Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)

Sylabus przedmiotu Rekonstrukcja zdarzeń drogowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rekonstrukcja zdarzeń drogowych
Specjalność eksploatacja pojazdów samochodowych
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z matematyki i fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem wypadku drogowego i kolizji drogowej.
C-2Zapoznanie studentów z opisem miejsca i okoliczności zdarzenia drogowego.
C-3Zapoznanie studentów z powypadkowym badaniem pojazdów.
C-4Zapoznanie studentów z analizą różnych rodzajów zdarzeń drogowych.
C-5Zapoznanie studentów z programami komputerowymi stosowanymi w rekonstrukcji wypadków i zdarzeń drogowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących rekonstrukcji zdarzeń drogowych.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.2
T-W-2Opis miejsca i okoliczności zdarzenia drogowego.2
T-W-3Powypadkowe badania pojazdów uczestniczących w zdarzeniu drogowym.2
T-W-4Dokumentacja fotograficzna zdarzenia drogowego i przekształcenia fotograficzne.2
T-W-5Analiza przestrzenno-czasowa zdarzenia drogowego.2
T-W-6Wyznaczanie prędkości przedwypadkowej pojazdów uczestniczących w wypadkach drogowych.2
T-W-7Wypadki drogowe z udziałem pieszych.2
T-W-8Rekonstrukcja przebiegu wypadku pojazd - pojazd jednośladowy.2
T-W-9Rekonstrukcja wypadku zderzenia samochodów.2
T-W-10Wypadki drogowe podczas wykonywania manewrów skrętu w lewo i wyprzedzania.2
T-W-11Wypadki w warunkach ograniczonej widoczności.2
T-W-12Wypadki na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.2
T-W-13Ocena możliwości powstania uszkodzeń pojazdu w okolicznościach podanych przy zgłoszeniu szkody.2
T-W-14Programy komputerowe stosowane w rekonstrukcji wypadków i zdarzeń drogowych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do zajeć audytorujnych.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny. Metoda problemowa - wykład problemowy.
M-2Metoda aktywizująca w postaci studiów przypadku oraz metoda praktyczna w postaci ćwiczeń przedmiotowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia: ocena poszczególnych osiągnieć studenta w trakcie trwania ćwiczeń w formie ustnej.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie w formie ustnej obejmujące rozwiązanie zadań problemowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/09-5_W01
Student: - potrafi zdefiniować pojecie kolizji i wypadku drogowego, - potrafi zdefiniować różne rodzaje zderzeń samochodów, - potrafi opisać analizę przestrzenno-czasową zdarzenia drogowego, - potrafi opisać proces rekonstrukcji wypadku drogowego.
MBM_2A_W10T2A_W07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_EPS/09-5_U01
Student potrafi rozwiązywać zadania problemowe dotyczące ruchu pojazdów i rekonstrukcji wybranych zdarzeń drogowych.
MBM_2A_U07, MBM_2A_U09T2A_U07, T2A_U09C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/09-5_W01
Student: - potrafi zdefiniować pojecie kolizji i wypadku drogowego, - potrafi zdefiniować różne rodzaje zderzeń samochodów, - potrafi opisać analizę przestrzenno-czasową zdarzenia drogowego, - potrafi opisać proces rekonstrukcji wypadku drogowego.
2,0
3,0Ugruntowana w zakresie podstawowym wiedza na temat kolizji i wypadku drogowego, rodzajach zderzeń pojazdów oraz procesach rekonstrukcji wypadku drogowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_EPS/09-5_U01
Student potrafi rozwiązywać zadania problemowe dotyczące ruchu pojazdów i rekonstrukcji wybranych zdarzeń drogowych.
2,0
3,0Student omawia zadania problemowe w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wierciński J. (red.), Wypadki drogowe - elementy analizy technicznej, WKiŁ, Warszawa, 1985
  2. Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002
  3. Wicher J., Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących rekonstrukcji zdarzeń drogowych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.2
T-W-2Opis miejsca i okoliczności zdarzenia drogowego.2
T-W-3Powypadkowe badania pojazdów uczestniczących w zdarzeniu drogowym.2
T-W-4Dokumentacja fotograficzna zdarzenia drogowego i przekształcenia fotograficzne.2
T-W-5Analiza przestrzenno-czasowa zdarzenia drogowego.2
T-W-6Wyznaczanie prędkości przedwypadkowej pojazdów uczestniczących w wypadkach drogowych.2
T-W-7Wypadki drogowe z udziałem pieszych.2
T-W-8Rekonstrukcja przebiegu wypadku pojazd - pojazd jednośladowy.2
T-W-9Rekonstrukcja wypadku zderzenia samochodów.2
T-W-10Wypadki drogowe podczas wykonywania manewrów skrętu w lewo i wyprzedzania.2
T-W-11Wypadki w warunkach ograniczonej widoczności.2
T-W-12Wypadki na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.2
T-W-13Ocena możliwości powstania uszkodzeń pojazdu w okolicznościach podanych przy zgłoszeniu szkody.2
T-W-14Programy komputerowe stosowane w rekonstrukcji wypadków i zdarzeń drogowych.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do zajeć audytorujnych.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/09-5_W01Student: - potrafi zdefiniować pojecie kolizji i wypadku drogowego, - potrafi zdefiniować różne rodzaje zderzeń samochodów, - potrafi opisać analizę przestrzenno-czasową zdarzenia drogowego, - potrafi opisać proces rekonstrukcji wypadku drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem wypadku drogowego i kolizji drogowej.
C-2Zapoznanie studentów z opisem miejsca i okoliczności zdarzenia drogowego.
C-3Zapoznanie studentów z powypadkowym badaniem pojazdów.
C-4Zapoznanie studentów z analizą różnych rodzajów zdarzeń drogowych.
C-5Zapoznanie studentów z programami komputerowymi stosowanymi w rekonstrukcji wypadków i zdarzeń drogowych.
Treści programoweT-W-2Opis miejsca i okoliczności zdarzenia drogowego.
T-W-3Powypadkowe badania pojazdów uczestniczących w zdarzeniu drogowym.
T-W-4Dokumentacja fotograficzna zdarzenia drogowego i przekształcenia fotograficzne.
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.
T-W-5Analiza przestrzenno-czasowa zdarzenia drogowego.
T-W-6Wyznaczanie prędkości przedwypadkowej pojazdów uczestniczących w wypadkach drogowych.
T-W-7Wypadki drogowe z udziałem pieszych.
T-W-8Rekonstrukcja przebiegu wypadku pojazd - pojazd jednośladowy.
T-W-9Rekonstrukcja wypadku zderzenia samochodów.
T-W-10Wypadki drogowe podczas wykonywania manewrów skrętu w lewo i wyprzedzania.
T-W-11Wypadki w warunkach ograniczonej widoczności.
T-W-12Wypadki na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.
T-W-13Ocena możliwości powstania uszkodzeń pojazdu w okolicznościach podanych przy zgłoszeniu szkody.
T-W-14Programy komputerowe stosowane w rekonstrukcji wypadków i zdarzeń drogowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny. Metoda problemowa - wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ugruntowana w zakresie podstawowym wiedza na temat kolizji i wypadku drogowego, rodzajach zderzeń pojazdów oraz procesach rekonstrukcji wypadku drogowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_EPS/09-5_U01Student potrafi rozwiązywać zadania problemowe dotyczące ruchu pojazdów i rekonstrukcji wybranych zdarzeń drogowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
MBM_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem wypadku drogowego i kolizji drogowej.
C-2Zapoznanie studentów z opisem miejsca i okoliczności zdarzenia drogowego.
C-3Zapoznanie studentów z powypadkowym badaniem pojazdów.
C-4Zapoznanie studentów z analizą różnych rodzajów zdarzeń drogowych.
C-5Zapoznanie studentów z programami komputerowymi stosowanymi w rekonstrukcji wypadków i zdarzeń drogowych.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących rekonstrukcji zdarzeń drogowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca w postaci studiów przypadku oraz metoda praktyczna w postaci ćwiczeń przedmiotowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia: ocena poszczególnych osiągnieć studenta w trakcie trwania ćwiczeń w formie ustnej.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie w formie ustnej obejmujące rozwiązanie zadań problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia zadania problemowe w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0