Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: spawalnictwo i techniki łączenia
Sylabus przedmiotu Projektowanie technologii spawania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie technologii spawania | ||
Specjalność | spawalnictwo i techniki łączenia | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Techniki Wytwarznia |
W-2 | Spajanie i cięcie termiczne |
W-3 | Materiały zaawansowane i ich spawalność |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami opracowywania instrukcji technologicznych spawania |
C-2 | Przygotowanie studentów do projektowania i badań technologii spawania i lutowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Specyfikacja i kwalifikowanie technologii spawania metali -zasady ogólne wg. PN-EN ISO 15607 | 3 |
T-L-2 | Specyfikacja i kwalifikowanie technologii spawania metali- Instrukcja technologiczna spawania wg. PN-EN ISO 15609-1 | 3 |
T-L-3 | Specyfikacja i kwalifikowanie technologii spawania metali-Badania technologii spawania wg PN-EN ISO 15614-1 | 4 |
T-L-4 | Projektowanie złączy próbnych do badań technologii spawania łukowego spoiną czołową | 4 |
T-L-5 | Projektowanie złączy próbnych do badań technologii spawania spoiną pachwinową | 4 |
T-L-6 | Projektowanie rozgałęzień rurowych do badań technologii spawania | 4 |
T-L-7 | Opracowywanie wstępnych instrukcji technologicznych spawania | 4 |
T-L-8 | Opracowywanie procedury badań przy kwalifikowaniu technologii spawania prętów zbrojeniowych | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody spawania według PN-EN ISO 4063 | 2 |
T-W-2 | Pozycje spawania według PN-EN ISO 6947 | 2 |
T-W-3 | Elementy złącza spawanego | 2 |
T-W-4 | Klasyfikacja złączy spawanych i spoin | 2 |
T-W-5 | Uproszczenia rysunkowe spoin-oznacznie spoin na rysunkach | 2 |
T-W-6 | Gazy techniczne-właściwości , zastosowanie | 2 |
T-W-7 | Instrukcja technologiczna spawania-forma, zasady opracowania | 4 |
T-W-8 | Badania technologii spawania łukowego-spoiny czołowe,spoiny pachwinowe,odgałęzienia rurowe. | 6 |
T-W-9 | Uznawanie technologii spawania wedłu wymagań normowych i towarzystw klasyfikacyjnych | 2 |
T-W-10 | Badania technologii napawania | 2 |
T-W-11 | Badania technologii lutowania twardego | 2 |
T-W-12 | Badania technologii spawania prętów zbrojeniowych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Indywidualne przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań i instrukcji technologicznych | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowe uczestnictwo czynne w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowania zalecanej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające-wykład informacyjny,wyjaśnianie działań |
M-2 | Metody problemowe-Wykład problemowy |
M-3 | Metody programowane z użyciem komputera |
M-4 | Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające po zrealizowaniu 1/3 programu wykladów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe -pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać proces spawania do konkretnych konstrukcji oraz wskazać metody badań przy uznawaniu technologii spawania | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie procesy spawania , interpretować wyniki badań oraz opracowywać instrukcje technologiczne spawania (WPS) | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć studet postrzega relacje pomiędzy projektem a sposobem kwalifikowania technologii spawania ,jest zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie projektowania i badania technologii spawania | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-7 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać proces spawania do konkretnych konstrukcji oraz wskazać metody badań przy uznawaniu technologii spawania | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu metod spawania ,pozycji spawania ,rodzju złączy i rodzaju spoin. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat metod spawania i ich zastosowania ,uproszczeń rysunkowych ,rodzajów złączy spawanych i rodzajów spoin. | |
3,5 | Student posiada wiedzę z zakresu wykorzystania materiałów dodatkowych do spawania,oraz zna zawartość instrukcji technologicznej spawania. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat wymagań normowych i towarzystw klasyfikacyjnch w zakresie badań niezbędnych do uznawania technologii spawania. | |
4,5 | Student posiada wiedzę obejmującą projektowanie złączy ze spoinami czołowymi ,pachwinowymi i rozgałezienia rurowe niezbędne przy opracowywaniu procedur uznawania technologii spawania. | |
5,0 | Student posiada wiedzę na temat badania technologii napawania ,lutowania twardego i spawania prętów zbrojeniowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie procesy spawania , interpretować wyniki badań oraz opracowywać instrukcje technologiczne spawania (WPS) | 2,0 | Studet nie umie analizować procesów spawania pod kątem przydatności do wykonywania założonych celów. |
3,0 | Student potrafi dobierać procesy spawania do łączenia danych materiałów oraz podejmować decyzje w sprawie konieczności projektowania badań przy określonej technologii spawania. | |
3,5 | Student ma umiejętność zaprojektowania złącza spawanego ze spoinami czołowymi i pachwinowymi. | |
4,0 | Student potrafi opracować wstępną instrukcję technologiczą spawania oraz analizować jej zasadność i przydatność. | |
4,5 | Student ma umiejętność kalkulowania i planowania procesów technologicznych spawania oraz decydować o ich wyborze. | |
5,0 | Student ma umiejętność interpretowania wyników badania technologii spawania oraz opracowywania na ich podstawie instrukcji technologicznych spawania, planów spawania i planów kontroli. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć studet postrzega relacje pomiędzy projektem a sposobem kwalifikowania technologii spawania ,jest zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie projektowania i badania technologii spawania | 2,0 | Student nie posiada żadnych kompetencji obejmujących procesy spawania i wykorzystania ich w procesie wytwarzania. |
3,0 | Student ma podstawowe kompetencje z zakresu projektowania wstępnych instrukcji spawania. | |
3,5 | Student jest kompetentny w zakresie doboru metody spawania , przygotowania krawędzi do spawania oraz doboru materiałow dodatkowych do spawania. | |
4,0 | Student jest kompetentny w zakresie kwalifikowania technologii spawania ,napawania i lutowania twardego. | |
4,5 | Student posiada kompetencje w zakresie interpretacji wyników badań technologii spawania napawania ilutowania twardego. | |
5,0 | Student jest kompetentny w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji przy projektowaniu i uznawaniu technologii spawania zgodnie z wymaganiami zawartymi w waruntach technicznych wykonania i odbioru . |
Literatura podstawowa
- Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2007
- Klimpel A.,Mazur M., Podręcznik spawalnictwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
- Tasak E., Metalurgia spawania, JAK, Kraków, 2008
- Klimpel A., Spawanie,zgrzewanie i cięcie metali, WNT, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Normy serii PN-EN ISO, Metody spawania,pozycje spawania , uproszczenia rysunkowe, PKN, Warszwa, 2011