Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Programowanie w Szkole

Sylabus przedmiotu Podstawy programowania w środowisku Python:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Programowanie w Szkole
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy programowania w środowisku Python
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 14 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 12 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz zna zasady konstruowania algorytmów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty, rozumie okoliczności prowadzące do powstania błędów i potrafi analizować ich przyczyny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem IDLE, uruchamianie i analiza gotowych prostych programów.2
T-L-2Ćwiczenie umiejętności posługiwania się instrukcjami warunkowymi, pętlami i tablicami.6
T-L-3Samodzielna implementacja wybranych algorytmów określonych w zadaniach, definiowanie i wywoływanie funkcji, obsługa wyjątków6
14
wykłady
T-W-1Język i język programowania. Leksyka, składnia, semantyka. Kompilacja i interpretacja. Współczesne języki programowania i ich zastosowanie. Język Python: historia, wersje, zastosowania. Środowiska programistyczne.2
T-W-2Maszynowe reprezentacje danych. Dane całkowite, zmiennopozycyjne, znakowe. Arytmetyka maszynowa i jej anomalie. Pierwszy program. Instalacja i podstawy użytkowania IDLE.2
T-W-3Literały, zmienne, wyrażenia. Operatory. Błędy i ich sygnalizacja. Proste programy. Instrukcja warunkowa.2
T-W-4Pętle, ich rodzaje i przeznaczenie. Listy i operacje na listach.2
T-W-5Znaki i łańcuchy, przetwarzanie łańcuchów.2
T-W-6Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Przekazywanie parametórw. Rekurencja vs. iteracja. Wyjątki.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-L-2Przygotowanie do zajęć.28
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach.48
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów78
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny (test z pytaniami zamkniętymi)
S-2Ocena formująca: Laboratorium: systematyczna ocena rozwiązań postawionych problemów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PwS_10-_02_W01
Słuchacz posiądzie wiedzę nt. podstawowych technik programowania proceduralnego oraz składni, semantyki i środowisk uruchomieniowych języka Python
PwS_10-_W05, PwS_10-_W04C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PwS_10-_02_U01
Słuchacz nabędzie umiejętność myślenia w kategoriach dekompozycji zagadnień algorytmicznych do elementarnych instrukcji dostępnych w języku programowania. Słuchacz będzie umiał pisać i uruchamiać proste programy w języku Python.
PwS_10-_U04C-1T-L-2, T-L-3M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PwS_10-_02_K01
Słuchacz będzie wykazywać postawę odpowiedzialnego i samokrytycznego autora kodu komputerowego, rozumiejącego swoją rolę w procesie wytwarzania oprogramowania.
PwS_10-_K04C-1T-L-3M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PwS_10-_02_W01
Słuchacz posiądzie wiedzę nt. podstawowych technik programowania proceduralnego oraz składni, semantyki i środowisk uruchomieniowych języka Python
2,0
3,0Analizuje przedstawiony kod źródłowy w języku Python i potrafi wskazać efekty jego działania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PwS_10-_02_U01
Słuchacz nabędzie umiejętność myślenia w kategoriach dekompozycji zagadnień algorytmicznych do elementarnych instrukcji dostępnych w języku programowania. Słuchacz będzie umiał pisać i uruchamiać proste programy w języku Python.
2,0
3,0Potrafi posługiwać się wybranym środowiskiem zintegrowanym w celu implementacji i uruchomienia własnego kodu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PwS_10-_02_K01
Słuchacz będzie wykazywać postawę odpowiedzialnego i samokrytycznego autora kodu komputerowego, rozumiejącego swoją rolę w procesie wytwarzania oprogramowania.
2,0
3,0Zna podstawy technologii wytwarzania oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mark Lutz, David Ascher, Python. Wprowadzenie, Helion, 2011
  2. Mark Lutz, Python. Leksykon kieszonkowy, Helion, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem IDLE, uruchamianie i analiza gotowych prostych programów.2
T-L-2Ćwiczenie umiejętności posługiwania się instrukcjami warunkowymi, pętlami i tablicami.6
T-L-3Samodzielna implementacja wybranych algorytmów określonych w zadaniach, definiowanie i wywoływanie funkcji, obsługa wyjątków6
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Język i język programowania. Leksyka, składnia, semantyka. Kompilacja i interpretacja. Współczesne języki programowania i ich zastosowanie. Język Python: historia, wersje, zastosowania. Środowiska programistyczne.2
T-W-2Maszynowe reprezentacje danych. Dane całkowite, zmiennopozycyjne, znakowe. Arytmetyka maszynowa i jej anomalie. Pierwszy program. Instalacja i podstawy użytkowania IDLE.2
T-W-3Literały, zmienne, wyrażenia. Operatory. Błędy i ich sygnalizacja. Proste programy. Instrukcja warunkowa.2
T-W-4Pętle, ich rodzaje i przeznaczenie. Listy i operacje na listach.2
T-W-5Znaki i łańcuchy, przetwarzanie łańcuchów.2
T-W-6Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Przekazywanie parametórw. Rekurencja vs. iteracja. Wyjątki.2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-L-2Przygotowanie do zajęć.28
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach.48
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów78
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPwS_10-_02_W01Słuchacz posiądzie wiedzę nt. podstawowych technik programowania proceduralnego oraz składni, semantyki i środowisk uruchomieniowych języka Python
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPwS_10-_W05Słuczacz zna składnię, semantykę i środowiska uruchomieniowe języka Python.
PwS_10-_W04Słuchacz zna techniki programowania proceduralnego.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty, rozumie okoliczności prowadzące do powstania błędów i potrafi analizować ich przyczyny.
Treści programoweT-W-4Pętle, ich rodzaje i przeznaczenie. Listy i operacje na listach.
T-W-2Maszynowe reprezentacje danych. Dane całkowite, zmiennopozycyjne, znakowe. Arytmetyka maszynowa i jej anomalie. Pierwszy program. Instalacja i podstawy użytkowania IDLE.
T-W-1Język i język programowania. Leksyka, składnia, semantyka. Kompilacja i interpretacja. Współczesne języki programowania i ich zastosowanie. Język Python: historia, wersje, zastosowania. Środowiska programistyczne.
T-W-3Literały, zmienne, wyrażenia. Operatory. Błędy i ich sygnalizacja. Proste programy. Instrukcja warunkowa.
T-W-6Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Przekazywanie parametórw. Rekurencja vs. iteracja. Wyjątki.
T-W-5Znaki i łańcuchy, przetwarzanie łańcuchów.
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem IDLE, uruchamianie i analiza gotowych prostych programów.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny (test z pytaniami zamkniętymi)
S-2Ocena formująca: Laboratorium: systematyczna ocena rozwiązań postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Analizuje przedstawiony kod źródłowy w języku Python i potrafi wskazać efekty jego działania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPwS_10-_02_U01Słuchacz nabędzie umiejętność myślenia w kategoriach dekompozycji zagadnień algorytmicznych do elementarnych instrukcji dostępnych w języku programowania. Słuchacz będzie umiał pisać i uruchamiać proste programy w języku Python.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPwS_10-_U04Słuchacz potrafi tworzyć i uruchamiać programy w języku Python.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty, rozumie okoliczności prowadzące do powstania błędów i potrafi analizować ich przyczyny.
Treści programoweT-L-2Ćwiczenie umiejętności posługiwania się instrukcjami warunkowymi, pętlami i tablicami.
T-L-3Samodzielna implementacja wybranych algorytmów określonych w zadaniach, definiowanie i wywoływanie funkcji, obsługa wyjątków
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium: systematyczna ocena rozwiązań postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi posługiwać się wybranym środowiskiem zintegrowanym w celu implementacji i uruchomienia własnego kodu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPwS_10-_02_K01Słuchacz będzie wykazywać postawę odpowiedzialnego i samokrytycznego autora kodu komputerowego, rozumiejącego swoją rolę w procesie wytwarzania oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPwS_10-_K04Słuchacz wykazuje postawę odpowiedzialnego i samokrytycznego autora kodu komputerowego.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty, rozumie okoliczności prowadzące do powstania błędów i potrafi analizować ich przyczyny.
Treści programoweT-L-3Samodzielna implementacja wybranych algorytmów określonych w zadaniach, definiowanie i wywoływanie funkcji, obsługa wyjątków
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium: systematyczna ocena rozwiązań postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy technologii wytwarzania oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0