Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Sylabus przedmiotu Materiały eksploatacyjne w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały eksploatacyjne w transporcie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Majchrzycka <Anna.Majchrzycka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii. |
W-2 | Podstawy fizyki. |
W-3 | Podstawy techniki cieplnej |
W-4 | Silniki samochodowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studentów z produkcją i właściwościami podstawowych materiałow materiałow eksploatacyjnych stosowanych w transporcie oraz z zasadmi doboru tych materiałow. |
C-2 | Celem zajęć laboratoryjnych jest zapoznanie studentów z metodyką badania podstawowych właściwości użytkowych benzyn samochodowych, olejów napędowych olejów silnikowych, smarów stałych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Uproszczone badania materiałow eksploatacyjnych, oznaczanie składu frakcyjnego oraz indeksu cetanowego oleju napędowego, pomiar gęstosci paliw, sporządzanie charakterystyki lepkości oleju smarowego,wyznaczenie wskaźnika lepkości oleju, oznaczanie penetracji smarów stałych, oznaczanie liczby oktanowej metoda badawczą, oznaczanie liczby cetanowej. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ropa naftowa, jako źródło paliw i środków smarnych. Przeróbka ropy naftowej. Paliwa benzynowe i ich właściwości ,mające wpływ na wytwarzanie mieszaniny par paliwa i powietrza, proces spalania, tworzenie się osadów, oddziaływanie korozyjne. Paliwa do silników wysokoprężnych, właściowości paliw, mające wpływ na proces zasilania silnika, proces spalania, tworzenie osadów, oddziaływanie korozyjne, własności reologiczne paliw przystosowanych do pracy w niskich temperaturach. Oleje silnikowe, właściwości użytkowe, klasyfikacja olejów jakościowa , lepkościowa , kryteria doboru olejów silnikowych, kryteria wymiany olejów silnikowych. Oleje przekładniowe i ich właściwości, kryteria klasyfikacji i doboru . Smary stałe, rodzaje smarów, właściwości użytkowe kryteria doboru smarów do warunków pracy. Płyny hamulcowe, wymagania stawiane płynom hamulcowycm. rodzaje płynów hamulcowych. Płyny chłodnicze, do amortyzatorów,wymagania, jakie muszą spełniać i właściwości użytkowe płynów.Bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie materiałów eksploatacyjnych na środowisko. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do uczestniczenia w zajeciach laboratoryjnych | 5 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie sie do zaliczania ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajeciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody praktyczne -ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowująca - zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań oraz zaliczenie cwiczeń laboratoryjnych objętych zakresem kursu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C20_W01 Student powiniem dysponować wiedzą na temat przeróbki ropy naftowej, produkcji , rafinacji , a następnie uszlachetniania paliw, olejów silnikowych i smarów . | T_1A_W21, T_1A_W04, T_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
T_1A_C20_W02 Student powinien mieć wiedzę na temat właściwości użytkowych paliw do silników z zapłonem iskrowym oraz paliw do silników z zapłonem samoczynnym, zasad doboru paliw. | T_1A_W21, T_1A_W04, T_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1 |
T_1A_C20_W03 Student powiniem dysponować wiedzą na temat: właściwości użytkowych olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria klasyfikacji jakościowej i lepkościowej , zasad doboru olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria wymiany olejów silnikowych a ponadto wykazać się wiedzą na temat płynów hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. | T_1A_W21, T_1A_W03, T_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
T_1A_C20_W04 W wyniku zrealizowanego kursu student powinien dysponowac wiedzą na temat bezpośredniego i pośredniego oddziaływania materiałow eksploatacyjnych na środowisko. | T_1A_W21, T_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C20_U01 Student powinien być przygotowany teoretycznie i praktycznie w zakresie doboru mateiałów ekspolatacyjnych stosowanych w transporcie | T_1A_U01, T_1A_U04, T_1A_U16 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U14 | InzA_U06 | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C20_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent będzie dysponawał wiedzą , dotycząca właściwosci użytkowych paliw silnikowych, olejów silnikowych, przekładniowych, oraz pozostałych płynów eksploatacyjnych. Będzie przygotowany w zakresie prawidłowego doboru materiałow eksploatacyjnych,stosowanych w różnych środkach transportu oraz w róznych warunkach ekspoatacyjnych. | T_1A_K01, T_1A_K02, T_1A_K04, T_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C20_W01 Student powiniem dysponować wiedzą na temat przeróbki ropy naftowej, produkcji , rafinacji , a następnie uszlachetniania paliw, olejów silnikowych i smarów . | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
T_1A_C20_W02 Student powinien mieć wiedzę na temat właściwości użytkowych paliw do silników z zapłonem iskrowym oraz paliw do silników z zapłonem samoczynnym, zasad doboru paliw. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
T_1A_C20_W03 Student powiniem dysponować wiedzą na temat: właściwości użytkowych olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria klasyfikacji jakościowej i lepkościowej , zasad doboru olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria wymiany olejów silnikowych a ponadto wykazać się wiedzą na temat płynów hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
T_1A_C20_W04 W wyniku zrealizowanego kursu student powinien dysponowac wiedzą na temat bezpośredniego i pośredniego oddziaływania materiałow eksploatacyjnych na środowisko. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C20_U01 Student powinien być przygotowany teoretycznie i praktycznie w zakresie doboru mateiałów ekspolatacyjnych stosowanych w transporcie | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | . 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C20_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent będzie dysponawał wiedzą , dotycząca właściwosci użytkowych paliw silnikowych, olejów silnikowych, przekładniowych, oraz pozostałych płynów eksploatacyjnych. Będzie przygotowany w zakresie prawidłowego doboru materiałow eksploatacyjnych,stosowanych w różnych środkach transportu oraz w róznych warunkach ekspoatacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Baczewski K., Biernat K., Machel M., Leksykon paliwa , oleje i smary, WKŁ, Warszawa, 1993
- Baczewski K.,Kałdoński B., Paliwa do silników z zaspłonem iskrowym, WKŁ, Warszawa, 2004
- Baczewski K.,Kałdoński B., Paliwa do silników z zapłonem samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2004
- Kabat M., Kozak T., Wybrane zagadnienia z paliw silnikowych i środków smarowych, ćwiczenia laboratoryjne., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
- Zwierzycki Z., Oleje, paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, Rafineria nafty,, Glimar"S.A., Gorlice, Gorlice, 2001
Literatura dodatkowa
- Dudek A., Oleje smarowe Rafinerii Gdańskiej, MET-PRES, Gdańsk, 1997
- Czasopisma, Paliwa płynne, Autotechnika Motoryzacyjna, Autoekspert, Autoservice, 2011