Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Programowanie z elementami systemów wbudowanych

Sylabus przedmiotu Programowanie obiektowe - wstęp do C++:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Programowanie z elementami systemów wbudowanych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Programowanie obiektowe - wstęp do C++
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Fedorov <Michal.Fedorov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 20 3,20,65zaliczenie
wykładyW1 12 1,80,35zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz zna podstawową składnię języka C. Słuchacz potrafi czytać pseudokod w podstawowym zakresie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka C++ w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, rozumie proces tworzenia oprogramowania (kompilacja), potrafi opisać sposób uruchomienia programów przez komputer.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z wierszem poleceń, kompilatorem1
T-L-2Implementacja prostych programów implementowanych w stylu proceduralnym6
T-L-3Implementacja prostych programów z wykorzystaniem wejścia i wyjścia6
T-L-4Implementacja złożonych programów implementowanych w stylu proceduralnym z obsługą błędów6
T-L-5Techniki debuggowania programów1
20
wykłady
T-W-1Wyjaśnienie czym jest programowanie, jak działa komputer, na czym polega kompilacja oraz linkowanie. Objaśnienie sposobu uruchamiania programów przez system operacyjny.2
T-W-2Proces kompilacji, objaśnienie podstawowych elementów kompilatora; Wstęp do debuggera1
T-W-3Podstawy języka C++: funkcja main, typy wbudowanie, zmienne, napisy, funkcje, enumeracje, tablice, instrukcje sterujące, wejście, wyjście3
T-W-4Programowanie funkcyjne w C++: funkcje, operatory, przeławodowania funkcji, zakres życia zmiennych, przestrzenie nazw3
T-W-5Obsługa błędów w C++: wyjątki, kody błędów1
T-W-6Typy własne w C++: klasy, konstruktory, destruktory, listy inicjalizacyjne, metody, składowe, zakres widoczności2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć26
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach50
96
wykłady
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów40
A-W-3Konsultacje2
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_06_W01
Zna podstawowe techniki programowania proceduralnego w języku C++, zna składnię, semantykę i sferę zastosowań języka C++.
PESW_10-_W09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-4, M-1, M-2, M-5S-2, S-3, S-1
PESW_10-_06_W02
Rozumie proces kompilacji oraz uruchamiania programów
PESW_10-_W10C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_06_U01
Umie sterować procesem kompilacji
PESW_10-_U06C-1T-L-4, T-W-2M-1, M-2, M-5, M-3, M-4S-2, S-1, S-3
PESW_10-_06_U02
Umie pisać i uruchamiać programy w języku C++
PESW_10-_U07C-1T-L-4, T-W-4, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-2, T-W-6, T-W-5M-3, M-5, M-4, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PESW_10-_06_W01
Zna podstawowe techniki programowania proceduralnego w języku C++, zna składnię, semantykę i sferę zastosowań języka C++.
2,0
3,0Analizuje przedstawiony kod źródłowy w języku C++ i potrafi wskazać efekty jego działania. Zna składnię i semantykę języka C++, umie analizować przedstawiony mu kod.
3,5
4,0Poprawnie implementuje w języku C++ proste algorytmy, Potrafi rozpoznać potencjalne problemy w przedstawionym rozwiązaniu problemu
4,5
5,0Poprawnie implementuje w języku C++ złożone algorytmy; potrafi wyjaśnić rożnice w wydajności pomiędzy różnymi możliwymi implementacjami zadanych problemów
PESW_10-_06_W02
Rozumie proces kompilacji oraz uruchamiania programów
2,0
3,0Rozumie proces kompilacji programów złożonych z jednego pliku źródłowego
3,5
4,0Rozumie proces kompilacji programów złożonych z wielu plików źródłowych
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PESW_10-_06_U01
Umie sterować procesem kompilacji
2,0
3,0Potrafi skompilować program składający się z jednego pliku źródłowego
3,5
4,0Potrafi naprawiać błędy składniowe oraz proste błędy semantyczne. Potrafi skompilować program składający się z wielu plików źródłowych
4,5
5,0Rozumie proces kompilacji, potrafi poprawnie dobrać flagi kompilacji, umie posługiwać się debuggerem
PESW_10-_06_U02
Umie pisać i uruchamiać programy w języku C++
2,0
3,0Potrafi posługiwać się wybranym środowiskiem zintegrowanym w celu implementacji i uruchomienia własnego kodu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bjarne Stroustrup, The C++ Programming Language, Addison-Wesley, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Scott Meyers, Effective Modern C++, O'Reilly Media, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z wierszem poleceń, kompilatorem1
T-L-2Implementacja prostych programów implementowanych w stylu proceduralnym6
T-L-3Implementacja prostych programów z wykorzystaniem wejścia i wyjścia6
T-L-4Implementacja złożonych programów implementowanych w stylu proceduralnym z obsługą błędów6
T-L-5Techniki debuggowania programów1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wyjaśnienie czym jest programowanie, jak działa komputer, na czym polega kompilacja oraz linkowanie. Objaśnienie sposobu uruchamiania programów przez system operacyjny.2
T-W-2Proces kompilacji, objaśnienie podstawowych elementów kompilatora; Wstęp do debuggera1
T-W-3Podstawy języka C++: funkcja main, typy wbudowanie, zmienne, napisy, funkcje, enumeracje, tablice, instrukcje sterujące, wejście, wyjście3
T-W-4Programowanie funkcyjne w C++: funkcje, operatory, przeławodowania funkcji, zakres życia zmiennych, przestrzenie nazw3
T-W-5Obsługa błędów w C++: wyjątki, kody błędów1
T-W-6Typy własne w C++: klasy, konstruktory, destruktory, listy inicjalizacyjne, metody, składowe, zakres widoczności2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć26
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach50
96
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów40
A-W-3Konsultacje2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_06_W01Zna podstawowe techniki programowania proceduralnego w języku C++, zna składnię, semantykę i sferę zastosowań języka C++.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_W09Słuchacz zna techniki programowania proceduralnego w języku C++, zna składnie, semantykę i sferę zastosowań języka C++.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka C++ w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, rozumie proces tworzenia oprogramowania (kompilacja), potrafi opisać sposób uruchomienia programów przez komputer.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z wierszem poleceń, kompilatorem
T-L-2Implementacja prostych programów implementowanych w stylu proceduralnym
T-L-3Implementacja prostych programów z wykorzystaniem wejścia i wyjścia
T-W-4Programowanie funkcyjne w C++: funkcje, operatory, przeławodowania funkcji, zakres życia zmiennych, przestrzenie nazw
T-W-6Typy własne w C++: klasy, konstruktory, destruktory, listy inicjalizacyjne, metody, składowe, zakres widoczności
T-W-5Obsługa błędów w C++: wyjątki, kody błędów
T-W-3Podstawy języka C++: funkcja main, typy wbudowanie, zmienne, napisy, funkcje, enumeracje, tablice, instrukcje sterujące, wejście, wyjście
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Analizuje przedstawiony kod źródłowy w języku C++ i potrafi wskazać efekty jego działania. Zna składnię i semantykę języka C++, umie analizować przedstawiony mu kod.
3,5
4,0Poprawnie implementuje w języku C++ proste algorytmy, Potrafi rozpoznać potencjalne problemy w przedstawionym rozwiązaniu problemu
4,5
5,0Poprawnie implementuje w języku C++ złożone algorytmy; potrafi wyjaśnić rożnice w wydajności pomiędzy różnymi możliwymi implementacjami zadanych problemów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_06_W02Rozumie proces kompilacji oraz uruchamiania programów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_W10Słuchacz rozumie proces kompilacji oraz uruchamiania programów.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka C++ w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, rozumie proces tworzenia oprogramowania (kompilacja), potrafi opisać sposób uruchomienia programów przez komputer.
Treści programoweT-W-1Wyjaśnienie czym jest programowanie, jak działa komputer, na czym polega kompilacja oraz linkowanie. Objaśnienie sposobu uruchamiania programów przez system operacyjny.
T-W-2Proces kompilacji, objaśnienie podstawowych elementów kompilatora; Wstęp do debuggera
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie proces kompilacji programów złożonych z jednego pliku źródłowego
3,5
4,0Rozumie proces kompilacji programów złożonych z wielu plików źródłowych
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_06_U01Umie sterować procesem kompilacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_U06Słuchacz umie sterować procesem kompilacji.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka C++ w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, rozumie proces tworzenia oprogramowania (kompilacja), potrafi opisać sposób uruchomienia programów przez komputer.
Treści programoweT-L-4Implementacja złożonych programów implementowanych w stylu proceduralnym z obsługą błędów
T-W-2Proces kompilacji, objaśnienie podstawowych elementów kompilatora; Wstęp do debuggera
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-5Nauka i ćwiczenia własne
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi skompilować program składający się z jednego pliku źródłowego
3,5
4,0Potrafi naprawiać błędy składniowe oraz proste błędy semantyczne. Potrafi skompilować program składający się z wielu plików źródłowych
4,5
5,0Rozumie proces kompilacji, potrafi poprawnie dobrać flagi kompilacji, umie posługiwać się debuggerem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPESW_10-_06_U02Umie pisać i uruchamiać programy w języku C++
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_U07Słuchacz umie wykorzystać własności programowania obiektowego w języku C++.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka C++ w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, rozumie proces tworzenia oprogramowania (kompilacja), potrafi opisać sposób uruchomienia programów przez komputer.
Treści programoweT-L-4Implementacja złożonych programów implementowanych w stylu proceduralnym z obsługą błędów
T-W-4Programowanie funkcyjne w C++: funkcje, operatory, przeławodowania funkcji, zakres życia zmiennych, przestrzenie nazw
T-W-2Proces kompilacji, objaśnienie podstawowych elementów kompilatora; Wstęp do debuggera
T-L-3Implementacja prostych programów z wykorzystaniem wejścia i wyjścia
T-W-3Podstawy języka C++: funkcja main, typy wbudowanie, zmienne, napisy, funkcje, enumeracje, tablice, instrukcje sterujące, wejście, wyjście
T-L-2Implementacja prostych programów implementowanych w stylu proceduralnym
T-W-6Typy własne w C++: klasy, konstruktory, destruktory, listy inicjalizacyjne, metody, składowe, zakres widoczności
T-W-5Obsługa błędów w C++: wyjątki, kody błędów
Metody nauczaniaM-3Anegdota
M-5Nauka i ćwiczenia własne
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład informacyjny
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi posługiwać się wybranym środowiskiem zintegrowanym w celu implementacji i uruchomienia własnego kodu
3,5
4,0
4,5
5,0