Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Właściwości eksploatacyjne materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Właściwości eksploatacyjne materiałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>, Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>, Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,50,38zaliczenie
wykładyW5 30 2,50,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, fizyki i matematyki, podstaw nauki o materiałach oraz wiedzy o tworzywach konstrukcyjnych i funkcjonalnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z dotyczących problemów wynikających z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników badań właściwości użytkowych materiałów
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu22
T-L-2Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych8
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy.20
T-W-2Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu ćwiczeń.30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych42
76
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury40
A-W-3konsultacje4
A-W-4Egzamin.2
76

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C05-2_W01
Student ma wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
IM_1A_W12, IM_1A_W09T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W05C-2, C-5, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-2S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C05-2_U01
Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
IM_1A_U01, IM_1A_U08, IM_1A_U03, IM_1A_U06, IM_1A_U16, IM_1A_U09, IM_1A_U13, IM_1A_U14, IM_1A_U17T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-5, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-2S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C05-2_K01
Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobów ochrony środowiska naturalnego.
IM_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-2, C-5, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-2S-2, S-4, S-1, S-3
IM_1A_C05-2_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
IM_1A_K04T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-2, C-5, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-2S-2, S-4, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C05-2_W01
Student ma wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
2,0Student nie ma wiedzy na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, nie zna metod oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposobów zapobiegania, monitorowania i ochrony, nie jest w stanie zaproponować materiału odpornego do określonych warunków eksploatacji.
3,0Student ma wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
3,5Student ma poszerzoną wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
4,0Student ma poszerzoną wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, dobiera metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, dobiera metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
5,0Student ma szeroką wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, dobiera metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować najkorzystniejsze materiały lub/i metody zabezpieczaniamateriałów konstrukcyjnych do określonych warunków eksploatacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C05-2_U01
Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
2,0Student nie potrafi ocenić objawów zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyn, nie potrafi wskazać odpornego materiału konstrukcyjnego i zaproponować sposobu zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
3,0Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
3,5Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, zaproponować metodę badań, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
4,0Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, zaproponować metodę badań, dobiera materiał konstrukcyjny i/lub proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
4,5Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny i sformułować hipotezę mechanizmu zniszczenia, zaproponować metodę badań, dobiera materiał konstrukcyjny i/lub proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
5,0Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny i sformułować hipotezę mechanizmu zniszczenia, zaproponować metodę badań i przeprowadzić prostą diagnostykę, dobiera materiał konstrukcyjny i/lub proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C05-2_K01
Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobów ochrony środowiska naturalnego.
2,0Studentnie ma wiedzy na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
3,0Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
3,5Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
4,0Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
4,5Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
5,0Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
IM_1A_C05-2_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Nie posiada świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.

Literatura podstawowa

  1. J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicz Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006, II
  2. H.H.Uhling, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1996
  3. T.Hryniewicz, Technologia powierzchni i powłok, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 1999
  4. B.Surowska, Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją, Politechnika Lubelska, Lublin, 2002
  5. T.Burakowski, T.Wierzchoń, Inżynieria powierzchni metali, WNT, Warszawa, 1995
  6. Baranowska j., Biedunkiewicz A., Chylińska R., Drotlew A., Fryska S., Garbiak M., Jasiński W., Jedrzejewski R., Kochmańska A., Kochmański P., Lenart S., Piekarski B., Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych., ZUT, Szczecin, 2013, I, Red.Piekarski B.

Literatura dodatkowa

  1. Groysman A., Corrosion for everybody, Springer Science + Business Media B.V., London, New York, Heidelberg, Dordrecht, 2010, ISBN 978-90-481-3476-2
  2. M.Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa, 1978
  3. K.N.Strafford, R.St.C.Smart, I.Sare, C.Subramanian, Surface Enggineering Processes and Applications, Technominc Publishing Company, Inc., Lancaster, USA, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu22
T-L-2Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy.20
T-W-2Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne10
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu ćwiczeń.30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych42
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury40
A-W-3konsultacje4
A-W-4Egzamin.2
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C05-2_W01Student ma wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W12Ma wiedzę w zakresie właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych materiałów niezbędną do doboru materiału do określonych wyrobów z uwzględnieniem pełnego cyklu ich życia
IM_1A_W09Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów technologicznych kształtowania struktury materiałów i właściwości oraz formowania wyrobów w zakresie: - metalurgii i odlewnictwa - przeróbki plastycznej - spajania i cięcia termicznego - obróbki ubytkowej - technologii warstw powierzchniowych - obróbki cieplnej - metalurgii proszków - przetwórstwa tworzyw sztucznych - technologii wytwarzania kompozytów - utylizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z dotyczących problemów wynikających z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników badań właściwości użytkowych materiałów
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy.
T-W-2Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne
T-L-1Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu
T-L-2Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, nie zna metod oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposobów zapobiegania, monitorowania i ochrony, nie jest w stanie zaproponować materiału odpornego do określonych warunków eksploatacji.
3,0Student ma wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
3,5Student ma poszerzoną wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
4,0Student ma poszerzoną wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, dobiera metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, dobiera metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
5,0Student ma szeroką wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, dobiera metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować najkorzystniejsze materiały lub/i metody zabezpieczaniamateriałów konstrukcyjnych do określonych warunków eksploatacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C05-2_U01Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
IM_1A_U08Potrafi wykorzystać podstawowe teorie budowy materii i zależności ilościowe charakteryzujące warunki eksploatacyjne materiału do formułowania i rozwiązywania prostych zadań materiałowo technologicznych
IM_1A_U03Potrafi opracować dokumentacje dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
IM_1A_U06Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
IM_1A_U16Potrafi dobrać metody i urządzenia do charakteryzowania materiału lub wyrobu
IM_1A_U09Potrafi dobrać technologię wytwarzania i/lub przetwarzania materiałów do warunków eksploatacji wyrobu, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
IM_1A_U13Potrafi dobrać i wykorzystać materiał do warunków jego eksploatacji z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
IM_1A_U14Potrafi korzystać z kart katalogowych i not aplikacyjnych celu dobrania odpowiednich komponentów projektowych wyrobu
IM_1A_U17Potrafi wyspecyfikować charakterystyki i określić ich zakres niezbędny do oceny stanu materiału i wyrobu dla potrzeb projektowania, przetwórstwa i eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z dotyczących problemów wynikających z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników badań właściwości użytkowych materiałów
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy.
T-W-2Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne
T-L-1Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu
T-L-2Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić objawów zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyn, nie potrafi wskazać odpornego materiału konstrukcyjnego i zaproponować sposobu zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
3,0Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
3,5Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, zaproponować metodę badań, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
4,0Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, zaproponować metodę badań, dobiera materiał konstrukcyjny i/lub proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
4,5Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny i sformułować hipotezę mechanizmu zniszczenia, zaproponować metodę badań, dobiera materiał konstrukcyjny i/lub proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
5,0Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny i sformułować hipotezę mechanizmu zniszczenia, zaproponować metodę badań i przeprowadzić prostą diagnostykę, dobiera materiał konstrukcyjny i/lub proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C05-2_K01Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobów ochrony środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – technologa materiałów, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z dotyczących problemów wynikających z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników badań właściwości użytkowych materiałów
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy.
T-W-2Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne
T-L-1Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu
T-L-2Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studentnie ma wiedzy na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
3,0Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
3,5Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
4,0Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
4,5Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
5,0Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C05-2_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z dotyczących problemów wynikających z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników badań właściwości użytkowych materiałów
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy.
T-W-2Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne
T-L-1Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu
T-L-2Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.