Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w energetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska w energetyce
Specjalność niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki i termodynamiki, wymiany ciepła
W-2Podstawy ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z obciążeniami środowiskowymi wynikającymi z funkcjonowania systemów energetycznymi oraz możliwościami przeciwdziałania tym obciążeniom.
C-2Zapoznanie studentów z metodami określania emisji zanieczyszczeń w systemach energetycznych.
C-3Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej studenta

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Wpływ różnych technologii energetycznych na środowisko (energetyka konwencjonalna, energetyka jądrowa, energetyka oparta na zasobach odnawialnych). Identyfikacja zagrożeń środowiskowych i źródeł emisji w poszczególnych systemach energetycznych: zanieczyszczenie powietrza, gleby, wód powierzchniowych i gruntowych, hałas, promieniowanie jonizujące, ochrona krajobrazu. Określanie emisji zanieczyszczeń w konwencjonalnych systemach energetycznych: emisja dwutlenku węgla CO2, związków siarki, tlenków azotu i pyłu. Wpływ składowisk popiołu na środowisko. Wpływ otwartych i zamkniętych systemów chłodzenia skraplaczy na środowisko (dopuszczalne temperatury wód powierzchniowych, hałas z chłodni kominowych itp.). Omówienie technologii zmniejszających obciążenia środowiskowe w siłowniach energetycznych: układy opylania i odsiarczania spalin, niskoemisyjne technologie spalania, technologie spalania tlenowego. Określanie efektów ekologicznych przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii. Pisemne zaliczenie wykładu (z możliwościa rozdzielenia na dwie części).15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury5
A-W-4Samodzielna praca - przygotowanie do dwóch zaliczeń8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/12_W01
Student potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi wymienić i scharakteryzować te zanieczyszczenia, objaśniać ich niekorzystny wpływ na środowisko oraz opisać podstawowe procesy i urządzenia wykorzystywane w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko.
MBM_2A_W11T2A_W08C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/12_U01
Student potrafi obliczać wielkość emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny oraz oceniać przydatność technologii ograniczających te emisje. Potrafi określić efekty ekologiczne przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii.
MBM_2A_U17T2A_U17C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/12_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
MBM_2A_K02T2A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1M-2, M-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/12_W01
Student potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi wymienić i scharakteryzować te zanieczyszczenia, objaśniać ich niekorzystny wpływ na środowisko oraz opisać podstawowe procesy i urządzenia wykorzystywane w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko.
2,0Student nie zna głównych źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Nie potrafi scharakteryzować tych zanieczyszczeń oraz opisać podstawowych procesów i urządzeń wykorzystywanych w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko.
3,0Student słabo zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi pobieżnie scharakteryzować tylko niektóre z tych zanieczyszczeń.
3,5Student dobrze zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi pobieżnie scharakteryzować tylko niektóre z tych zanieczyszczeń.
4,0Student dobrze zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi scharakteryzować niektóre z tych zanieczyszczeń oraz opisuje większość podstawowych procesów wykorzystywanych w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko.
4,5Student dobrze zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Dobrze charakteryzuje te zanieczyszczenia oraz opisuje większość podstawowych procesów i urządzeń wykorzystywanych w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko.
5,0Student bardzo dobrze zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Bardzo dobrze charakteryzuje te zanieczyszczenia oraz opisuje podstawowe procesy i urządzenia wykorzystywane w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/12_U01
Student potrafi obliczać wielkość emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny oraz oceniać przydatność technologii ograniczających te emisje. Potrafi określić efekty ekologiczne przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii.
2,0Student nie potrafi obliczać emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, nie umie oceniać przydatności technologii ograniczających te emisje oraz nie umie określić efektów ekologicznych przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii.
3,0Student popełnia wiele błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny i ocenianiu przydatności technologii ograniczających te emisje.
3,5Student popełnia niewiele błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, poprawnie oceniania przydatności niektórych technologii ograniczających te emisje.
4,0Student popełnia niewiele błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, poprawnie oceniania przydatności większości technologii ograniczających te emisje. Popełnia niewiele błędów przy określaniu efektów ekologicznych wynikających ze stosowania odnawialnych źródeł energii.
4,5Student popełnia drobne błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, poprawnie oceniania przydatności technologii ograniczających te emisje. Poprawnie określa efekty ekologiczne wynikające ze stosowania odnawialnych źródeł energii.
5,0Student nie popełnia błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, poprawnie oceniania przydatności technologii ograniczających te emisje. Poprawnie określa efekty ekologiczne wynikające ze stosowania odnawialnych źródeł energii.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/12_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
2,0Student nie potrafi określić negatywnych skutków oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
3,0Student słabo określa niektóre negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
3,5Student słabo określa negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
4,0Student dobrze potrafi określić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
4,5Student dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
5,0Student bardzo dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Kucowski, Damazy Laudyn, Mieczysław Przekwas, Energetyka a ochrona środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
  2. red. Henryk Sasinowski., ENERGETYKA a środowisko, Politechnika Białostocka, Białystok, 1996
  3. pod red. Maksymiliana Cherki, Energetyka i ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2010
  4. Błażej Wierzbowski, Bartosz Rakoczy, Podstawy prawa ochrony środowiska, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa, 2005
  5. Aleksander Lipiński, Prawne podstawy ochrony środowiska, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa, 2007
  6. Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  7. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2007
  8. Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  9. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
  10. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Wpływ różnych technologii energetycznych na środowisko (energetyka konwencjonalna, energetyka jądrowa, energetyka oparta na zasobach odnawialnych). Identyfikacja zagrożeń środowiskowych i źródeł emisji w poszczególnych systemach energetycznych: zanieczyszczenie powietrza, gleby, wód powierzchniowych i gruntowych, hałas, promieniowanie jonizujące, ochrona krajobrazu. Określanie emisji zanieczyszczeń w konwencjonalnych systemach energetycznych: emisja dwutlenku węgla CO2, związków siarki, tlenków azotu i pyłu. Wpływ składowisk popiołu na środowisko. Wpływ otwartych i zamkniętych systemów chłodzenia skraplaczy na środowisko (dopuszczalne temperatury wód powierzchniowych, hałas z chłodni kominowych itp.). Omówienie technologii zmniejszających obciążenia środowiskowe w siłowniach energetycznych: układy opylania i odsiarczania spalin, niskoemisyjne technologie spalania, technologie spalania tlenowego. Określanie efektów ekologicznych przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii. Pisemne zaliczenie wykładu (z możliwościa rozdzielenia na dwie części).15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury5
A-W-4Samodzielna praca - przygotowanie do dwóch zaliczeń8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/12_W01Student potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi wymienić i scharakteryzować te zanieczyszczenia, objaśniać ich niekorzystny wpływ na środowisko oraz opisać podstawowe procesy i urządzenia wykorzystywane w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W11ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania pracy inżyniera: - posiada wiedzę o oddziaływaniu na środowisko naturalne wybranych procesów produkcyjnych, - zna zagrożenia i zasady BHP na stanowiskach roboczych, - zna prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej, - orientuje się w prawie pracy oraz problematyce zatrudnienia w przemyśle maszynowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z obciążeniami środowiskowymi wynikającymi z funkcjonowania systemów energetycznymi oraz możliwościami przeciwdziałania tym obciążeniom.
C-2Zapoznanie studentów z metodami określania emisji zanieczyszczeń w systemach energetycznych.
C-3Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej studenta
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Wpływ różnych technologii energetycznych na środowisko (energetyka konwencjonalna, energetyka jądrowa, energetyka oparta na zasobach odnawialnych). Identyfikacja zagrożeń środowiskowych i źródeł emisji w poszczególnych systemach energetycznych: zanieczyszczenie powietrza, gleby, wód powierzchniowych i gruntowych, hałas, promieniowanie jonizujące, ochrona krajobrazu. Określanie emisji zanieczyszczeń w konwencjonalnych systemach energetycznych: emisja dwutlenku węgla CO2, związków siarki, tlenków azotu i pyłu. Wpływ składowisk popiołu na środowisko. Wpływ otwartych i zamkniętych systemów chłodzenia skraplaczy na środowisko (dopuszczalne temperatury wód powierzchniowych, hałas z chłodni kominowych itp.). Omówienie technologii zmniejszających obciążenia środowiskowe w siłowniach energetycznych: układy opylania i odsiarczania spalin, niskoemisyjne technologie spalania, technologie spalania tlenowego. Określanie efektów ekologicznych przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii. Pisemne zaliczenie wykładu (z możliwościa rozdzielenia na dwie części).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna głównych źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Nie potrafi scharakteryzować tych zanieczyszczeń oraz opisać podstawowych procesów i urządzeń wykorzystywanych w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko.
3,0Student słabo zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi pobieżnie scharakteryzować tylko niektóre z tych zanieczyszczeń.
3,5Student dobrze zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi pobieżnie scharakteryzować tylko niektóre z tych zanieczyszczeń.
4,0Student dobrze zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi scharakteryzować niektóre z tych zanieczyszczeń oraz opisuje większość podstawowych procesów wykorzystywanych w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko.
4,5Student dobrze zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Dobrze charakteryzuje te zanieczyszczenia oraz opisuje większość podstawowych procesów i urządzeń wykorzystywanych w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko.
5,0Student bardzo dobrze zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Bardzo dobrze charakteryzuje te zanieczyszczenia oraz opisuje podstawowe procesy i urządzenia wykorzystywane w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/12_U01Student potrafi obliczać wielkość emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny oraz oceniać przydatność technologii ograniczających te emisje. Potrafi określić efekty ekologiczne przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla swojej specjalności, w tym zadań nietypowych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z obciążeniami środowiskowymi wynikającymi z funkcjonowania systemów energetycznymi oraz możliwościami przeciwdziałania tym obciążeniom.
C-2Zapoznanie studentów z metodami określania emisji zanieczyszczeń w systemach energetycznych.
C-3Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej studenta
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Wpływ różnych technologii energetycznych na środowisko (energetyka konwencjonalna, energetyka jądrowa, energetyka oparta na zasobach odnawialnych). Identyfikacja zagrożeń środowiskowych i źródeł emisji w poszczególnych systemach energetycznych: zanieczyszczenie powietrza, gleby, wód powierzchniowych i gruntowych, hałas, promieniowanie jonizujące, ochrona krajobrazu. Określanie emisji zanieczyszczeń w konwencjonalnych systemach energetycznych: emisja dwutlenku węgla CO2, związków siarki, tlenków azotu i pyłu. Wpływ składowisk popiołu na środowisko. Wpływ otwartych i zamkniętych systemów chłodzenia skraplaczy na środowisko (dopuszczalne temperatury wód powierzchniowych, hałas z chłodni kominowych itp.). Omówienie technologii zmniejszających obciążenia środowiskowe w siłowniach energetycznych: układy opylania i odsiarczania spalin, niskoemisyjne technologie spalania, technologie spalania tlenowego. Określanie efektów ekologicznych przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii. Pisemne zaliczenie wykładu (z możliwościa rozdzielenia na dwie części).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi obliczać emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, nie umie oceniać przydatności technologii ograniczających te emisje oraz nie umie określić efektów ekologicznych przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii.
3,0Student popełnia wiele błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny i ocenianiu przydatności technologii ograniczających te emisje.
3,5Student popełnia niewiele błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, poprawnie oceniania przydatności niektórych technologii ograniczających te emisje.
4,0Student popełnia niewiele błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, poprawnie oceniania przydatności większości technologii ograniczających te emisje. Popełnia niewiele błędów przy określaniu efektów ekologicznych wynikających ze stosowania odnawialnych źródeł energii.
4,5Student popełnia drobne błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, poprawnie oceniania przydatności technologii ograniczających te emisje. Poprawnie określa efekty ekologiczne wynikające ze stosowania odnawialnych źródeł energii.
5,0Student nie popełnia błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, poprawnie oceniania przydatności technologii ograniczających te emisje. Poprawnie określa efekty ekologiczne wynikające ze stosowania odnawialnych źródeł energii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/12_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z obciążeniami środowiskowymi wynikającymi z funkcjonowania systemów energetycznymi oraz możliwościami przeciwdziałania tym obciążeniom.
C-2Zapoznanie studentów z metodami określania emisji zanieczyszczeń w systemach energetycznych.
C-3Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej studenta
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Wpływ różnych technologii energetycznych na środowisko (energetyka konwencjonalna, energetyka jądrowa, energetyka oparta na zasobach odnawialnych). Identyfikacja zagrożeń środowiskowych i źródeł emisji w poszczególnych systemach energetycznych: zanieczyszczenie powietrza, gleby, wód powierzchniowych i gruntowych, hałas, promieniowanie jonizujące, ochrona krajobrazu. Określanie emisji zanieczyszczeń w konwencjonalnych systemach energetycznych: emisja dwutlenku węgla CO2, związków siarki, tlenków azotu i pyłu. Wpływ składowisk popiołu na środowisko. Wpływ otwartych i zamkniętych systemów chłodzenia skraplaczy na środowisko (dopuszczalne temperatury wód powierzchniowych, hałas z chłodni kominowych itp.). Omówienie technologii zmniejszających obciążenia środowiskowe w siłowniach energetycznych: układy opylania i odsiarczania spalin, niskoemisyjne technologie spalania, technologie spalania tlenowego. Określanie efektów ekologicznych przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii. Pisemne zaliczenie wykładu (z możliwościa rozdzielenia na dwie części).
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić negatywnych skutków oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
3,0Student słabo określa niektóre negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
3,5Student słabo określa negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
4,0Student dobrze potrafi określić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
4,5Student dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
5,0Student bardzo dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko