Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)

Sylabus przedmiotu Elastyczna automatyzacja wytwarzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elastyczna automatyzacja wytwarzania
Specjalność automatyzacja procesów wytwarzania
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,70,38zaliczenie
wykładyW1 13 2,30,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu procesów i technik wytwarzania.
W-2Wiedza z zakresu podstaw automatyzacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą elastyczności wytwarzania, przesłankami rozwoju i efektami elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnymi poglądami na elastyczną automatyzację wytwarzania.
C-2Zapoznanie z podstawami budowy elastycznych systemów produkcyjnych (na przykładzie obróbki skrawaniem): struktura funkcjonalna, formy organizacji produkcji, strategie organizacji produkcji, środki elastycznej automatyzacji wytwarzania.
C-3Zapoznanie z przepływem przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środkami transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu.
C-4Zapoznanie z budową i wykorzystaniem podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie zagadnień BHP, przedstawienie planu zajęć oraz wymagań.1
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)2
T-L-3Podsystem transportu i manipulacji przedmiotami obrabianymi na przykładzie robota KUKA KR 125 oraz AM 80.4
T-L-4Narzędzia i efektory w podsystemie manipulacji przedmiotami obrabianymi, definiowanie wymiarów efektora.2
T-L-5Kinematyka robotów przemysłowych.1
10
wykłady
T-W-1Istotą elastyczności wytwarzania, przesłanki rozwoju i efektyi elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnei poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania.2
T-W-2Budowa elastycznych systemów produkcyjnych: struktura funkcjonalna, formy organizacji produkcji, strategie organizacji produkcji, środki elastycznej automatyzacji wytwarzania.5
T-W-3Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środki transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu.3
T-W-4Budowa i wykorzystaniem podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów.2
T-W-5Przykładowe implementaje elastycznych systemów produkcyjnych. Ocena korzyści oraz kosztów inwestycyjnych.1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie literatury i instrukcji.15
A-L-2Opracowanie indywidualnych sprawozdań z zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych12
A-L-4uczestnictwo w zajęciach10
52
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie kolokwium zaliczeniowego13
A-W-3Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazane w czasie wykładów.40
68

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnianie występujących zjawisk i problemów.
M-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, ćwiczenia laboratoryjne, elementy metody sytuacyjnej. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w czasie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych oraz ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Omówienie oraz ocena cząstkowa poczynań indywidualnych studenta odbywająca się na koniec lub w trakcie poszczególnych zajęć laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_APW/02_W01
Student ma wiedzę analityczną dotyczącą budowy i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania powiązaną z wiedzą z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji
MBM_2A_W03T2A_W02C-1T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_APW/02_U01
Student ma umiejętność w zakresie projektowania wybranych elementów elastycznych systemów wytwarzania.
MBM_2A_U15T2A_U15C-3, C-4T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_APW/02_K01
Student potrafi pracować w zespole.
MBM_2A_K03T2A_K03C-1T-L-2, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_APW/02_W01
Student ma wiedzę analityczną dotyczącą budowy i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania powiązaną z wiedzą z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Student potrafi wskazać podstawowe korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz opisać jej stan obecny automatyzacji.
3,5Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz opisać jej stan obecny automatyzacji.
4,0Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, scharakteryzować najważniejsze z nich oraz opisać jej stan obecny automatyzacji.
4,5Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, scharakteryzować najważniejsze z nich oraz opisać jej stan obecny oraz etapy rozwoju automatyzacji.
5,0Student potrafi wskazać oraz scharakteryzować korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, oraz opisać jej stan obecny, etapy rozwoju oraz tendencje występujące w elastycznej automatyzacji produkcji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_APW/02_U01
Student ma umiejętność w zakresie projektowania wybranych elementów elastycznych systemów wytwarzania.
2,0Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne.
3,5Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności.
4,0Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności.
4,5Student rozpoznaje, ocenia, analizuje elementy i podystemy elastycznego systemu produkcyjnego. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności.
5,0Student rozpoznaje, ocenia, analizuje elementy i podystemy elastycznego systemu produkcyjnego. Ocenia poziom ich elastyczności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_APW/02_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0.
3,0Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji.
3,5Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny.
4,0Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny oraz budowę systemu produkcyjnego.
4,5Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego oraz jego funkcjonowanie.
5,0Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego, jego funkcjonowanie oraz życie spoeczeństwa (gama, dostępność oraz rozwój dó konsumpcyjnych).

Literatura podstawowa

  1. Honczarenko Jerzy, Elastyczna automatyzacja wytwarzania. Obrabiarki i systemy obróbkowe., WNT, Warszawa, 2000
  2. Kosmol Jan, Automatyzacja obrabiarek i obróbki skrawaniem, WNT, WARSZAWA, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Santarek K., Strzelczak S, Elastyczne systemy produkcyjne, WNT, Warszawa, 1989

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie zagadnień BHP, przedstawienie planu zajęć oraz wymagań.1
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)2
T-L-3Podsystem transportu i manipulacji przedmiotami obrabianymi na przykładzie robota KUKA KR 125 oraz AM 80.4
T-L-4Narzędzia i efektory w podsystemie manipulacji przedmiotami obrabianymi, definiowanie wymiarów efektora.2
T-L-5Kinematyka robotów przemysłowych.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istotą elastyczności wytwarzania, przesłanki rozwoju i efektyi elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnei poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania.2
T-W-2Budowa elastycznych systemów produkcyjnych: struktura funkcjonalna, formy organizacji produkcji, strategie organizacji produkcji, środki elastycznej automatyzacji wytwarzania.5
T-W-3Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środki transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu.3
T-W-4Budowa i wykorzystaniem podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów.2
T-W-5Przykładowe implementaje elastycznych systemów produkcyjnych. Ocena korzyści oraz kosztów inwestycyjnych.1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie literatury i instrukcji.15
A-L-2Opracowanie indywidualnych sprawozdań z zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych12
A-L-4uczestnictwo w zajęciach10
52
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie kolokwium zaliczeniowego13
A-W-3Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazane w czasie wykładów.40
68
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_APW/02_W01Student ma wiedzę analityczną dotyczącą budowy i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania powiązaną z wiedzą z zakresu podstaw konstrukcyjnego i technologicznego przygotowania produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą elastyczności wytwarzania, przesłankami rozwoju i efektami elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnymi poglądami na elastyczną automatyzację wytwarzania.
Treści programoweT-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)
T-L-5Kinematyka robotów przemysłowych.
T-W-1Istotą elastyczności wytwarzania, przesłanki rozwoju i efektyi elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnei poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania.
T-W-5Przykładowe implementaje elastycznych systemów produkcyjnych. Ocena korzyści oraz kosztów inwestycyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnianie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Student potrafi wskazać podstawowe korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz opisać jej stan obecny automatyzacji.
3,5Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz opisać jej stan obecny automatyzacji.
4,0Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, scharakteryzować najważniejsze z nich oraz opisać jej stan obecny automatyzacji.
4,5Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, scharakteryzować najważniejsze z nich oraz opisać jej stan obecny oraz etapy rozwoju automatyzacji.
5,0Student potrafi wskazać oraz scharakteryzować korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, oraz opisać jej stan obecny, etapy rozwoju oraz tendencje występujące w elastycznej automatyzacji produkcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_APW/02_U01Student ma umiejętność w zakresie projektowania wybranych elementów elastycznych systemów wytwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy i usługi w zakresie inżynierii mechanicznej i kierunków pokrewnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z przepływem przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środkami transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu.
C-4Zapoznanie z budową i wykorzystaniem podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów.
Treści programoweT-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)
T-W-3Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środki transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu.
T-W-1Istotą elastyczności wytwarzania, przesłanki rozwoju i efektyi elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnei poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania.
T-W-2Budowa elastycznych systemów produkcyjnych: struktura funkcjonalna, formy organizacji produkcji, strategie organizacji produkcji, środki elastycznej automatyzacji wytwarzania.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, ćwiczenia laboratoryjne, elementy metody sytuacyjnej. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnianie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne.
3,5Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności.
4,0Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności.
4,5Student rozpoznaje, ocenia, analizuje elementy i podystemy elastycznego systemu produkcyjnego. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności.
5,0Student rozpoznaje, ocenia, analizuje elementy i podystemy elastycznego systemu produkcyjnego. Ocenia poziom ich elastyczności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_APW/02_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą elastyczności wytwarzania, przesłankami rozwoju i efektami elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnymi poglądami na elastyczną automatyzację wytwarzania.
Treści programoweT-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)
T-W-1Istotą elastyczności wytwarzania, przesłanki rozwoju i efektyi elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnei poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, ćwiczenia laboratoryjne, elementy metody sytuacyjnej. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnianie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Omówienie oraz ocena cząstkowa poczynań indywidualnych studenta odbywająca się na koniec lub w trakcie poszczególnych zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0.
3,0Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji.
3,5Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny.
4,0Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny oraz budowę systemu produkcyjnego.
4,5Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego oraz jego funkcjonowanie.
5,0Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego, jego funkcjonowanie oraz życie spoeczeństwa (gama, dostępność oraz rozwój dó konsumpcyjnych).