Wydział Informatyki - Programowanie w Szkole
Sylabus przedmiotu Podstawy programowania w środowisku Python:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Programowanie w Szkole | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy programowania w środowisku Python | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz zna zasady konstruowania algorytmów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty, rozumie okoliczności prowadzące do powstania błędów i potrafi analizować ich przyczyny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie ze środowiskiem IDLE, uruchamianie i analiza gotowych prostych programów. | 2 |
T-L-2 | Ćwiczenie umiejętności posługiwania się instrukcjami warunkowymi, pętlami i tablicami. | 6 |
T-L-3 | Samodzielna implementacja wybranych algorytmów określonych w zadaniach, definiowanie i wywoływanie funkcji, obsługa wyjątków | 6 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Język i język programowania. Leksyka, składnia, semantyka. Kompilacja i interpretacja. Współczesne języki programowania i ich zastosowanie. Język Python: historia, wersje, zastosowania. Środowiska programistyczne. | 2 |
T-W-2 | Maszynowe reprezentacje danych. Dane całkowite, zmiennopozycyjne, znakowe. Arytmetyka maszynowa i jej anomalie. Pierwszy program. Instalacja i podstawy użytkowania IDLE. | 2 |
T-W-3 | Literały, zmienne, wyrażenia. Operatory. Błędy i ich sygnalizacja. Proste programy. Instrukcja warunkowa. | 2 |
T-W-4 | Pętle, ich rodzaje i przeznaczenie. Listy i operacje na listach. | 2 |
T-W-5 | Znaki i łańcuchy, przetwarzanie łańcuchów. | 2 |
T-W-6 | Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Przekazywanie parametórw. Rekurencja vs. iteracja. Wyjątki. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 14 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 28 |
A-L-3 | Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach. | 48 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 12 |
A-W-2 | Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów | 78 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Anegdota |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | Nauka i ćwiczenia własne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny (test z pytaniami zamkniętymi) |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: systematyczna ocena rozwiązań postawionych problemów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PwS_10-_02_W01 Słuchacz posiądzie wiedzę nt. podstawowych technik programowania proceduralnego oraz składni, semantyki i środowisk uruchomieniowych języka Python | PwS_10-_W05, PwS_10-_W04 | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PwS_10-_02_U01 Słuchacz nabędzie umiejętność myślenia w kategoriach dekompozycji zagadnień algorytmicznych do elementarnych instrukcji dostępnych w języku programowania. Słuchacz będzie umiał pisać i uruchamiać proste programy w języku Python. | PwS_10-_U04 | — | C-1 | T-L-2, T-L-3 | M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PwS_10-_02_K01 Słuchacz będzie wykazywać postawę odpowiedzialnego i samokrytycznego autora kodu komputerowego, rozumiejącego swoją rolę w procesie wytwarzania oprogramowania. | PwS_10-_K04 | — | C-1 | T-L-3 | M-4, M-5 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PwS_10-_02_W01 Słuchacz posiądzie wiedzę nt. podstawowych technik programowania proceduralnego oraz składni, semantyki i środowisk uruchomieniowych języka Python | 2,0 | |
3,0 | Analizuje przedstawiony kod źródłowy w języku Python i potrafi wskazać efekty jego działania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PwS_10-_02_U01 Słuchacz nabędzie umiejętność myślenia w kategoriach dekompozycji zagadnień algorytmicznych do elementarnych instrukcji dostępnych w języku programowania. Słuchacz będzie umiał pisać i uruchamiać proste programy w języku Python. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi posługiwać się wybranym środowiskiem zintegrowanym w celu implementacji i uruchomienia własnego kodu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PwS_10-_02_K01 Słuchacz będzie wykazywać postawę odpowiedzialnego i samokrytycznego autora kodu komputerowego, rozumiejącego swoją rolę w procesie wytwarzania oprogramowania. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawy technologii wytwarzania oprogramowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mark Lutz, David Ascher, Python. Wprowadzenie, Helion, 2011
- Mark Lutz, Python. Leksykon kieszonkowy, Helion, 2014