Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Sylabus przedmiotu Napęd i hamowanie w środkach transportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Napęd i hamowanie w środkach transportu | ||
Specjalność | logistyka, organizacja i technologia transportu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczącej procesu hamowania pojazdów, układów hamulcowych i metod oceny procesu hamowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ustalenie tematów projektów | 1 |
T-P-2 | Dane wyjściowe i założenia projektowe | 3 |
T-P-3 | Realizacja projektów i rozwiązywanie problemów podczas realizacji | 7 |
T-P-4 | Prezentacja i ocena projektów | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ruch pojazdu pod działaniem sił zewnętrznych i wewnętrznych | 2 |
T-W-2 | Siły działające w miejscu styku koła z nawierzchnią | 1 |
T-W-3 | Przyczepność i współczynnik przyczepności | 3 |
T-W-4 | Siła napędowa i moc | 2 |
T-W-5 | Opory ruchu pojazdów | 5 |
T-W-6 | Energetyczne zagadnienia hamowania pojazdów | 3 |
T-W-7 | Klasyfikacja i rodzaje hamulców | 4 |
T-W-8 | Układy wspomagające | 3 |
T-W-9 | Skuteczność hamowania | 1 |
T-W-10 | Droga hamowania i jej składniki | 2 |
T-W-11 | Ocena skuteczności hamowania | 2 |
T-W-12 | Niekonwencjonalne systemy hamowania | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Opracowanie i prezentacja sprawozdań | 6 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia, konsultacje | 5 |
39 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy/rzutnik, tablica |
M-2 | Metoda projektów/Arkusz kalkulacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_OBTD/08-1_W01 Student zna problematykę dotyczącą hamowania pojazdów, podstawowe układy hamulcowe i kierunki rozwoju układów hamulcowych | T_2A_W03, T_2A_W01, T_2A_W05, T_2A_W07, T_2A_W08 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_OBTD/08-1_U01 Student umie opracować projekt uwzględniający problematykę hamowania pojazdów | T_2A_U07, T_2A_U09, T_2A_U01, T_2A_U02 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U09 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_OBTD/08-1_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie. | T_2A_K03 | T2A_K03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_OBTD/08-1_W01 Student zna problematykę dotyczącą hamowania pojazdów, podstawowe układy hamulcowe i kierunki rozwoju układów hamulcowych | 2,0 | Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych. |
3,0 | Ugruntowana wiedza analityczna o budowie i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Wiedza syntetyzująca z zakresu elastycznych systemów wytwarzania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_OBTD/08-1_U01 Student umie opracować projekt uwzględniający problematykę hamowania pojazdów | 2,0 | Student opanował umiejętności z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny. | |
3,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_OBTD/08-1_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie. | 2,0 | Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji. |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji. | |
3,5 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji. | |
4,0 | Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach. | |
4,5 | Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach. | |
5,0 | Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej. |
Literatura podstawowa
- Arczyński S., Mechanika ruchu samochodu, WNT, Warszawa, 1993
- Lanzendoerfer J., Szczepaniak C., Teoria ruchu samochodu, WKŁ, Warszawa, 1980
- Mitschke M., Dynamika samochodu, WKŁ, 1977
Literatura dodatkowa
- Siłka W., Teoria ruchu samochodu, WNT, Warszawa, 2002
- Lisowski M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003