Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika techniczna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika techniczna I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zarzycki <Zbigniew.Zarzycki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,70,41zaliczenie
wykładyW1 30 3,30,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejetnosci z matematyki ( w tym z rachunku wektorowego i różniczkowego ) 0raz z podstaw fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejetnosci prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze
C-2Umiejetność opisu ruchu punktu oraz bryły sztywnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Uwalnianie ciał od więzów1
T-A-2Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych2
T-A-3Równowaga dowolnego płaskiego układu sił1
T-A-4Równowaga płaskich układów sił z tarciem1
T-A-5Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił1
T-A-6Srodki ciężkości1
T-A-7Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia1
T-A-8Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia, składanie ruchów obrotowych - przełożenio1
T-A-9Ruch płaski: pole prędkości1
T-A-10Ruch złożony punktu1
T-A-11Dwa kolokwia4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zasady statyki2
T-W-2Więzy i ich reakcje1
T-W-3Zbieżne układy sil: płaskie i przestrzenne2
T-W-4Moment siły względem punktu i moment siły względem osi2
T-W-5Pary siił na płaszczyznie2
T-W-6Dowolny płaski układ sił2
T-W-7Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach3
T-W-8Pary sił w przestrzeni1
T-W-9Dowplny przestrzenny układ sił2
T-W-10Środki ciężkości2
T-W-11Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie2
T-W-12Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne1
T-W-13Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o predkosciach dwóch punktów bryły1
T-W-14Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi2
T-W-15Ruch płaski bryły2
T-W-16Ruch kulisty i ogólny bryły2
T-W-17Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Rozwiązywanie zadań domowych16
A-A-3Konsultacje5
51
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu34
A-W-3Studia literatury30
A-W-4Konsultacje5
99

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań
M-3Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-4Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na \\\\\cwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń). Ocena końcowana podstawie oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na \\\\\cwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń). Ocena końcowana podstawie oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C01_W01
Student powinien posiąść wiedzę z podstaw statyki i kinematyki. Powinien umieć stosować ją w praktyce (proste przypadki obciążeń ciał, jak i układów ciał oraz przypadki ruchu ciał rzeczywistytch )
ENE_1A_W05T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-6, T-W-16, T-W-2, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-1, T-W-14, T-W-12, T-W-17, T-W-13, T-W-10, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-15M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C01_U01
Student powinien poznać warunki równowagi ciał oraz powinien poznać podstawowe pojęcia i zależnośći dotyczące ruchu punktu matertialnego oraz bryły sztywnej
ENE_1A_U02, ENE_1A_U04T1A_U09, T1A_U13, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U08C-1, C-2T-A-5, T-A-7, T-A-10, T-A-1, T-A-11, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-3M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C01_W01
Student powinien posiąść wiedzę z podstaw statyki i kinematyki. Powinien umieć stosować ją w praktyce (proste przypadki obciążeń ciał, jak i układów ciał oraz przypadki ruchu ciał rzeczywistytch )
2,0Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu
3,0Student nie opanoawł podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw statyki i kinematyki
3,5Student ogólnie orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki
4,0Student opanował podstawową wiedzę w stpopniu wystarczająco potrzebnym do zastosowania je w dalszej edukacji
4,5Student wykazuje się bardzo dobra znajomością przedmiotu
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomoscią przedmiotu. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C01_U01
Student powinien poznać warunki równowagi ciał oraz powinien poznać podstawowe pojęcia i zależnośći dotyczące ruchu punktu matertialnego oraz bryły sztywnej
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował częściowo w sposób ogólny wymaganą wiedzę.
3,5Student opanował wymaganą wiedzę. Ma kłopooty z jej zastosowaniem przy rozwiązywaniu zadań
4,0Student opanował wystarczająco dobrze wymaganą wiedzę. Potrafi rozwiązywac zadania na średnim poziomie
4,5Student opanował wymaganą wiedze w stopniu wystarczającym. Potrafi rozwiązywać złożone zadania.
5,0Student opanował wymaganą wiedze w stopniu więcej niż wymaganym. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika Ogólna, t1. Statyka i Kinematyka, PWN, Warszawa, 1996
  2. Misiak J., Mechanika Ogólna, t1. Statyka i Kinematyka, WNT, Warszawa, 1989
  3. Osiński Z., Mechanika Ogólna, PWN, Warszawa, 1997
  4. Misiak J., Zadania z Mechaniki Ogólnej, cz.1, Statyka, WNT, Warszawa, 1997
  5. Misiak J., Zadania z Mechaniki Ogólnej, cz.2, Kinematyka, WNT, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Klasztorny M., Mechanika ( statyka, kinematyka, dynamika ), Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2000
  2. Mieszczerski W., Zbiór zadań z Mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
  3. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z Mechaniki Ogólnej, t1. Statyka, PWN, WArszawa, 1972
  4. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z Mechaniki Ogólnej, t.2, Kinematyka, PWN, Warszawa, 1972
  5. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z Mechaniki, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Uwalnianie ciał od więzów1
T-A-2Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych2
T-A-3Równowaga dowolnego płaskiego układu sił1
T-A-4Równowaga płaskich układów sił z tarciem1
T-A-5Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił1
T-A-6Srodki ciężkości1
T-A-7Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia1
T-A-8Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia, składanie ruchów obrotowych - przełożenio1
T-A-9Ruch płaski: pole prędkości1
T-A-10Ruch złożony punktu1
T-A-11Dwa kolokwia4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zasady statyki2
T-W-2Więzy i ich reakcje1
T-W-3Zbieżne układy sil: płaskie i przestrzenne2
T-W-4Moment siły względem punktu i moment siły względem osi2
T-W-5Pary siił na płaszczyznie2
T-W-6Dowolny płaski układ sił2
T-W-7Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach3
T-W-8Pary sił w przestrzeni1
T-W-9Dowplny przestrzenny układ sił2
T-W-10Środki ciężkości2
T-W-11Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie2
T-W-12Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne1
T-W-13Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o predkosciach dwóch punktów bryły1
T-W-14Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi2
T-W-15Ruch płaski bryły2
T-W-16Ruch kulisty i ogólny bryły2
T-W-17Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Rozwiązywanie zadań domowych16
A-A-3Konsultacje5
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu34
A-W-3Studia literatury30
A-W-4Konsultacje5
99
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C01_W01Student powinien posiąść wiedzę z podstaw statyki i kinematyki. Powinien umieć stosować ją w praktyce (proste przypadki obciążeń ciał, jak i układów ciał oraz przypadki ruchu ciał rzeczywistytch )
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W05Zna zasady mechaniki, techniki połączeń, metody analizy wytrzymałościowej, metody obliczeń projektowych wybranych podstawowych konstrukcji mechanicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetnosci prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze
C-2Umiejetność opisu ruchu punktu oraz bryły sztywnej
Treści programoweT-W-6Dowolny płaski układ sił
T-W-16Ruch kulisty i ogólny bryły
T-W-2Więzy i ich reakcje
T-W-9Dowplny przestrzenny układ sił
T-W-11Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie
T-W-8Pary sił w przestrzeni
T-W-1Podstawowe pojęcia i zasady statyki
T-W-14Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi
T-W-12Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne
T-W-17Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa
T-W-13Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o predkosciach dwóch punktów bryły
T-W-10Środki ciężkości
T-W-5Pary siił na płaszczyznie
T-W-3Zbieżne układy sil: płaskie i przestrzenne
T-W-4Moment siły względem punktu i moment siły względem osi
T-W-7Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach
T-W-15Ruch płaski bryły
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń). Ocena końcowana podstawie oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu
3,0Student nie opanoawł podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw statyki i kinematyki
3,5Student ogólnie orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki
4,0Student opanował podstawową wiedzę w stpopniu wystarczająco potrzebnym do zastosowania je w dalszej edukacji
4,5Student wykazuje się bardzo dobra znajomością przedmiotu
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomoscią przedmiotu. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C01_U01Student powinien poznać warunki równowagi ciał oraz powinien poznać podstawowe pojęcia i zależnośći dotyczące ruchu punktu matertialnego oraz bryły sztywnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U02Umie rozwiązywać praktyczne zagadnienia inżynierskie, szczególnie energetyczne, opisane metodami matematycznymi, stosując metody analityczne i numeryczne
ENE_1A_U04Umie modelować proste układy mechaniczne, hydrauliczne i pneumatyczne, prowadząc analizę ich pracy i stosując narzędzia grafiki inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetnosci prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze
C-2Umiejetność opisu ruchu punktu oraz bryły sztywnej
Treści programoweT-A-5Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił
T-A-7Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia
T-A-10Ruch złożony punktu
T-A-1Uwalnianie ciał od więzów
T-A-11Dwa kolokwia
T-A-2Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych
T-A-4Równowaga płaskich układów sił z tarciem
T-A-6Srodki ciężkości
T-A-8Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia, składanie ruchów obrotowych - przełożenio
T-A-9Ruch płaski: pole prędkości
T-A-3Równowaga dowolnego płaskiego układu sił
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na \\\\\cwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował częściowo w sposób ogólny wymaganą wiedzę.
3,5Student opanował wymaganą wiedzę. Ma kłopooty z jej zastosowaniem przy rozwiązywaniu zadań
4,0Student opanował wystarczająco dobrze wymaganą wiedzę. Potrafi rozwiązywac zadania na średnim poziomie
4,5Student opanował wymaganą wiedze w stopniu wystarczającym. Potrafi rozwiązywać złożone zadania.
5,0Student opanował wymaganą wiedze w stopniu więcej niż wymaganym. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach