Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Programowanie z elementami systemów wbudowanych

Sylabus przedmiotu Dynamiczne zarządzanie pamięcią, algorytmy i struktury danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Programowanie z elementami systemów wbudowanych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Dynamiczne zarządzanie pamięcią, algorytmy i struktury danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,40,70zaliczenie
wykładyW1 4 0,60,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz zna zasady konstruowania algorytmów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi analizować i badać złożoność algorytmów, zna podstawowe algorytmy wykorzystywane w informatyce oraz potrafi je zaimplementować z użyciem dynamicznego zarządzania pamięcią. Zna różnicę między statyczną i dynamiczną alokacją pamięci.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nauka notacji, zapisu algorytmów i badanie złożoności.2
T-L-2Implementacja znanych algorytmów sortowania.2
T-L-3Implementacja znanych algorytmów wyszukiwania.2
T-L-4Wykorzystanie dynamicznych sposobów zarządzania pamięcią.2
T-L-5Implementacja znanych struktur danych i algorytmów z nimi związanych.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzanie do algorytmów.1
T-W-2Algorytmy sortowania, algorytmy wyszukiwania.1
T-W-3Dynamiczne zarządzanie pamięcią.1
T-W-4Struktury danych, algorytmy zaawansowane.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach.22
42
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów12
A-W-3Konsultacje2
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_03_W01
Zna podstawowe mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
PESW_10-_W05C-1T-W-3, T-L-3M-4, M-1, M-3, M-2S-3, S-2
PESW_10-_03_W02
Zna podstawowe struktury danych i podstawowe algorytmy stosowane w informatyce.
PESW_10-_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-L-5, T-L-3M-3, M-5, M-1, M-4, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_03_U01
Potrafi wykorzystać mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
PESW_10-_U03C-1T-W-4, T-L-4M-1, M-4, M-2, M-5S-3, S-2, S-1
PESW_10-_03_U02
Potrafi zaimplementować podstawowe algorytmy i struktury danych stosowane w informatyce
PESW_10-_U04C-1T-L-2, T-W-1, T-L-1, T-L-5, T-W-4, T-L-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PESW_10-_03_W01
Zna podstawowe mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
2,0
3,0Zna metody wykorzystywania dynamicznego zarządzania pamięcią.
3,5
4,0
4,5
5,0
PESW_10-_03_W02
Zna podstawowe struktury danych i podstawowe algorytmy stosowane w informatyce.
2,0
3,0Zna metody wykorzystywania struktur danych, Zna metody zapisu algorytmów.
3,5
4,0Rozumie różnice między strukturami danych oraz różnicę pomiędzy algorytmami sortowania, a wyszukiwania.
4,5
5,0Potrafi wybrać optymalną strukturę danych i algorytm dla zadanych problemów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PESW_10-_03_U01
Potrafi wykorzystać mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
2,0
3,0Potrafi wykorzystać metody wykorzystywania dynamicznego zarządzania pamięcią.
3,5
4,0Potrafi wykorzystać różnice między statycznym i dynamicznym zarządzaniem pamięcią.
4,5
5,0Potrafi zaimplementować optymalny sposób zarządzania pamięcią dla zadanych problemów.
PESW_10-_03_U02
Potrafi zaimplementować podstawowe algorytmy i struktury danych stosowane w informatyce
2,0
3,0Potrafi wykorzystać metody zapisu algorytmów i użyć odpowiednie struktury danych.
3,5
4,0Potrafi wykorzystać różnice między strukturami danych i użyć metod sortowania lub wyszukiwania
4,5
5,0Potrafi zaimplementować optymalną strukturę danych dla zadanych problemów.

Literatura podstawowa

  1. Harel David, Feldman Yishai, Rzecz o istocie informatyki. Algorytmika. Klasyka informatyki;

Literatura dodatkowa

  1. Prof. Erik Demaine, Introduction to Algorithms

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nauka notacji, zapisu algorytmów i badanie złożoności.2
T-L-2Implementacja znanych algorytmów sortowania.2
T-L-3Implementacja znanych algorytmów wyszukiwania.2
T-L-4Wykorzystanie dynamicznych sposobów zarządzania pamięcią.2
T-L-5Implementacja znanych struktur danych i algorytmów z nimi związanych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzanie do algorytmów.1
T-W-2Algorytmy sortowania, algorytmy wyszukiwania.1
T-W-3Dynamiczne zarządzanie pamięcią.1
T-W-4Struktury danych, algorytmy zaawansowane.1
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach.22
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów12
A-W-3Konsultacje2
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_03_W01Zna podstawowe mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_W05Słuchacz zna mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi analizować i badać złożoność algorytmów, zna podstawowe algorytmy wykorzystywane w informatyce oraz potrafi je zaimplementować z użyciem dynamicznego zarządzania pamięcią. Zna różnicę między statyczną i dynamiczną alokacją pamięci.
Treści programoweT-W-3Dynamiczne zarządzanie pamięcią.
T-L-3Implementacja znanych algorytmów wyszukiwania.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład problemowy
M-3Anegdota
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test zaliczeniowy
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna metody wykorzystywania dynamicznego zarządzania pamięcią.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_03_W02Zna podstawowe struktury danych i podstawowe algorytmy stosowane w informatyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_W06Słuchacz zna struktury danych i podstawowe algorytmy stosowane w informatyce.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi analizować i badać złożoność algorytmów, zna podstawowe algorytmy wykorzystywane w informatyce oraz potrafi je zaimplementować z użyciem dynamicznego zarządzania pamięcią. Zna różnicę między statyczną i dynamiczną alokacją pamięci.
Treści programoweT-L-1Nauka notacji, zapisu algorytmów i badanie złożoności.
T-L-2Implementacja znanych algorytmów sortowania.
T-W-2Algorytmy sortowania, algorytmy wyszukiwania.
T-W-1Wprowadzanie do algorytmów.
T-W-4Struktury danych, algorytmy zaawansowane.
T-L-5Implementacja znanych struktur danych i algorytmów z nimi związanych.
T-L-3Implementacja znanych algorytmów wyszukiwania.
Metody nauczaniaM-3Anegdota
M-5Nauka i ćwiczenia własne
M-1Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Test zaliczeniowy
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna metody wykorzystywania struktur danych, Zna metody zapisu algorytmów.
3,5
4,0Rozumie różnice między strukturami danych oraz różnicę pomiędzy algorytmami sortowania, a wyszukiwania.
4,5
5,0Potrafi wybrać optymalną strukturę danych i algorytm dla zadanych problemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_03_U01Potrafi wykorzystać mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_U03Słuchacz potrafi wykorzystać mechanizmy dynamicznego zarządzania pamięcią.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi analizować i badać złożoność algorytmów, zna podstawowe algorytmy wykorzystywane w informatyce oraz potrafi je zaimplementować z użyciem dynamicznego zarządzania pamięcią. Zna różnicę między statyczną i dynamiczną alokacją pamięci.
Treści programoweT-W-4Struktury danych, algorytmy zaawansowane.
T-L-4Wykorzystanie dynamicznych sposobów zarządzania pamięcią.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład informacyjny
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test zaliczeniowy
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać metody wykorzystywania dynamicznego zarządzania pamięcią.
3,5
4,0Potrafi wykorzystać różnice między statycznym i dynamicznym zarządzaniem pamięcią.
4,5
5,0Potrafi zaimplementować optymalny sposób zarządzania pamięcią dla zadanych problemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_03_U02Potrafi zaimplementować podstawowe algorytmy i struktury danych stosowane w informatyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_U04Słuchacz umie zaimplementować algorytmy i struktury danych odpowiednio do zadania.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi analizować i badać złożoność algorytmów, zna podstawowe algorytmy wykorzystywane w informatyce oraz potrafi je zaimplementować z użyciem dynamicznego zarządzania pamięcią. Zna różnicę między statyczną i dynamiczną alokacją pamięci.
Treści programoweT-L-2Implementacja znanych algorytmów sortowania.
T-W-1Wprowadzanie do algorytmów.
T-L-1Nauka notacji, zapisu algorytmów i badanie złożoności.
T-L-5Implementacja znanych struktur danych i algorytmów z nimi związanych.
T-W-4Struktury danych, algorytmy zaawansowane.
T-L-3Implementacja znanych algorytmów wyszukiwania.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać metody zapisu algorytmów i użyć odpowiednie struktury danych.
3,5
4,0Potrafi wykorzystać różnice między strukturami danych i użyć metod sortowania lub wyszukiwania
4,5
5,0Potrafi zaimplementować optymalną strukturę danych dla zadanych problemów.