Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Zapłata <Marek.Zaplata@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl>, Jacek Zapłata <Jacek.Zaplata@zut.edu.pl>, Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Grafika inżynierska I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Teoretyczne zaznajomienie się z zapisem konstrukcji |
C-2 | Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej przy pomocy programu AutoCad Mechanical 2015 |
C-3 | Opanowanie umiejętności wykonywania dokumentacji rysunkowej |
C-4 | Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z systemem ACAD. Tworzenie dokumentacji rysunkowej na podstawie otrzymanych wzorców | 15 |
T-L-2 | Wykonywanie dokumentacji rysunkowej (rysunek złożeniowy i rysunki wykonawcze) zaworu wykorzystując program AutoCAD | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki CAD na bazie programu ACAD | 1 |
T-W-2 | Najważniejsze cechy programu | 1 |
T-W-3 | Interfejs użytkownika, menu i paski narzędzi | 1 |
T-W-4 | Podstawy tworzenia rysunków | 1 |
T-W-5 | Układy współrzędnych | 1 |
T-W-6 | Narzędzia do rysowania precyzyjnego | 2 |
T-W-7 | Kreskowanie, linie i napisy | 2 |
T-W-8 | Techniki wymiarowania, modyfikowanie wymiarów i style wymiarowe | 2 |
T-W-9 | Korzystanie z warstw i bloków | 1 |
T-W-10 | Podstawy rysunku parametrycznego | 2 |
T-W-11 | Drukowanie projektów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Wykonywanie szkiców przedmiotów | 10 |
A-L-3 | Wykonywanie dokumentacji rysunkowej | 30 |
A-L-4 | Zapoznawanie się z normami, konsultacje | 10 |
80 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i norm | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzianów | 5 |
A-W-4 | Sprawdziany zaliczające wiedzę teoretyczną | 3 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy) |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium przeprowadzonego w postaci pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C09_W01 Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz posługiwania się programem wspomagającym rysowanie (AutoCAD). | T_1A_W12, T_1A_W13 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C09_U01 Student powinien wykazywać się umiejętnością wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz zespołów maszynowych za pomocą programów wspomagających rysowanie w 2D. Powinien posiąść umiejętność korzystania z norm w zakresie rysunku technicznego maszynowego. | T_1A_U03, T_1A_U06, T_1A_U11 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U08 | C-4, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-6 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C09_K01 Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy indywidualnej oraz w zespole. | T_1A_K01, T_1A_K03, T_1A_K04 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-4, C-2 | T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C09_W01 Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz posługiwania się programem wspomagającym rysowanie (AutoCAD). | 2,0 | Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie. |
3,0 | Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy. | |
3,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie nauczania, szczegółów. W analizie potrafi określić ich związki przyczynowe. | |
4,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C09_U01 Student powinien wykazywać się umiejętnością wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz zespołów maszynowych za pomocą programów wspomagających rysowanie w 2D. Powinien posiąść umiejętność korzystania z norm w zakresie rysunku technicznego maszynowego. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu. |
3,0 | Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C09_K01 Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy indywidualnej oraz w zespole. | 2,0 | Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów i pomocy innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonujący pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. | |
3,5 | Student wykonuje wspópracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonujący pracę. Z chęcią przyłacza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Pomaga słabszym. | |
4,5 | Student wykonuje współpracę na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student wykazujący cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób powyższający jakość zadań. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania. |
Literatura podstawowa
- Fabian Stasiak, Projektujemy w AutoCad Mechanical 2014, ExpertBooks, 2013
- Andrzej Jaskulski, AutoCAD 2015/LT2015/360+. Kurs projektowania parametrycznego i nieparametrycznego 2D i 3D, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014
- Andrzej Pikoń, AutoCAD 2014 PL, Helion, Gliwice, 2015
- Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24
Literatura dodatkowa
- Prace zbiorowe, Przedmiotowe Polskie Normy., PKNMiJ, Warszawa, 2011