Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)
specjalność: energetyka odnawialnych źródeł energii

Sylabus przedmiotu Zaawansowana grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowana grafika inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,01,00zaliczenie
wykładyW1 13 1,00,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o budowie i opisie podstawowych brył geometrycznych, podstawy rysunku technicznego i geometrii wykreślnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z komputerowym zapisem konstrukcji
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej z wykorzystaniem komputera
C-3Nabycie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z obsługą programu AutoCAD2
T-L-2Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych2
T-L-3Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych3
T-L-4Wykonanie dokumentacji rysunkowej elementów wskazanych przez prowadzącego7
T-L-5Rysowanie schematów instalacji ciepłowniczych9
T-L-6Odbiór i ocena rysunków2
25
wykłady
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonywanie szkiców przedmiotów11
A-L-3Kreślenie rysunków20
A-L-4Zaliczenie i poprawa wykonanych rysunków5
A-L-5Zapoznawanie się z normami, konsultacje9
60
wykłady
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na bazie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-2Ocena podsumowująca: Na bazie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy
S-3Ocena podsumowująca: Na bazie wyników kolokwium przeprowadzonego przy użyciu komputera

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_B06_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm dotyczących rysunku technicznego maszynowego.
ENE_2A_U03T2A_U03C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_B06_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm dotyczących rysunku technicznego maszynowego.
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2013, 25

Literatura dodatkowa

  1. Agaciński Piotr, Grafika inżynierska, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2014
  2. Montusiewicz Jerzy i inni, Komputerowa grafika inżynierska: ćwiczenia do programu AutoCAD 2013, Politechnika Lubelska, Lublin, 2013
  3. Czech Piotr, Wojnar Grzegorz, Folęga Piotr, Podstawy komputerowego zapisu konstrukcji z wykorzystaniem środowiska AUTOCAD, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  4. Folęga Piotr, Czech Piotr, Wojnar Grzegorz, Wybrane zagadnienia teoretyczne z grafiki inżynierskiej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z obsługą programu AutoCAD2
T-L-2Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych2
T-L-3Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych3
T-L-4Wykonanie dokumentacji rysunkowej elementów wskazanych przez prowadzącego7
T-L-5Rysowanie schematów instalacji ciepłowniczych9
T-L-6Odbiór i ocena rysunków2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonywanie szkiców przedmiotów11
A-L-3Kreślenie rysunków20
A-L-4Zaliczenie i poprawa wykonanych rysunków5
A-L-5Zapoznawanie się z normami, konsultacje9
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_B06_U01Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm dotyczących rysunku technicznego maszynowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotycząca realizacji zadania technicznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej z wykorzystaniem komputera
C-3Nabycie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z obsługą programu AutoCAD
T-L-2Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych
T-L-3Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych
T-L-4Wykonanie dokumentacji rysunkowej elementów wskazanych przez prowadzącego
T-L-6Odbiór i ocena rysunków
T-L-5Rysowanie schematów instalacji ciepłowniczych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na bazie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-2Ocena podsumowująca: Na bazie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów.