Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu

Sylabus przedmiotu Ergonomia i bezpieczeństwo w pojazdach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia i bezpieczeństwo w pojazdach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 1,50,38zaliczenie
wykładyW2 30 1,50,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu inżynierii ruchu oraz prawa o ruchu drogowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o ergonomii, jej zasadach i podstawowych zagadnieniach z nią związanych oraz bezpieczeństwie w pojazdach samochodowych.
C-2Nabycie umiejętności analizowania ergonomii i bezpieczeństwa w pojazdach.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przygotowanie i przedstawienie opracowania o wybranym zagadnieniu dotyczącym ergonomii w transporcie w formie projektu.30
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.2
T-W-2Pojęcie ergonomii, elementy składowe ergonomii, charakterystyka układów ergonomicznych na stanowisku pracy człowieka.6
T-W-3Fizjologia i ergonomia człowieka.2
T-W-4Kierowca, miejsce pracy kierowcy, czynniki wpływające na człowieka i jego warunki pracy w środowisku transportowym.6
T-W-5Przepisy i zasady obowiązujące podczas projektowania i wytwarzania pojazdów uzywanych w transporcie.2
T-W-6Urządzenia wspomagające pracę kierujacego.6
T-W-7Wpływ warunków i czasu pracy na sprawność funkcjonowania kierowcy.4
T-W-8Ergonomia i bepieczeństwo pracowników obsługujących urządzenia transportowe i przeładnkowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.30
A-P-2Analiza i przygotowanie materiałów do projektu.10
A-P-3Przegląd literatury.5
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu.5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tamatyki przedmiotu.8
A-W-4Konsultacje.2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie elementów bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
M-2Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej lub pisemnej obejmujący w sposób syntetyczny materiał wykładów i zajęć projektowych.
S-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektu oraz umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C05-2_W01
Student ma wiedzę na temat ergonomii i bezpieczeństwie w pojazdach.
T_2A_W08, T_2A_W11T2A_W05, T2A_W08C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C05-2_U01
Student ma umiejętność analizowania elementów bezpieczeństawa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
T_2A_U04, T_2A_U13T2A_U04, T2A_U13C-2T-P-1M-1, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C05-2_K01
Student potrafi pracować w zespole.
T_2A_K03T2A_K03C-3T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C05-2_W01
Student ma wiedzę na temat ergonomii i bezpieczeństwie w pojazdach.
2,0
3,0Ugruntowana wiedza podstawowa o bezpieczeństwie i ergonomii w pojazdach samochodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C05-2_U01
Student ma umiejętność analizowania elementów bezpieczeństawa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
2,0
3,0Oddany w terminie projekt w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C05-2_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z 2007 r. Nr 49, poz. 330, z 2008 r. Nr 108, poz. 690), 2008
  3. Wicher J., Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  4. Kowal E., Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie i przedstawienie opracowania o wybranym zagadnieniu dotyczącym ergonomii w transporcie w formie projektu.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.2
T-W-2Pojęcie ergonomii, elementy składowe ergonomii, charakterystyka układów ergonomicznych na stanowisku pracy człowieka.6
T-W-3Fizjologia i ergonomia człowieka.2
T-W-4Kierowca, miejsce pracy kierowcy, czynniki wpływające na człowieka i jego warunki pracy w środowisku transportowym.6
T-W-5Przepisy i zasady obowiązujące podczas projektowania i wytwarzania pojazdów uzywanych w transporcie.2
T-W-6Urządzenia wspomagające pracę kierujacego.6
T-W-7Wpływ warunków i czasu pracy na sprawność funkcjonowania kierowcy.4
T-W-8Ergonomia i bepieczeństwo pracowników obsługujących urządzenia transportowe i przeładnkowe.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.30
A-P-2Analiza i przygotowanie materiałów do projektu.10
A-P-3Przegląd literatury.5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu.5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tamatyki przedmiotu.8
A-W-4Konsultacje.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C05-2_W01Student ma wiedzę na temat ergonomii i bezpieczeństwie w pojazdach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji pojazdów samochodowych i urządzeń związanych z transportem drogowym
T_2A_W11ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania pracy inżyniera transportu: - posiada wiedzę o oddziaływaniu na środowisko naturalne procesów transportowych, - zna zagrożenia i zasady BHP na stanowiskach roboczych, - zna prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej, - orientuje się w prawie pracy oraz problematyce zatrudnienia w transporcie drogowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
C-2Nabycie umiejętności analizowania ergonomii i bezpieczeństwa w pojazdach.
C-1Nabycie wiedzy o ergonomii, jej zasadach i podstawowych zagadnieniach z nią związanych oraz bezpieczeństwie w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-W-2Pojęcie ergonomii, elementy składowe ergonomii, charakterystyka układów ergonomicznych na stanowisku pracy człowieka.
T-W-1Wprowadzenie.
T-W-4Kierowca, miejsce pracy kierowcy, czynniki wpływające na człowieka i jego warunki pracy w środowisku transportowym.
T-W-7Wpływ warunków i czasu pracy na sprawność funkcjonowania kierowcy.
T-W-5Przepisy i zasady obowiązujące podczas projektowania i wytwarzania pojazdów uzywanych w transporcie.
T-W-3Fizjologia i ergonomia człowieka.
T-W-6Urządzenia wspomagające pracę kierujacego.
T-W-8Ergonomia i bepieczeństwo pracowników obsługujących urządzenia transportowe i przeładnkowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie elementów bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej lub pisemnej obejmujący w sposób syntetyczny materiał wykładów i zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ugruntowana wiedza podstawowa o bezpieczeństwie i ergonomii w pojazdach samochodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C05-2_U01Student ma umiejętność analizowania elementów bezpieczeństawa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i w języku obcym prezentację ustną z zakresu szczegółowych zagadnień transportu
T_2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności analizowania ergonomii i bezpieczeństwa w pojazdach.
Treści programoweT-P-1Przygotowanie i przedstawienie opracowania o wybranym zagadnieniu dotyczącym ergonomii w transporcie w formie projektu.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie elementów bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
M-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego.
S-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektu oraz umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oddany w terminie projekt w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C05-2_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-P-1Przygotowanie i przedstawienie opracowania o wybranym zagadnieniu dotyczącym ergonomii w transporcie w formie projektu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektu oraz umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0