Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MBM_2A_C02_W01 | Student powienien posiadać wiedzę na temat znaczenia metod optymalizacyjnych w nowocześnie prowadzonym procesie projektowo - konstrukcyjnym. Powinien znać ograniczenia tych metod oraz znać podstawy teoretyczne, leżące u podstaw narzędzi służących do rozwiązywania zagadnień optymalizacyjnych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MBM_2A_W10 | zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji |
---|
MBM_2A_W05 | ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności |
MBM_2A_W01 | ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu mechaniki, budowy i eksploatacji maszyn |
MBM_2A_W03 | ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_W01 | ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T2A_W02 | ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
T2A_W04 | ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T2A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zaznajomienie studentów z zakresem zastosowań metod optymalizacyjnych w technice i organizacji. |
---|
C-2 | Zaznajomienie studentów z zasadami formułowania zadań optymalizacyjnych i sposobami ich rozwiązywania. |
C-3 | Zaznajomienie studentów z podstawami matematycznego aparatu służącego rozwiązywaniu zadań optymalizacyjnych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z dostępnymi narzędziami służącymi rozwiązywaniu zadań optymalizacyjnych. |
Treści programowe | T-L-2 | Struktura i funkcje pakietu Optimization Toolbox. |
---|
T-L-1 | Wprowadzenie do pakietu Matlab. |
T-L-3 | Formułowanie zadań optymalizacji w zakresie wytrzymałości materiałów, podstaw konstrukcji maszyn i wymiany ciepła. |
T-L-6 | Optymalizacja funkcji z ograniczeniami liniowymi. Pakiet Optimization Toolbox Matlab. |
T-L-7 | Optymalizacja funkcji z ograniczeniami nieliniowymi. Pakiet Optimization Toolbox Matlab. |
T-L-8 | Optymalizacja funkcji celu z definicją gradientu. Pakiet Optimization Toolbox Matlab. |
T-L-5 | Optymalizacja funkcji bez ograniczeń. Pakiet Optimization Toolbox Matlab. |
T-L-4 | Rozwiązywanie zadań problemowych z zakresu optymalizacji. |
T-W-1 | Formułowanie, klasyfikacja i przykłady zadań optymalizacji. |
T-W-2 | Podstawowe właściwości zbiorów i funkcji występujących w zadaniach optymalizacji. Metody analityczne optymalizacji. |
T-W-3 | Metoda systematycznego przeszukiwania. Metody losowe. |
T-W-4 | Podstawy konstrukcji iteracyjnych metod optymalizacji. |
T-W-5 | Metody poszukiwań minimum funkcji na kierunku poszukiwań. Bezgradientowe metody poszukiwania minimum funkcji bez ograniczeń: metoda Gausa-Seidela, metoda Powella. |
T-W-7 | Metody minimalizacji funkcji z ograniczeniami: metoda zewnętrznej funkcji kary, metoda wewnętrznej funkcji kary, metoda aproksymacji kwadratowej. |
T-W-6 | Gradientowe metody poszukiwania minimum funkcji bez ograniczeń: metoda największego spadku, metoda Newtona, metody zmiennej metryki. |
Metody nauczania | M-1 | Podająca - wykład informacyjny. |
---|
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy
elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i
obszary i jej stosowania. |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie
ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |