Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Badania eksploatacyjne samochodów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania eksploatacyjne samochodów
Specjalność logistyka, organizacja i technologia transportu
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 1,80,38zaliczenie
wykładyW1 30 1,20,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Budowa pojazdów samochodowych
W-2Eksploatacja pojazdów samochodowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami badań eksploatacyjnych poszczególnych układów pojazdu
C-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie komfortu oraz wytrzymałości układu zawieszenia pojazdu6
T-L-2Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu kierowniczego pojazdu6
T-L-3Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu napędowego pojazdu6
T-L-4Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu hamulcowego pojazdu6
T-L-5Badanie ekonomiczności oraz wygody jazdy6
30
wykłady
T-W-1Rodzaje i metodyka badań2
T-W-2Metody pomiarów wielkości fizycznych4
T-W-3Wiadomości na temat badań mechanizmów prowadzenia pojazdu4
T-W-4Wiadomości na temat badań układów napędowych pojazdów samochodowych i ich zespołów6
T-W-5Wiadomości na temat badań mechanizmów nośnych pojazdu6
T-W-6Wiadomości na temat badań własności trakcyjnych pojazdów4
T-W-7Wiadomości na temat badań wygody jazdy2
T-W-8Wiadomości na temat badańekonomiczności pojazdu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-2Opracowanie wyników laboratorium w formie sprawozdań.10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów w tym konsultacje10
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach.30
55
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu końcowego w formie pisemnej6
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach30
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i projektów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/02_W01
Student potrafi zcharakteryzować i opisać wybrane badanie eksploatacyjne pojazdu samochodowego
T_2A_W03T2A_W02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/02_U01
Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego
T_2A_U08, T_2A_U09, T_2A_U05, T_2A_U11T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/02_K01
Student potrafi pracować w zespole.
T_2A_K03T2A_K03
T_2A_OBTD/02_K02
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
T_2A_K03, T_2A_K04, T_2A_K07T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/02_W01
Student potrafi zcharakteryzować i opisać wybrane badanie eksploatacyjne pojazdu samochodowego
2,0Student nie potrafi zcharakteryzować badań eksploatacyjnych pojazdu samochodowego
3,0Student potrafi zcharakteryzować badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego, wykazując minimum programowe.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi zcharakteryzować i opisać badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi zcharakteryzować i opisać badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego. Potrafi również ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/02_U01
Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego
2,0Student nie potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego.
3,0Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego, wykazując minimum programowe.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego. Potrafi również ocenić i omówić wybraną metodę badawczą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/02_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej podczas badań eksploatacyjnych
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań laboratoriach i zespołowych konsultacjach.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań oraz doborze odpowiedniej metody badawczej.
T_2A_OBTD/02_K02
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy przeprowadzaniu badań eksploatacyjnych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe przepisy wymagane przy przeprowadzaniu badań eksploatacyjnych.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu badań.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować jądo efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi również przedstawić i gruntownie omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu badań eksploatacyjnych.

Literatura podstawowa

  1. Lanzendorerfer J., Badania pojazdów samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 1977
  2. Gronowicz J., Eksploatacja techniczna i utrzymanie samochodów, Wydawnictwo uczelniane Politechnuki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, 2
  3. Abramek K. Uzdowski M., Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009, 1

Literatura dodatkowa

  1. Jacenko N., Drgania, wytrzymałość i przyśpieszone badania samochodów ciężarowych, WKiŁ, Warszawa, 1975
  2. Praca zbiorowa, Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2001, 1, Informator techniczny Bosch
  3. Hebda M. Mazur T. Pelc H., Teoria Eksploatacji pojazdów, WKiŁ, Warszawa, 1978

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie komfortu oraz wytrzymałości układu zawieszenia pojazdu6
T-L-2Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu kierowniczego pojazdu6
T-L-3Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu napędowego pojazdu6
T-L-4Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu hamulcowego pojazdu6
T-L-5Badanie ekonomiczności oraz wygody jazdy6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i metodyka badań2
T-W-2Metody pomiarów wielkości fizycznych4
T-W-3Wiadomości na temat badań mechanizmów prowadzenia pojazdu4
T-W-4Wiadomości na temat badań układów napędowych pojazdów samochodowych i ich zespołów6
T-W-5Wiadomości na temat badań mechanizmów nośnych pojazdu6
T-W-6Wiadomości na temat badań własności trakcyjnych pojazdów4
T-W-7Wiadomości na temat badań wygody jazdy2
T-W-8Wiadomości na temat badańekonomiczności pojazdu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-2Opracowanie wyników laboratorium w formie sprawozdań.10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów w tym konsultacje10
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach.30
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu końcowego w formie pisemnej6
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach30
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/02_W01Student potrafi zcharakteryzować i opisać wybrane badanie eksploatacyjne pojazdu samochodowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badań eksploatacyjnych poszczególnych układów pojazdu
Treści programoweT-W-2Metody pomiarów wielkości fizycznych
T-W-4Wiadomości na temat badań układów napędowych pojazdów samochodowych i ich zespołów
T-W-3Wiadomości na temat badań mechanizmów prowadzenia pojazdu
T-W-5Wiadomości na temat badań mechanizmów nośnych pojazdu
T-W-6Wiadomości na temat badań własności trakcyjnych pojazdów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zcharakteryzować badań eksploatacyjnych pojazdu samochodowego
3,0Student potrafi zcharakteryzować badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego, wykazując minimum programowe.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi zcharakteryzować i opisać badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi zcharakteryzować i opisać badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego. Potrafi również ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/02_U01Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia w swojej i pokrewnych specjalnościach
T_2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie swojej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badań eksploatacyjnych poszczególnych układów pojazdu
Treści programoweT-L-1Badanie komfortu oraz wytrzymałości układu zawieszenia pojazdu
T-L-2Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu kierowniczego pojazdu
T-L-3Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu napędowego pojazdu
T-L-4Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu hamulcowego pojazdu
T-L-5Badanie ekonomiczności oraz wygody jazdy
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego.
3,0Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego, wykazując minimum programowe.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego. Potrafi również ocenić i omówić wybraną metodę badawczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/02_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej podczas badań eksploatacyjnych
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań laboratoriach i zespołowych konsultacjach.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań oraz doborze odpowiedniej metody badawczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/02_K02Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badań eksploatacyjnych poszczególnych układów pojazdu
Treści programoweT-W-2Metody pomiarów wielkości fizycznych
T-W-4Wiadomości na temat badań układów napędowych pojazdów samochodowych i ich zespołów
T-W-3Wiadomości na temat badań mechanizmów prowadzenia pojazdu
T-W-5Wiadomości na temat badań mechanizmów nośnych pojazdu
T-W-6Wiadomości na temat badań własności trakcyjnych pojazdów
T-L-1Badanie komfortu oraz wytrzymałości układu zawieszenia pojazdu
T-L-2Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu kierowniczego pojazdu
T-L-3Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu napędowego pojazdu
T-L-4Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu hamulcowego pojazdu
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy przeprowadzaniu badań eksploatacyjnych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe przepisy wymagane przy przeprowadzaniu badań eksploatacyjnych.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu badań.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować jądo efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi również przedstawić i gruntownie omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu badań eksploatacyjnych.