania połączeń oraz konfiguracji tych metod. | I_2A_U11, I_2A_U10, I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U12, I_2A_U13, I_2A_U14 | T2A_U07, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | C-6, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-7 | T-L-7 | M-4, M-3 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-1_K01 posiada kompetencje w zakresie: projektowania sieci z gwarancją jakości obsługi QoS oraz opracowywania odnośnej dokumentacji projektowej w zespołach dwuosobowych, w zakresie konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi QoS dla danej klasy ruchu. | I_2A_K06 | T2A_K06 | C-6, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-7 | T-L-7 | M-4, M-3 | S-2, S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-1_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć nabędzie wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji, badanie identyfikacji przepływu, odwzorowanie jakosci usług w sieciach z integracja usług), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych, projektowanie klasyfikaci ruchu, wymagania sieci z koncepcja usług zróznicowanych). | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych). |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych). | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych). | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych). | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji, badanie identyfikacji przepływu), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych, projektowanie klasyfikaci ruchu). | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie: budowy sieci teleinformatycznych oraz protokołów komunikacyjnych z gwarancją jakości usług QoS, z zakresu technicznych problemów wykorzystywania urządzeń sieciowych z gwarancją obsługi QoS, algorytmów stosowanych w sieciach z zachowaniem jakości QoS, modelowania systemów z gwarancją obsługi QoS, algorytmów wyznaczania tras w sieciach z jakoscia usług, algorytmów równowazenia obciazeń, technik komutacji etykiet, koncepcji usług zintegrowanych (badanie modelu funkcjonalnego obsługi wywołan i rezerwacji, badanie identyfikacji przepływu, odwzorowanie jakosci usług w sieciach z integracja usług), koncepcji usług zróznicowanych (projektowanie i definiowanie usług w sieci usług zróznicowanych, projektowanie klasyfikaci ruchu, wymagania sieci z koncepcja usług zróznicowanych). |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-1_U01 posiada umiejętność; modelowania, oceny wydajności i projektowania sieci komputerowych z gwarancją jakości obsługi QoS, konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi dla danej klasy ruchu, wykorzystania mechanizmów koncepcji usług zróżnicowanych i z integracją usług, umiejętność posługiwania się narzędziami inżynierii ruchu. posiada umiejętność stosowania odpowiednich metod sterowania ruchem, rezerwacji zasobów, przyjmowania połączeń oraz konfiguracji tych metod. | 2,0 | Student nie potrafi: wykonać zadania laboratoryjnego, wykazać minimalnej wiedzy w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawowej wiedzy z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi. |
3,0 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym lub dłuższym czasie ale tylko z pomocą prowadzącego, wykazać minimalną wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawową wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi. | |
3,5 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pomocą prowadzącego, wykazać podstawową wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację dwóch parametrów metod zapewnienia jakości obsługi. | |
4,0 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pewną pomocą prowadzącego, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację kilku parametrów metod zapewnienia jakości obsługi. | |
4,5 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w parametrach metod zapewnienia jakości obsługi. | |
5,0 | Student potrafi: bezbłędnie i w krótkim czasie wykonać zadania laboratoryjne, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, efektywnie wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w metodach i parametrach metod zapewnienia jakości obsługi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/1-1_K01 posiada kompetencje w zakresie: projektowania sieci z gwarancją jakości obsługi QoS oraz opracowywania odnośnej dokumentacji projektowej w zespołach dwuosobowych, w zakresie konfiguracji sieci i urządzeń w celu uzyskania założonej jakości obsługi QoS dla danej klasy ruchu. | 2,0 | Student nie potrafi: wykonać zadania laboratoryjnego, wykazać minimalnej wiedzy w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawowej wiedzy z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi. |
3,0 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym lub dłuższym czasie ale tylko z pomocą prowadzącego, wykazać minimalną wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać podstawową wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację jednego parametru metod zapewnienia jakości obsługi. | |
3,5 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pomocą prowadzącego, wykazać podstawową wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację dwóch parametrów metod zapewnienia jakości obsługi. | |
4,0 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie ale z pewną pomocą prowadzącego, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację kilku parametrów metod zapewnienia jakości obsługi. | |
4,5 | Student potrafi: wykonać zadania laboratoryjne we wskazanym czasie, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w parametrach metod zapewnienia jakości obsługi. | |
5,0 | Student potrafi: bezbłędnie i w krótkim czasie wykonać zadania laboratoryjne, wykazać wiedzę w zakresie pakietu symulacyjnego, efektywnie wykorzystać wiedzę z projektowania sieci z zapewnieniem jakości obsługi, a także proponować modyfikację w metodach i parametrach metod zapewnienia jakości obsługi. |
Literatura podstawowa
- A. Grzech, Sterowanie Ruchem w Sieciach Teleinformatycznych, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2002
- K. Nowicki, J. Woźniak, Sieci LAN, MAN i WAN - protokoły komunikacyjne, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1998
- K. Nowicki, J. Woźniak, Przewodowe i bezprzewodowe sieci LAN, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
- A. S. Tanenbaum, Sieci komputerowe, Helion, Gliwice, 2004, wyd. 4
- Adam Wolisz, Podstawy lokalnych sieci komputerowych ; tom 1: Sprzęt komputerowy; tom 2: Oprogramowanie komunikacyjne i usługi sieciowe, WNT - Mikrokomputery, 1992
- Mark A. Dye, Rick McDonald, Antoon „Tony” W. Rufi, Akademia sieci Cisco. CCNA Exploration. Semestr 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
- Craig Hunt, TCP/IP Administracja sieci, O’Reilly & Associates Inc, 1991, Wyd.3
Literatura dodatkowa
- Janusz Filipiak, Sieci dostępowe dla usług szerokopasmowych - Tom I, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997, ISBN 83-86476-11-7
- Zdzisław Papir, Sieci dostępowe dla usług szerokopasmowych - Tom III, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997, ISBN 83-86476-13-3
- W. Richard Stevens, Programowanie zastosowań sieciowych w systemie Unix, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1998, Wydanie III, ISBN: 83-204-2288-4
- Krzysztof Wajda, Sieci szerokopasmowe, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1995, Wyd. 2 uzup., ISBN: 83-86476-08-7