Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: Lean management

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania jakością
Specjalność zarządzanie jakością
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Erwin Kaczmarek <Erwin.Kaczmarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 20 4,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących budowy, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-2Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-3Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie projektu księgi jakości systemu zarządzania jakością w wybranej przykładowej organizacji10
T-P-2Opracowanie projektu procedury wybranego procesu w przykładowej organizacji.10
20
wykłady
T-W-1Geneza i rozwój systemów jakości. Standardy jakościowe, dyrektywy. System jakości w zarządzaniu przez jakość. Wymogi normy ISO 9001:2008. Organizacja, dokumentowanie i wdrażanie systemu zarządzania przez jakość-księga jakości, procedury, dokumenty, zapisy. Procesy w zarządzaniu przez jakość. Modelowanie, opis i doskonalenie procesów. Ocena jakości i audity wewnętrzne.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Wybór przykładowej organizacji,5
A-P-3ustalenie zakresu działalności i procesów realizowanych w przykładowej organizacji8
A-P-4Wybór i ustalenie zakresu działań wybranego procesu w przykładowej organizacji8
A-P-5Opracowanie projektu księgi jakości systemu zarządzania jakością w wybranej przykładowej organizacji20
A-P-6Opracowanie projektu procedury wybranego procesu w przykładowej organizacji34
A-P-7Przygotowanie do zaliczenia5
100
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury19
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Projekty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzaminy –testy wielokrotnego wyboru ze znajomości interpretacji wymogów normy ISO 9001.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów to oceny zgodności projektów procedur z; 1.wymogami systemu jakości wg normy ISO 9001; 2. spisem treści procedury z przekazanymi i omówionymi przez prowadzącego procedurami pisania procedury i księgi jakości; 3. ustalaniem celów systemu zarządzania jakością i wybranego procesu z wymogami normy ISO 9001; oraz 4.wymogami bezpośrednimi i pośrednimi wg normy ISO 9001 które musi spełniać wybrany proces; 5.mapy procesu z treścią regulacji działań wybranego procesu; 6.prawidłowością ustalenia odpowiedzialności uprawnień dla działań wybranego procesu; 7.prawidłowością opracowania formularzy dla dokumentowania realizacji działań wybranego procesu; 6.prawidłowością ustalenia zapisów tworzonych w wybranym procesie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_ZJ/02_W01
Znajomość: wymogów, ustalania celów, zakresów procesów i działań procesów, ustalania odpowiedzialności i uprawnień dla realizacji procesów i działań , opracowywania dokumentów i zapisów; w systemie zarządzania jakością wg normy ISO 9001.
MAS_10A_W03C-3, C-2T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_ZJ/02_U01
Umiejętność analizowania i interpretacji wymogów normy ISO 9001. Umiejętność pisania procedur w systemie zarządzania jakością wg wymogów normy ISO 9001.
MAS_10A_U01, MAS_10A_U06C-3, C-1T-P-2M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_ZJ/02_K01
Uczestnik uzyskuje świadomość ustalania stanów faktycznych procesów i ich konieczności doskonalenia. Praca w grupach.
MAS_10A_K01, MAS_10A_K02C-3, C-1T-P-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_ZJ/02_W01
Znajomość: wymogów, ustalania celów, zakresów procesów i działań procesów, ustalania odpowiedzialności i uprawnień dla realizacji procesów i działań , opracowywania dokumentów i zapisów; w systemie zarządzania jakością wg normy ISO 9001.
2,0
3,0Znajomość budowy i podstawowych wymogów normy ISO 9001:2008
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_ZJ/02_U01
Umiejętność analizowania i interpretacji wymogów normy ISO 9001. Umiejętność pisania procedur w systemie zarządzania jakością wg wymogów normy ISO 9001.
2,0
3,0Umiejętność ustalenia wejśc i wyjść z procesu, sposobu postepowania w procesie, powiązań między procesami oraz opracowania procedury wybranego procesu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_ZJ/02_K01
Uczestnik uzyskuje świadomość ustalania stanów faktycznych procesów i ich konieczności doskonalenia. Praca w grupach.
2,0
3,0Posiada świadomość ustalania stanów faktycznych procesów i ich konieczności doskonalenia. Potrafi pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Norma PN-EN ISO 9000 : 2006 Systemy zarządzania jakością -- Podstawy i terminologia, 2006
  2. Norma PN-EN ISO 9001:2009 Systemy zarządzania jakością – Wymagania, 2009
  3. Norma PN ISO 1013 :2003 Wytyczne opracowywania ksiąg jakości, 2003
  4. Sławomir Wawak, Zarządzanie jakością –podstawy, systemy, narzędzia, Wyd.One Press, 2011
  5. Kowalczyk Jerzy, Zasady racjonalnego dokumentowania systemu zarządzania .Zasady doskonalenia systemu zarządzania oraz podstawowe procedury wspomagające, Wyd.Dashofer, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie projektu księgi jakości systemu zarządzania jakością w wybranej przykładowej organizacji10
T-P-2Opracowanie projektu procedury wybranego procesu w przykładowej organizacji.10
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza i rozwój systemów jakości. Standardy jakościowe, dyrektywy. System jakości w zarządzaniu przez jakość. Wymogi normy ISO 9001:2008. Organizacja, dokumentowanie i wdrażanie systemu zarządzania przez jakość-księga jakości, procedury, dokumenty, zapisy. Procesy w zarządzaniu przez jakość. Modelowanie, opis i doskonalenie procesów. Ocena jakości i audity wewnętrzne.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Wybór przykładowej organizacji,5
A-P-3ustalenie zakresu działalności i procesów realizowanych w przykładowej organizacji8
A-P-4Wybór i ustalenie zakresu działań wybranego procesu w przykładowej organizacji8
A-P-5Opracowanie projektu księgi jakości systemu zarządzania jakością w wybranej przykładowej organizacji20
A-P-6Opracowanie projektu procedury wybranego procesu w przykładowej organizacji34
A-P-7Przygotowanie do zaliczenia5
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury19
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_ZJ/02_W01Znajomość: wymogów, ustalania celów, zakresów procesów i działań procesów, ustalania odpowiedzialności i uprawnień dla realizacji procesów i działań , opracowywania dokumentów i zapisów; w systemie zarządzania jakością wg normy ISO 9001.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W03ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii jakości, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym w obszarze jakości
Cel przedmiotuC-3Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
C-2Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
Treści programoweT-W-1Geneza i rozwój systemów jakości. Standardy jakościowe, dyrektywy. System jakości w zarządzaniu przez jakość. Wymogi normy ISO 9001:2008. Organizacja, dokumentowanie i wdrażanie systemu zarządzania przez jakość-księga jakości, procedury, dokumenty, zapisy. Procesy w zarządzaniu przez jakość. Modelowanie, opis i doskonalenie procesów. Ocena jakości i audity wewnętrzne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzaminy –testy wielokrotnego wyboru ze znajomości interpretacji wymogów normy ISO 9001.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość budowy i podstawowych wymogów normy ISO 9001:2008
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_ZJ/02_U01Umiejętność analizowania i interpretacji wymogów normy ISO 9001. Umiejętność pisania procedur w systemie zarządzania jakością wg wymogów normy ISO 9001.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U01potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji
MAS_10A_U06potrafi zastosować odpowiednie techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-3Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
C-1Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-P-2Opracowanie projektu procedury wybranego procesu w przykładowej organizacji.
Metody nauczaniaM-3Projekty
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów to oceny zgodności projektów procedur z; 1.wymogami systemu jakości wg normy ISO 9001; 2. spisem treści procedury z przekazanymi i omówionymi przez prowadzącego procedurami pisania procedury i księgi jakości; 3. ustalaniem celów systemu zarządzania jakością i wybranego procesu z wymogami normy ISO 9001; oraz 4.wymogami bezpośrednimi i pośrednimi wg normy ISO 9001 które musi spełniać wybrany proces; 5.mapy procesu z treścią regulacji działań wybranego procesu; 6.prawidłowością ustalenia odpowiedzialności uprawnień dla działań wybranego procesu; 7.prawidłowością opracowania formularzy dla dokumentowania realizacji działań wybranego procesu; 6.prawidłowością ustalenia zapisów tworzonych w wybranym procesie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność ustalenia wejśc i wyjść z procesu, sposobu postepowania w procesie, powiązań między procesami oraz opracowania procedury wybranego procesu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_ZJ/02_K01Uczestnik uzyskuje świadomość ustalania stanów faktycznych procesów i ich konieczności doskonalenia. Praca w grupach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
MAS_10A_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
C-1Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-P-2Opracowanie projektu procedury wybranego procesu w przykładowej organizacji.
Metody nauczaniaM-3Projekty
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów to oceny zgodności projektów procedur z; 1.wymogami systemu jakości wg normy ISO 9001; 2. spisem treści procedury z przekazanymi i omówionymi przez prowadzącego procedurami pisania procedury i księgi jakości; 3. ustalaniem celów systemu zarządzania jakością i wybranego procesu z wymogami normy ISO 9001; oraz 4.wymogami bezpośrednimi i pośrednimi wg normy ISO 9001 które musi spełniać wybrany proces; 5.mapy procesu z treścią regulacji działań wybranego procesu; 6.prawidłowością ustalenia odpowiedzialności uprawnień dla działań wybranego procesu; 7.prawidłowością opracowania formularzy dla dokumentowania realizacji działań wybranego procesu; 6.prawidłowością ustalenia zapisów tworzonych w wybranym procesie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada świadomość ustalania stanów faktycznych procesów i ich konieczności doskonalenia. Potrafi pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0