Wydział Informatyki - Programowanie w Szkole
Sylabus przedmiotu Programowanie w środowisku Scratch:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Programowanie w Szkole | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie w środowisku Scratch | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz potrafi posługiwać się dowolnym prostym edytorem grafiki bitmapowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Słuchacz ma podstawy wiedzy nt. edukacyjnego języka obiektowego Scratch. |
C-2 | Słuchacz potrafi tworzyć i uruchamiać proste programy w języku Scratch. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tworzenie projektów w Scratch Junior. | 4 |
T-L-2 | Tworzenie projektów w Scratch 2.0: ruch, obrót, pętla, kostiumy, dźwięk. | 2 |
T-L-3 | Tworzenie projektów w Scratch: sterowanie duszkiem. | 1 |
T-L-4 | Tworzenie projektów w Scratch: ruch, pętla, obrót, czujniki, zmienne, komunikacja. | 3 |
T-L-5 | Tworzenie projektów w Scratch. Labirynt. | 2 |
T-L-6 | Tworzenie projektów w Scratch. Figury. | 2 |
T-L-7 | Tworzenie projektów w Scratch. Wyrażenia matematyczne. | 2 |
T-L-8 | Tworzenie projektów w Scratch. Projekty zespołowe. | 6 |
22 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Idea i cele nauki programowania w szkole. Założenia wprowadzenia do praktyki szkolnej powszechnej nauki programowania w ujęciu interdyscyplinarnym. | 1 |
T-W-2 | Teoretyczne podstawy programowania obiektowego. Interfejs programów: Scratch Junior, Scratch 2.0.1. | 1 |
2 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 22 |
A-L-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań postawionych na zajęciach. | 88 |
A-L-3 | Studiowanie zaleconej literatury. | 16 |
A-L-4 | Przygotowanie do zajęć. | 12 |
138 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 2 |
A-W-2 | Studiowanie literatury zaleconej na wykładzie. | 10 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Pokaz. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: wykład: test z pytaniami zamkniętymi |
S-2 | Ocena formująca: laboratorium: praca zaliczeniowa - projekt. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PwS_10-_04_W01 Słuchacz posiądzie wiedzę struktura języka Scratch i udostępnianych przez niego środkach. | PwS_10-_W03 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PwS_10-_04_U01 Słuchacz będzie umiał tworzyć i uruchamiać programy w języku Scratch. | PwS_10-_U03 | — | C-2 | T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PwS_10-_04_K01 Słuchacz będzie kształtował kompetencje społeczne, takie jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych. Słuchacz będzie wykazywać postawę respektującą prawa i zasady bezpieczeństwa oraz prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego; będzie potrafił ocenić zagrożenia związane z technologią i uwzględniać je dla bezpieczeństwa swojego i innych. | PwS_10-_K03, PwS_10-_K02 | — | C-2 | T-W-2, T-W-1 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PwS_10-_04_W01 Słuchacz posiądzie wiedzę struktura języka Scratch i udostępnianych przez niego środkach. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma podstawy wiedzy nt. edukacyjnego języka obiektowego Scratch. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PwS_10-_04_U01 Słuchacz będzie umiał tworzyć i uruchamiać programy w języku Scratch. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz potrafi tworzyć i uruchamiać proste programy w języku Scratch. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PwS_10-_04_K01 Słuchacz będzie kształtował kompetencje społeczne, takie jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych. Słuchacz będzie wykazywać postawę respektującą prawa i zasady bezpieczeństwa oraz prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego; będzie potrafił ocenić zagrożenia związane z technologią i uwzględniać je dla bezpieczeństwa swojego i innych. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz potrafi identyfikować zagrożenia płynące z niewłaściwego posługiwania się narzędziami informatycznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jakub Porzycki, Krystyna Łukasik, Scratch bez tajemnic, Helion
- Borkowska Agnieszka, Borkowski Paweł, Młody mistrz programowania. Języki Baltie i Scratch dla dzieci, Helion
- The LEAD Project, Scratch. Komiksowa przygoda z programowaniem, Helion
- http://www.scratch.mit.edu
- http://www.enauczanie.com/metodyka/scratch
- http://wiki.mistrzowiekodowania.pl
- http://www.oswajamyprogramowanie.edu.pl/