Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Proekologiczne środki transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Proekologiczne środki transportu
Specjalność inżynieria środowiska w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jaromir Mysłowski <m.szczepanek@am.szczecin.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,50,38zaliczenie
wykładyW7 15 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawowe wiadomości na temat ekologii w ujęcie ogólnym i związanym z zagadnieniami transportowymi .Dodatkowo powinien znać zasady eksploatacji pojazdów,klasyfikacji ,typów,rodzajów i charakterystyki środków transportu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student uzyskuje wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie. Poznaje schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym. Dowiaduje się jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.2
T-L-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów.2
T-L-3Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu.2
T-L-4Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).2
T-L-5Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych.d hybrydowy2
T-L-6Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych.2
T-L-7Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.2
T-L-8Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy1
15
wykłady
T-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.2
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów.4
T-W-3Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).2
T-W-4Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.2
T-W-5Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.2
T-W-6Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowanie do zajęć,informacje z biblioteki i internetu6
A-L-2Przygotowanie kolejnych sprawozdań ,oprcowanie materiałów6
A-L-3powtórki materiału,notatki i przygotowanie do zaliczenia kolejnych lab6
A-L-4powtórka całego materiału do zaliczenia przedmiotu6
A-L-5zapoznanie się z nowościami oraz polecaną przez wykładowcę literaturą6
A-L-6samodzielne przygotowanie wskazanego przez wykładowce tematu i przygotowanie prezentacji multimedialnej6
A-L-7Udział w zajęciach poza terenem uczeni majacych bezpośredni związek z tematami omawianymi na lab8
44
wykłady
A-W-1przygotowanie do wykładów6
A-W-2materiały ze żródeł książkowych i internetu8
A-W-3porzadkowanie notatek i powtarzanie materiału przed zaliczeniem12
A-W-4wykonanie prezentacji multimedialnej na zadany przez wykłądowce temat i przygotowanie do wygłoszenia8
A-W-5nauka do zaliczenia końcowego10
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-11Metody podające 2.Metody problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 1.aktywny udział w zajęciach, 2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji , 3 pozytywna ocena z kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IST/06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie objaśnić wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,rozróżnia schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie wymienić jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
T_1A_W15, T_1A_W21, T_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IST/06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizowac wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,umie interpretować schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U04T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U08InzA_U06, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IST/06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie postawe aktywna i otwarta na nowe wiadomości.Bedzie postepował kreatywnie i bedzie zdeterminowany na osiagnieciew sukcesu i realizacje zamierzonych celów
T_1A_K01, T_1A_K02, T_1A_K03, T_1A_K04T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05InzA_K01C-1T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IST/06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie objaśnić wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,rozróżnia schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie wymienić jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
2,0Student uczestniczył w zajęciach ,ale nie opanował podstawowych pojęć, zagadnień,uzyskał negatywna ocenę z zaliczenia , nie przedstawił prezentacji,nie był aktywny na zajęciach
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dostateczna ocenę z zaliczenia ,przedstawił prezentacje na słabymrym poziomie, nie był zbyt aktywny na zajęciach
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dostateczna ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał bardzo dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na bardzo dobrym poziomie,był bardzo aktywny na zajęciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IST/06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizowac wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,umie interpretować schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
2,0Student uczestniczył w zajęciach , nie opanował podstawowych umiejętności
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dostatecznym stopniu, nie był aktywny na zajęciach,
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w podstawowym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu,
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym niz dobry stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, opanował informacje wykraczające poza ramy przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IST/06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie postawe aktywna i otwarta na nowe wiadomości.Bedzie postepował kreatywnie i bedzie zdeterminowany na osiagnieciew sukcesu i realizacje zamierzonych celów
2,0Student uczestniczył w zajęciach ,nie opanował przewidywanych umiejętności
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dostatecznym stopniu,
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , nie ma motywacji
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem i jest liderem w grupie

Literatura podstawowa

  1. Wajand J.A., Doświadczalne silniki spalinowe.W, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Lucyna Brzozowska, Krzysztof Brzozowski, Łukasz Drąg., Lucyna Transport drogowy a jakość powietrza atmosferycznego. Modelowanie komputerowe w mezoskali., Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009
  3. Uwe Rokosch, e Rokosch Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.2
T-L-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów.2
T-L-3Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu.2
T-L-4Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).2
T-L-5Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych.d hybrydowy2
T-L-6Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych.2
T-L-7Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.2
T-L-8Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.2
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów.4
T-W-3Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).2
T-W-4Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.2
T-W-5Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.2
T-W-6Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie do zajęć,informacje z biblioteki i internetu6
A-L-2Przygotowanie kolejnych sprawozdań ,oprcowanie materiałów6
A-L-3powtórki materiału,notatki i przygotowanie do zaliczenia kolejnych lab6
A-L-4powtórka całego materiału do zaliczenia przedmiotu6
A-L-5zapoznanie się z nowościami oraz polecaną przez wykładowcę literaturą6
A-L-6samodzielne przygotowanie wskazanego przez wykładowce tematu i przygotowanie prezentacji multimedialnej6
A-L-7Udział w zajęciach poza terenem uczeni majacych bezpośredni związek z tematami omawianymi na lab8
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do wykładów6
A-W-2materiały ze żródeł książkowych i internetu8
A-W-3porzadkowanie notatek i powtarzanie materiału przed zaliczeniem12
A-W-4wykonanie prezentacji multimedialnej na zadany przez wykłądowce temat i przygotowanie do wygłoszenia8
A-W-5nauka do zaliczenia końcowego10
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IST/06_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie objaśnić wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,rozróżnia schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie wymienić jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie cyklu życia samochodów i urządzeń transportowych
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
T_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Student uzyskuje wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie. Poznaje schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym. Dowiaduje się jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
Treści programoweT-L-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.
T-L-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów.
T-L-4Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).
T-L-6Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych.
Metody nauczaniaM-11Metody podające 2.Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1.aktywny udział w zajęciach, 2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji , 3 pozytywna ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajęciach ,ale nie opanował podstawowych pojęć, zagadnień,uzyskał negatywna ocenę z zaliczenia , nie przedstawił prezentacji,nie był aktywny na zajęciach
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dostateczna ocenę z zaliczenia ,przedstawił prezentacje na słabymrym poziomie, nie był zbyt aktywny na zajęciach
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dostateczna ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał bardzo dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na bardzo dobrym poziomie,był bardzo aktywny na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IST/06_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizowac wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,umie interpretować schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student uzyskuje wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie. Poznaje schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym. Dowiaduje się jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
Treści programoweT-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów.
T-W-3Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).
T-W-4Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.
T-W-5Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
Metody nauczaniaM-11Metody podające 2.Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1.aktywny udział w zajęciach, 2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji , 3 pozytywna ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajęciach , nie opanował podstawowych umiejętności
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dostatecznym stopniu, nie był aktywny na zajęciach,
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w podstawowym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu,
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym niz dobry stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, opanował informacje wykraczające poza ramy przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IST/06_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie postawe aktywna i otwarta na nowe wiadomości.Bedzie postepował kreatywnie i bedzie zdeterminowany na osiagnieciew sukcesu i realizacje zamierzonych celów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
T_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera transportu, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
T_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student uzyskuje wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie. Poznaje schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym. Dowiaduje się jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
Treści programoweT-W-5Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
T-W-6Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy
T-L-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.
T-L-7Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
T-L-8Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy
Metody nauczaniaM-11Metody podające 2.Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1.aktywny udział w zajęciach, 2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji , 3 pozytywna ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajęciach ,nie opanował przewidywanych umiejętności
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dostatecznym stopniu,
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , nie ma motywacji
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem i jest liderem w grupie