Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Chłodnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chłodnictwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy matematyki |
W-3 | Podstawy termodynamiki technicznej |
W-4 | Hydromechanika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciami podstawowymi, podziałem, budową, przykładami urządzeń i instalacji chłodniczych stosowanych w przemyśle |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania i eksploatacji instalacji chłodniczych stosowanych w przemyśle |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu prostej instalacji chłodniczej dla danych założeń | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe. Podział | 1 |
T-W-2 | Obiegi chłodnicze sprężarkowe | 1 |
T-W-3 | Czynniki chłodnicze | 1 |
T-W-4 | Chłodziwa | 1 |
T-W-5 | Urządzenia chłodnicze sprężarkowe jednostopniowe | 1 |
T-W-6 | Urządzenia chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe | 1 |
T-W-7 | Urządzenia kaskadowe | 1 |
T-W-8 | Pompy ciepła sprężarkowe w układach chłodniczych | 1 |
T-W-9 | Urządzenia chłodnicze niskotemperaturowe | 1 |
T-W-10 | Urządzenia absorpcyjne, Roztwory. Obiegi urządzeń absorpcyjnych | 1 |
T-W-11 | Absorpcyjne urządzania chłodnicze | 1 |
T-W-12 | Elementy konstrukcji urządzeń chłodniczych | 1 |
T-W-13 | Eksploatacja urządzeń chłodniczych | 1 |
T-W-14 | Przykłady zastosowań | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 13 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-P-2 | Studiowanie wymaganej literatury | 8 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu | 15 |
A-P-4 | Przygotowanie prezentacji | 2 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Opis |
M-3 | Objaśnianie i wyjaśnianie |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu. Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury cytowanie wzorów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C42-2_W01 Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie chłodziarek, rodzaje czynników roboczych | ENE_1A_W17, ENE_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
ENE_1A_C42-2_W02 Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę chłodziarek | ENE_1A_W07 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
ENE_1A_C42-2_W03 Student zna charakterystyki chłodziarek oraz zna sposoby regulacji mocy chłodniczej | ENE_1A_W18 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C42-2_U01 Student umie ocenić zalety i wady danej chłodziarki | ENE_1A_U20, ENE_1A_U09, ENE_1A_U13 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
ENE_1A_C42-2_U02 Student umie wykonać i zaprezentować projekt prostej instalacji chłodniczej | ENE_1A_U20 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07 | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C42-2_K01 Student ma świadomość, że układy chłodnicze stanowią jeden z elementów srodowiska, w którym odbywają się procesy techniczne | ENE_1A_K07 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-P-1 | M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C42-2_W01 Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie chłodziarek, rodzaje czynników roboczych | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić podstawowe elementy konstrukcyjne i zna podstawy działania chłodziarki oraz podstawowe czynniki chłodnicze. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_1A_C42-2_W02 Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę chłodziarek | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna definicje podstawowych parametrów. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_1A_C42-2_W03 Student zna charakterystyki chłodziarek oraz zna sposoby regulacji mocy chłodniczej | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe charakterystyki pracy chłodziarek i potrafi wymienić sposoby ich regulacji | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C42-2_U01 Student umie ocenić zalety i wady danej chłodziarki | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady danej chłodziarki. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_1A_C42-2_U02 Student umie wykonać i zaprezentować projekt prostej instalacji chłodniczej | 2,0 | Nie zaliczenie projektu. Podstawowe błędy merytoryczne w metodyce i obliczeniach. |
3,0 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Rażące błędy językowe i stylistyczne. Brak poprawności cytowania literatury i wzorów. Struktura pracy wymagająca zmian | |
3,5 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Poprawny język. Liczne błędy stylistyczne lub duże braki w cytowaniu literatury i wzorów lub wymagająca drobnej korekty struktura pracy | |
4,0 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Błędy stylistyczne | |
4,5 | Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe lub drobne błędy stylistyczne lub pojedyncze braki w cytowaniu literatury lub wzorów | |
5,0 | Zaliczenie projektu. Projekt wykonany bez zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C42-2_K01 Student ma świadomość, że układy chłodnicze stanowią jeden z elementów srodowiska, w którym odbywają się procesy techniczne | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gutowski K.M., Butrymowicz D.J., Chłodnictwo i klimatyzacja, WNT, Warszawa, 2007
- Praca zbiorowa pod red. B. Gazińskiego, Technika chłodnicza dla praktyków, Systherm Serwis sp. j., Poznań, 2003
Literatura dodatkowa
- Czasopisma techniczno-naukowe, Chłodnictwo, Chłodnictwo i Klimatyzacja, Technika chłodnicza i klimatyzacyjna, 2012