Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Sylabus przedmiotu Zgrzewanie, lutowanie, klejenie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zgrzewanie, lutowanie, klejenie | ||
Specjalność | inżynieria spawalnictwa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy chemii, fizyki i nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie sie z technikami spajania tworzyw konstrukcyjnych |
C-2 | ukształtowanie umiejetności doboru technologii spajania dla zadanych elementów maszyn i konstrukcji oraz warunków eksploatacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | zgrzewanie oporowe | 2 |
T-L-2 | zgrzewanie tarciowe | 2 |
T-L-3 | lutowanie miękkie | 2 |
T-L-4 | lutowanie twarde | 2 |
T-L-5 | klejenie i złącza klejowe | 2 |
T-L-6 | wady złączy zgrzewanych, luowanych i klejowych | 2 |
T-L-7 | mikrostruktura złącza zgrzewaegi i lutowanego | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | procesy zgrzewania - charakterystyka | 2 |
T-W-2 | podstawy fizyczne procesów zgrzewania elektrycznego, tarciowego i utradźwięowego | 2 |
T-W-3 | zgrzewanie oporowe | 2 |
T-W-4 | zgrzewanie tarciowe | 2 |
T-W-5 | zgrzewanie wybuchowe | 2 |
T-W-6 | procesy lutowania - charakterystyka | 1 |
T-W-7 | metody lutownia miękkiego i twardego | 1 |
T-W-8 | materiały do lutowania | 1 |
T-W-9 | klejenie - charakterystyka | 1 |
T-W-10 | metody klejenia | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | przygotowanie sie do kolokwium | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się do kolokwiów | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | film |
M-3 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium pod koniec semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/05_W01 Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych. | MBM_2A_W01 | T2A_W01 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
MBM_2A_IS/05_W02 zna podstawowe metody i techniki spajania i regeneracji zuzytych elementów metodami spawalniczymi | MBM_2A_W02 | T2A_W01 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/05_U01 potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące optymalnego doboru materiałów dla zadanych warunków eksploatacji | MBM_2A_U01 | T2A_U01 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
MBM_2A_IS/05_U02 potrafi opracować proces technologiczny spajania i nadzorować jego realizacje | MBM_2A_U02 | T2A_U02 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/05_K01 potrafi prwidłowo określć priorytety realizowanego zadania opracowania technologii | MBM_2A_K04 | T2A_K04 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/05_W01 Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych. | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student przezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi analizować podstawowe związki czynników wyjściowych ze skutkami | |
4,5 | student wykazuje ponad dobrą wiedze z zakresu przedmiotu i wyciaga wnioski z prostej analizy związków przyczyn ze skutkami | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu oraz umiejetność interpretacji zwiążków przyczyn ze skutkami | |
MBM_2A_IS/05_W02 zna podstawowe metody i techniki spajania i regeneracji zuzytych elementów metodami spawalniczymi | 2,0 | niewypełnienie krterium uzyskania oceny 3 |
3,0 | umiejetność zcharakteryzowania technik spajania | |
3,5 | umiejętność zcharakterysowania wraz z analizą zalet i ograniczeń technik spajania | |
4,0 | umiejętoność zcharakteryzowania wraz z oceną możliwości technik spajania | |
4,5 | umiejętność wyrobu alternatywnychi technik spajania | |
5,0 | umiejętość porównaia efektów osiagnietych różnymi technikami spajania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/05_U01 potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące optymalnego doboru materiałów dla zadanych warunków eksploatacji | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student wykazuje podstawową orietacje w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student wykazuje ogólną orientacje w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student potrafi formułować i testować proste problemy z zakresu przedmiotu | |
4,5 | student potrafi formułować i testować średnio trudne problemy z zakresu przedmiotu | |
5,0 | student potrafi sprawnie rozwiązywać problemy w oparciu o zdobyta wiedzę w ramach przedmiotu | |
MBM_2A_IS/05_U02 potrafi opracować proces technologiczny spajania i nadzorować jego realizacje | 2,0 | niewypełnienie krterium umiejetności na ocene 3 |
3,0 | umiejętność prezentowania wyniku bez jego analizy | |
3,5 | umiejętność prezentowania wyniku wraz z analizą | |
4,0 | prezentacja wyniku wraz z analizą i dyskusja o wyniku | |
4,5 | umiejętność prezentowania, analizy dyskusji i oszacowania błędu | |
5,0 | spełnienie kryterium na ocenę 4,5 wraz umiejetnością prozpozycji modyfikacji rozwiązania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/05_K01 potrafi prwidłowo określć priorytety realizowanego zadania opracowania technologii | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student prezentuje ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student wykazuje dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
4,5 | student wykazuje ponad dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków |
Literatura podstawowa
- Tasak E., Spawalność stali, Fotobit, Karaków, 2008
- Żebrowski H., Techniki wtwarzania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Nowacki J., Chudziński M., Zmitrowicz P., Lutowanie w budowie maszyn, WNT, Warszawa, 2007