Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Projektowanie grafiki I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie grafiki I
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Olejnik-Krugły <aolejnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,20,62zaliczenie
laboratoriaL6 10 1,80,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw grafiki komputerowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji wizualnej i zasad estetyki w projektowaniu grafiki użytkowej oraz zdobycie umiejętności posługiwania się narzędziami przeznaczonymi do projektowania grafiki rastrowej i wektorowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obróbka fotografii cyfrowej (korekta tonalna, korekta barwna, techniki retuszowania, techniki fotomontażu, zniekształcenia obrazu, kompozycja sceny, kadrowanie)5
T-L-2Projektowanie form komunikacji wizualnej (logo, piktogramy, infografika) z wykorzystaniem narzędzi grafiki wektorowej i rastrowej.5
10
wykłady
T-W-1Rozwój i trendy w projektowaniu grafiki2
T-W-2Komunikacja wizualna2
T-W-3Zagadnienia estetyki i kompozycji szaty graficznej2
T-W-4Typografia2
T-W-5Kolor w projektowaniu grafiki2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć35
A-L-3Zaliczenie zajęć10
55
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
A-W-4Zaliczenie wykładów2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test uzupełnień
S-2Ocena podsumowująca: Projekt zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O2/02/01_W01
Zna trendy i metody wykorzystywane w projektowaniu grafiki użytkowej.
IC_1A_W10T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O2/02/01_U01
Student potrafi idywidualnie i zespołowo wykonać projekt graficzny z przeznaczeniem dla różnych form komunikacji wizualnej.
IC_1A_U11T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16InzA_U05, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O2/02/01_W01
Zna trendy i metody wykorzystywane w projektowaniu grafiki użytkowej.
2,0
3,0Student zna rozwój i współczesne trendy w projektowaniu grafiki, rolę oraz jej zastosowania w dziedzinie informatyki i społeczeństwie informacyjnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O2/02/01_U01
Student potrafi idywidualnie i zespołowo wykonać projekt graficzny z przeznaczeniem dla różnych form komunikacji wizualnej.
2,0
3,0Student potrafi posługiwać się narzędziami do projektowania grafiki rastrowej i wektorowej, potrafi samodzielnie zaprojektować formy graficzne typu piktogram, logo, infografika.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charlotte Fiell, Peter Fiell, Projektowanie graficzne w XXI wieku, Taschen GmbH, 2007
  2. Kazimierz Wolny-Zmorzyński i inni, Komunikacja w prasie i w mediach elektronicznych, Poltext, 2013
  3. Robin Williams, Typografia od podstaw, Helion, 2011
  4. Von Glitschk, Grafika wektorowa, Helion, 2012
  5. Gavin Ambrose, Paul Harris, Pre-press. Poradnik dla grafików., PWN, 2010
  6. Tomas T., Kreatywna fotografia cyfrowa Montaż retusz i techniki artystyczne, APN Promise, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obróbka fotografii cyfrowej (korekta tonalna, korekta barwna, techniki retuszowania, techniki fotomontażu, zniekształcenia obrazu, kompozycja sceny, kadrowanie)5
T-L-2Projektowanie form komunikacji wizualnej (logo, piktogramy, infografika) z wykorzystaniem narzędzi grafiki wektorowej i rastrowej.5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój i trendy w projektowaniu grafiki2
T-W-2Komunikacja wizualna2
T-W-3Zagadnienia estetyki i kompozycji szaty graficznej2
T-W-4Typografia2
T-W-5Kolor w projektowaniu grafiki2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć35
A-L-3Zaliczenie zajęć10
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
A-W-4Zaliczenie wykładów2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/02/01_W01Zna trendy i metody wykorzystywane w projektowaniu grafiki użytkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji wizualnej i zasad estetyki w projektowaniu grafiki użytkowej oraz zdobycie umiejętności posługiwania się narzędziami przeznaczonymi do projektowania grafiki rastrowej i wektorowej.
Treści programoweT-W-1Rozwój i trendy w projektowaniu grafiki
T-W-2Komunikacja wizualna
T-W-3Zagadnienia estetyki i kompozycji szaty graficznej
T-W-4Typografia
T-W-5Kolor w projektowaniu grafiki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test uzupełnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna rozwój i współczesne trendy w projektowaniu grafiki, rolę oraz jej zastosowania w dziedzinie informatyki i społeczeństwie informacyjnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/02/01_U01Student potrafi idywidualnie i zespołowo wykonać projekt graficzny z przeznaczeniem dla różnych form komunikacji wizualnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu komunikacji wizualnej i zasad estetyki w projektowaniu grafiki użytkowej oraz zdobycie umiejętności posługiwania się narzędziami przeznaczonymi do projektowania grafiki rastrowej i wektorowej.
Treści programoweT-L-1Obróbka fotografii cyfrowej (korekta tonalna, korekta barwna, techniki retuszowania, techniki fotomontażu, zniekształcenia obrazu, kompozycja sceny, kadrowanie)
T-L-2Projektowanie form komunikacji wizualnej (logo, piktogramy, infografika) z wykorzystaniem narzędzi grafiki wektorowej i rastrowej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi posługiwać się narzędziami do projektowania grafiki rastrowej i wektorowej, potrafi samodzielnie zaprojektować formy graficzne typu piktogram, logo, infografika.
3,5
4,0
4,5
5,0