Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Spajanie i cięcie termiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Spajanie i cięcie termiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 1,20,38zaliczenie
wykładyW5 15 1,80,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy nauki o materiałach, fizyki i elektrotechniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technik spajania i cięcia materiałów z tworzyw konstrukcyjnych
C-2Umiejętność doboru i projektowania prostych technologii spajania dla zadanych warunków eksploatacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Spawanie metodą MMA2
T-L-2Spawanie metodą GMA2
T-L-3Spawanie i cięcie termiczne tlenowe2
T-L-4Spawanie metodą SAW2
T-L-5Lutowanie miękkie i twarde, zgrzewanie oporowe, spawanie matodą GTA2
10
wykłady
T-W-1Procesy spjania - klasyfikacja, terminologia, podastawowe informacje2
T-W-2Kontrola połączeń spajanych, systemy jakości2
T-W-3Podstawy metalurgii i materiałoznawstwa spawalniczego - spajalność metali2
T-W-4Urządzenia i sprzęt spawalniczy2
T-W-5Teachniki spajania w róznych gałęziach przemysłu: projektowanie połączeń spawanych, spawanie MMA, SAW, GMA, GTA, spawanie i cięcie płomieniowe, elektronowe i laserowe7
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z odbytych zajęć13
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium12
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do kolokwiów19
A-W-3Czytanie wskazanej literatury20
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające, sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowa na koniec semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C17_W01
Zna podstawowe metody i techniki spajania i regeneracji zużytych elementów matodami spawalniczymi
MBM_1A_W11T1A_W07InzA_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C17_U01
Potrafi opracować procesy technologiczne spajania i nadzorować jego realizację
MBM_1A_U17T1A_U16InzA_U08C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C17_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
MBM_1A_K06T1A_K06InzA_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C17_W01
Zna podstawowe metody i techniki spajania i regeneracji zużytych elementów matodami spawalniczymi
2,0Student nie zna podstawowych metod, technik i technologii spajania i cięcia termicznego
3,0Student charakteryzuje schematycznie i w sposób podstawowy informacje z zakresu przedmiotu
3,5Student prezentuje ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0Student zna podstawowe metody, techniki i technologie spajania
4,5Student zna podstawowe metody, techniki i technologie spajania, potrafi umiejętnie wybrać alternatywne techniki spajania
5,0Sudent zna i potrafi wykorzystywać podstawowe techniki, metody i technologie spajania omówione w trakcie zajęć, zna wpływ procesów spajania na kształtowanie postaci, struktury i właściwości produktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C17_U01
Potrafi opracować procesy technologiczne spajania i nadzorować jego realizację
2,0Student nie potrafi opracowywać i nadzorować procesów spajania
3,0Student ma umiejętność opracowywania technologii spajania bez efektywnej analizy problemu
3,5Student ma umiejętność opracowywania technologii spajania z efektywną analizą problemu
4,0Student ma umiejętność efektywnej prezentacji wyników, ich analizy oraz prowadzi dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student ma umiejętność prezentowania, analizy, dyskusji oraz oszacowania błędu
5,0Student ma umiejętność prezentowania, analizy, prowadzenia dyskusji o osiągniętych wynikach oraz potrafi przedstawić modyfikację uyskiwanych rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C17_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nieaktywny, nie współpracujący z grupą i prowadzącym zajęcia, nie posiadający podstawowych kompetencji potrzebnych do realizacji przedmiotu
3,0Student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5Student posiada ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencję z zakresu przedmiotu, przeprowadzi podstawową analizę badanych problemów
4,5Student wykazuje ponad dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z zakresu przedmiotu, współprasuje z grupą i prowadzącym zajęcia, potrafi przeprowadzić średnio trudną analizę zadawanych problemów
5,0Student aktywny, kreatywny, współpracuje z grupą i prowadzącym zajęcia, ma wysokie kompetencję społeczne i personalne, wykorzystuje w szerokim zakresie zdobytą wiedzę i umiejętności, przedsiębiorczy

Literatura podstawowa

  1. Klimpel A., Spawanie, zgrzewanie i cięcie metali, WNT, Warszawa, 1999
  2. Nowacki J., Chudziński M., Zmitrowicz P., Lutowanie w budowie maszyn, WNT, Warszawa, 2007
  3. Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją J. Pilarczyka, Poradnik inżyniera - Spawalnictwo t. 1 i 2, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Spawanie metodą MMA2
T-L-2Spawanie metodą GMA2
T-L-3Spawanie i cięcie termiczne tlenowe2
T-L-4Spawanie metodą SAW2
T-L-5Lutowanie miękkie i twarde, zgrzewanie oporowe, spawanie matodą GTA2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy spjania - klasyfikacja, terminologia, podastawowe informacje2
T-W-2Kontrola połączeń spajanych, systemy jakości2
T-W-3Podstawy metalurgii i materiałoznawstwa spawalniczego - spajalność metali2
T-W-4Urządzenia i sprzęt spawalniczy2
T-W-5Teachniki spajania w róznych gałęziach przemysłu: projektowanie połączeń spawanych, spawanie MMA, SAW, GMA, GTA, spawanie i cięcie płomieniowe, elektronowe i laserowe7
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z odbytych zajęć13
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium12
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do kolokwiów19
A-W-3Czytanie wskazanej literatury20
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C17_W01Zna podstawowe metody i techniki spajania i regeneracji zużytych elementów matodami spawalniczymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W11zna podstawowe metody i techniki: - konstruowania elementów maszyn i urządzeń w środowisku systemów CAx, - pomiarów części maszyn, analizy wymiarowej, - projektowania procesów technologicznych na obrabiarki konwencjonalne i CNC, - projektowania systemów obróbkowych, - projektowania operacji obróbki cieplnej i powierzchniowej oraz podstawowych technologii spajania, - technik regeneracji zużytych elementów maszyn oraz prowadzenia remontów maszyn
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik spajania i cięcia materiałów z tworzyw konstrukcyjnych
C-2Umiejętność doboru i projektowania prostych technologii spajania dla zadanych warunków eksploatacji
Treści programoweT-L-1Spawanie metodą MMA
T-L-2Spawanie metodą GMA
T-L-3Spawanie i cięcie termiczne tlenowe
T-L-4Spawanie metodą SAW
T-L-5Lutowanie miękkie i twarde, zgrzewanie oporowe, spawanie matodą GTA
T-W-1Procesy spjania - klasyfikacja, terminologia, podastawowe informacje
T-W-2Kontrola połączeń spajanych, systemy jakości
T-W-4Urządzenia i sprzęt spawalniczy
T-W-5Teachniki spajania w róznych gałęziach przemysłu: projektowanie połączeń spawanych, spawanie MMA, SAW, GMA, GTA, spawanie i cięcie płomieniowe, elektronowe i laserowe
T-W-3Podstawy metalurgii i materiałoznawstwa spawalniczego - spajalność metali
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowa na koniec semestru
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające, sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod, technik i technologii spajania i cięcia termicznego
3,0Student charakteryzuje schematycznie i w sposób podstawowy informacje z zakresu przedmiotu
3,5Student prezentuje ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0Student zna podstawowe metody, techniki i technologie spajania
4,5Student zna podstawowe metody, techniki i technologie spajania, potrafi umiejętnie wybrać alternatywne techniki spajania
5,0Sudent zna i potrafi wykorzystywać podstawowe techniki, metody i technologie spajania omówione w trakcie zajęć, zna wpływ procesów spajania na kształtowanie postaci, struktury i właściwości produktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C17_U01Potrafi opracować procesy technologiczne spajania i nadzorować jego realizację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U17potrafi - zgodnie ze specyfikacją - zaprojektować oraz nadzorować wykonanie prostych urządzeń, opracować proces technologiczny, używając właściwych metod i technik wspomagania komputerowego CAx
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik spajania i cięcia materiałów z tworzyw konstrukcyjnych
C-2Umiejętność doboru i projektowania prostych technologii spajania dla zadanych warunków eksploatacji
Treści programoweT-L-1Spawanie metodą MMA
T-L-2Spawanie metodą GMA
T-L-3Spawanie i cięcie termiczne tlenowe
T-L-4Spawanie metodą SAW
T-L-5Lutowanie miękkie i twarde, zgrzewanie oporowe, spawanie matodą GTA
T-W-1Procesy spjania - klasyfikacja, terminologia, podastawowe informacje
T-W-2Kontrola połączeń spajanych, systemy jakości
T-W-4Urządzenia i sprzęt spawalniczy
T-W-5Teachniki spajania w róznych gałęziach przemysłu: projektowanie połączeń spawanych, spawanie MMA, SAW, GMA, GTA, spawanie i cięcie płomieniowe, elektronowe i laserowe
T-W-3Podstawy metalurgii i materiałoznawstwa spawalniczego - spajalność metali
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowa na koniec semestru
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające, sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracowywać i nadzorować procesów spajania
3,0Student ma umiejętność opracowywania technologii spajania bez efektywnej analizy problemu
3,5Student ma umiejętność opracowywania technologii spajania z efektywną analizą problemu
4,0Student ma umiejętność efektywnej prezentacji wyników, ich analizy oraz prowadzi dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student ma umiejętność prezentowania, analizy, dyskusji oraz oszacowania błędu
5,0Student ma umiejętność prezentowania, analizy, prowadzenia dyskusji o osiągniętych wynikach oraz potrafi przedstawić modyfikację uyskiwanych rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C17_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość technik spajania i cięcia materiałów z tworzyw konstrukcyjnych
C-2Umiejętność doboru i projektowania prostych technologii spajania dla zadanych warunków eksploatacji
Treści programoweT-L-1Spawanie metodą MMA
T-L-2Spawanie metodą GMA
T-L-3Spawanie i cięcie termiczne tlenowe
T-L-4Spawanie metodą SAW
T-L-5Lutowanie miękkie i twarde, zgrzewanie oporowe, spawanie matodą GTA
T-W-1Procesy spjania - klasyfikacja, terminologia, podastawowe informacje
T-W-2Kontrola połączeń spajanych, systemy jakości
T-W-4Urządzenia i sprzęt spawalniczy
T-W-5Teachniki spajania w róznych gałęziach przemysłu: projektowanie połączeń spawanych, spawanie MMA, SAW, GMA, GTA, spawanie i cięcie płomieniowe, elektronowe i laserowe
T-W-3Podstawy metalurgii i materiałoznawstwa spawalniczego - spajalność metali
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowa na koniec semestru
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające, sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny, nie współpracujący z grupą i prowadzącym zajęcia, nie posiadający podstawowych kompetencji potrzebnych do realizacji przedmiotu
3,0Student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5Student posiada ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0Student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencję z zakresu przedmiotu, przeprowadzi podstawową analizę badanych problemów
4,5Student wykazuje ponad dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z zakresu przedmiotu, współprasuje z grupą i prowadzącym zajęcia, potrafi przeprowadzić średnio trudną analizę zadawanych problemów
5,0Student aktywny, kreatywny, współpracuje z grupą i prowadzącym zajęcia, ma wysokie kompetencję społeczne i personalne, wykorzystuje w szerokim zakresie zdobytą wiedzę i umiejętności, przedsiębiorczy