Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)

Sylabus przedmiotu Auditing energetyczny w gospodarce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Auditing energetyczny w gospodarce
Specjalność efektywność energetyczna
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zagadnienia z zakresu termodynamiki
W-2Zagadnienia z zakresu wymiany ciepła
W-3Podstawy elektrotechniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznianie studentów z możliwościami prowadzenia racjonalnej gospodarki energią i materiałami w gospodarce
C-2Kształtowanie umiejętności proponowania i oceny rozwiązań technicznych mających na celu racjonalne wykorzystanie energii w gospodarce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt dostosowany do treści wykładów15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Działalność energetyczna człowieka. Potrzeby energetyczne oraz materiałowe świata i Polski. Stan środowiska naturalnego. Podstawowe uwarunkowania prawne.2
T-W-2Podstawowe zasady auditingu energetycznego2
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna2
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.4
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania1
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch2
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych1
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych2
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie4
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie4
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej2
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii2
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-P-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-P-4Przygotowanie projektu.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-3Uczestnictwo konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów12
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, System punktowy oceny egzaminu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EE/01_W01
Student zna metody efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce.
ENE_2A_W09T2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EE/01_U01
Student umie ocenić możliwość zagospodarowania energii i matriałów w gospodarce oraz określić wynikające z tego powodu oszczędności
ENE_2A_U13T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U19C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EE/01_K01
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce narodowej
ENE_2A_K03, ENE_2A_K04T2A_K01, T2A_K02C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EE/01_W01
Student zna metody efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce.
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie poniżej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EE/01_U01
Student umie ocenić możliwość zagospodarowania energii i matriałów w gospodarce oraz określić wynikające z tego powodu oszczędności
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 6-680% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresiej 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresiej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 92-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EE/01_K01
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce narodowej
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szargut A., Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. Górzyński J., Urbaniec K., Wytwarzanie i użytkowanie energii w przemyśle, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskie, Warszawa, 2000
  3. Górzyński J., Audyting energetyczny, Narodawa Agencja Poszanowania Energii, Warszawa, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt dostosowany do treści wykładów15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Działalność energetyczna człowieka. Potrzeby energetyczne oraz materiałowe świata i Polski. Stan środowiska naturalnego. Podstawowe uwarunkowania prawne.2
T-W-2Podstawowe zasady auditingu energetycznego2
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna2
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.4
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania1
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch2
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych1
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych2
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie4
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie4
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej2
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii2
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-P-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-P-4Przygotowanie projektu.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-3Uczestnictwo konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów12
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EE/01_W01Student zna metody efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W09Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie: zarządzania dostawą i poborem energii zasilającej procesy i obiekty oraz prawa energetycznego, a także efektywności energetycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznianie studentów z możliwościami prowadzenia racjonalnej gospodarki energią i materiałami w gospodarce
C-2Kształtowanie umiejętności proponowania i oceny rozwiązań technicznych mających na celu racjonalne wykorzystanie energii w gospodarce
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Działalność energetyczna człowieka. Potrzeby energetyczne oraz materiałowe świata i Polski. Stan środowiska naturalnego. Podstawowe uwarunkowania prawne.
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych
T-W-2Podstawowe zasady auditingu energetycznego
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.
T-P-1Projekt dostosowany do treści wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, System punktowy oceny egzaminu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie poniżej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EE/01_U01Student umie ocenić możliwość zagospodarowania energii i matriałów w gospodarce oraz określić wynikające z tego powodu oszczędności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U13Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny technologii energetycznej, zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznianie studentów z możliwościami prowadzenia racjonalnej gospodarki energią i materiałami w gospodarce
C-2Kształtowanie umiejętności proponowania i oceny rozwiązań technicznych mających na celu racjonalne wykorzystanie energii w gospodarce
Treści programoweT-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.
T-P-1Projekt dostosowany do treści wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, System punktowy oceny egzaminu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 6-680% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresiej 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresiej 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 92-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EE/01_K01Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego wykorzystania energii i materiałów w gospodarce narodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania różnych technologii energetycznych, w tym jej wpływu na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
ENE_2A_K04Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności proponowania i oceny rozwiązań technicznych mających na celu racjonalne wykorzystanie energii w gospodarce
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Działalność energetyczna człowieka. Potrzeby energetyczne oraz materiałowe świata i Polski. Stan środowiska naturalnego. Podstawowe uwarunkowania prawne.
T-W-3Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna
T-W-4Podstawowe pojęcia dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej.
T-W-5Energia odpoadowa i ogólne sposby jej wykorzystania
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii w rolnictwie
T-W-10Racjonaline użytkowanie energii w transporcie
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii w obiektach użyteczności publicznej
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii w gospodarstwach domowych
T-W-2Podstawowe zasady auditingu energetycznego
T-W-6Racjonalizacja struktury ukladów cieplnych - metoda pinch
T-W-7Kojarzenie procesów cieplnych
T-W-12Ekonomiczne i ekologiczne aspekty racjonalnego uzytkowania energii
T-W-13Przykłady racjonalnego wykorzystania energii w gospodarce.
T-P-1Projekt dostosowany do treści wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, System punktowy oceny egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0