Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie środkami trwałymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie środkami trwałymi
Specjalność inżynieria jakości i zarządzanie
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z teorii zarządzania, zarzadzania produkcją, zarzadzania zasobami ludzkimi, klasyfikacji srodkow trwałych, metod amortyzacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie zagadnień dotyczacych zarządzania środkami trwalymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Klasyfikacja Środkow Trwalych1
T-P-2Struktura organizacyjna gospodarki remontowej w przedsiebiorstwie przemysłowym.1
T-P-3Strategie napraw środków trwałych.1
T-P-4Eksploatacja środków trwałych.1
T-P-5Rodzaje remontów. Zakresy prac w cyklach remontowych.1
T-P-6Techniczno-organizacyjne przygotowanie napraw. Dokumentacja technologiczna napraw.1
T-P-7Kontrola jakości wykonywanych napraw i remontów.1
T-P-8Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą.1
8
wykłady
T-W-1Klasyfikacja środkow trwałych. Sposoby pozyskiwania srodków trwałych.1
T-W-2Struktura organizacyjna gospodarki naprawczej.1
T-W-3Strategie napraw środków trwałych.1
T-W-4Strategie eksploatacyjne.1
T-W-5Eksploatacja środków trwałych.1
T-W-6Rodzaje remontow. Zakresy prac w cyklach remontowych.1
T-W-7Techniczno-organizacyjne przygotowanie remontów. Dokumentacja technologiczna napraw.1
T-W-8Kontrola jakosci wykonywanych napraw i remontów.1
T-W-9Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Opracowanie projektu10
A-P-3Przygotowanie prezentacji5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2Studiowanie literatury podstawowej8
A-W-3Studiowanie artykułów z konferencjij tematycznych2
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Studiowanie literatury uzupelniającej3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny, ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny i ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-1_W01
Student wykazuje sie znajomością strategii eksploatacji i napraw środków trwałych, techniczno- organizacyjnym przygotowaniem napraw.
ZIIP_1A_W14T1A_W04, T1A_W11InzA_W05C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-1_U01
Student powinien wykazać się umiejetnością posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi. Potrafi przygotować prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku.
ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U13T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U11InzA_U03C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-1_K01
Student rozumie potrzebe uczenia się przez całe zycie. Potrafi inspirować i ma świadomość skutków działalności inzynierskiej i związanej z tym odpowiedzialnosci za podejmowane decyzje.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K06T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-1T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-1_W01
Student wykazuje sie znajomością strategii eksploatacji i napraw środków trwałych, techniczno- organizacyjnym przygotowaniem napraw.
2,0Student nie wykazuje sie znajomościa calej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanował materiał biernie.
3,5Student dość dobrze przyswoił materiał.
4,0Student opanował cały zakres materiału.
4,5Student wykazał się znajomością całego zakresu materiału oraz wielu zawartych w nim szczegółów.
5,0Student przyswoił cały zakres materiału i wykazuje szersze zainteresowanie tym przedmiotem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-1_U01
Student powinien wykazać się umiejetnością posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi. Potrafi przygotować prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku.
2,0Student wykazuje znaczące braki wiedzy określonej w wymaganiach wstępnych. Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce. Nie dotrzymuje terminów przygotowania projektu i prezentacji.
3,0Student w sposób bierny przygotowuje zadania projektowe i prezentacje.
3,5Student wykazuje dość dobre umiejętności w przygotowywaniu zadań projektowych i prezentacji.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować projekt i prezentację.
4,5Student potrafi samodzielnie i poprawnie przygotować projekt i prezentację.
5,0Sudent potrafi samodzielnie i porawnie przygotować projekt i zainteresować prezentacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-1_K01
Student rozumie potrzebe uczenia się przez całe zycie. Potrafi inspirować i ma świadomość skutków działalności inzynierskiej i związanej z tym odpowiedzialnosci za podejmowane decyzje.
2,0Student nie dczuwa potrzeby uczenia się. Nie jest zainteresowany przedmiotem.
3,0Student wykonuje pracę korzystając zpomocy innych.
3,5Student potrafi wykonać prace i podejmuje próby współpracy z innymi.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pracę i przyłączyć się do współpracy z innymi.
4,5Student potrafi współpracować z innymi studentami i prowadzacym zajęcia.
5,0Student potrafi współdziałać i współpracować w grupie , przyjmujac w niej różne role. Ma śiwdomość ważności działalności inżynierskiej.

Literatura podstawowa

  1. Borkowski S., Selejdak J., Salamon Sz., Efektywność eksploatacji maszyn i urzadzeń, Wyd. WZP Częst., Częstochowa, 2006, ISBN 83-84469-14-2
  2. Góra E., Szulc R., Klasyfikacja środkow trwałych, Gdańsk, 2002
  3. Kaźmierczak J., Loska A., Zarzadzanie utrzymaniem ruchu z wykorzystaniem scenariuszy procesów eksploatacyjnych-Część I, Słuzby Utrzymania Ruchu, Warszawa, 2007, nr 3
  4. Kowalczewski W., Zarzadzanie srodkami trwałymi w przedsiebiorstwie., Warszawa, 2001, Wyd. I
  5. Kaźmierczak J., uwagi o projektowaniu i wdrazaniu systemów wspomagajacych zarzadzanie eksploatacja i utrzymaniem ruchu - Część I, Słuzby Utrzymania Ruchu, nr 3, 2007
  6. Knosala R.i Zespół, Komputerowe wspomaganie zarządzania przxedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2007
  7. Lecewicz -Bartoszewska J., Lewandowski J., Ergonomicsw for disabled in work organisation and management reslts of researches,m evaluations and guidelines, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2008
  8. Lewandowski J., zarzadzanie środkami trwałymi i gospodarką naprawczą w przedsiębiorstwie, Marcus, Łódź, 1997
  9. Salamon Sz., Strategie eksploatacji obiektów mechanicznych. W: Produkcja i zarządzanie w hutnictwie. Praca zbiorowa pod red. R. Budzika., Wyd.WZP Częst., Częstochowa, 2006, ISBN 83-84469-14-2.
  10. Praca zbiorowa pod red. Z. Tomczyka, Podstawowe problemy zarządzania systemem utrzymania ruchu maszyn i urzadzen., Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1980
  11. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004r. Dz. U z 2010r. nr 113, poz 759 (z późniejszymi zmianami - stan prawny na dzien 31 marca 2011 r.), Prawo zamówień publicznych, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Borowiecki R., Efektywność gospodarowania środkami trwałymi w przedsiebiorstwie., Wyd. Akademii Ekonomicznrej, Kraków, 1989, ISBN 83-01-08999-7
  2. Kaźmierczak J., Uwagi o projektowaniu i wdrazaniu systemow wspomagajacych zarzadzanie eksploatacja i utrzymaniem ruchu -Część II, Słuzby Utrzymania Ruchu, nr 4, 2007
  3. Rozporzadzenie Rady Ministrow z dnia 30 grudnia 1999 r.(Dz. U. nr 112, poz. 1317), Klasyfikacja Środkow Trwałych, Dz.U. nr 260 poz. 2589., 2004
  4. Winiarska K., Radwaniecka E., Foremna Pilarska M., Amortyzacja i leasing srodkow trwalych oraz wartości niematerialnych i prawnych - ujęcie rachunkowe i podatkowe, Gdańsk, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Klasyfikacja Środkow Trwalych1
T-P-2Struktura organizacyjna gospodarki remontowej w przedsiebiorstwie przemysłowym.1
T-P-3Strategie napraw środków trwałych.1
T-P-4Eksploatacja środków trwałych.1
T-P-5Rodzaje remontów. Zakresy prac w cyklach remontowych.1
T-P-6Techniczno-organizacyjne przygotowanie napraw. Dokumentacja technologiczna napraw.1
T-P-7Kontrola jakości wykonywanych napraw i remontów.1
T-P-8Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja środkow trwałych. Sposoby pozyskiwania srodków trwałych.1
T-W-2Struktura organizacyjna gospodarki naprawczej.1
T-W-3Strategie napraw środków trwałych.1
T-W-4Strategie eksploatacyjne.1
T-W-5Eksploatacja środków trwałych.1
T-W-6Rodzaje remontow. Zakresy prac w cyklach remontowych.1
T-W-7Techniczno-organizacyjne przygotowanie remontów. Dokumentacja technologiczna napraw.1
T-W-8Kontrola jakosci wykonywanych napraw i remontów.1
T-W-9Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Opracowanie projektu10
A-P-3Przygotowanie prezentacji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2Studiowanie literatury podstawowej8
A-W-3Studiowanie artykułów z konferencjij tematycznych2
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Studiowanie literatury uzupelniającej3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/10-1_W01Student wykazuje sie znajomością strategii eksploatacji i napraw środków trwałych, techniczno- organizacyjnym przygotowaniem napraw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zagadnień dotyczacych zarządzania środkami trwalymi.
Treści programoweT-W-4Strategie eksploatacyjne.
T-W-1Klasyfikacja środkow trwałych. Sposoby pozyskiwania srodków trwałych.
T-W-2Struktura organizacyjna gospodarki naprawczej.
T-W-3Strategie napraw środków trwałych.
T-W-5Eksploatacja środków trwałych.
T-W-9Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje sie znajomościa calej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanował materiał biernie.
3,5Student dość dobrze przyswoił materiał.
4,0Student opanował cały zakres materiału.
4,5Student wykazał się znajomością całego zakresu materiału oraz wielu zawartych w nim szczegółów.
5,0Student przyswoił cały zakres materiału i wykazuje szersze zainteresowanie tym przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/10-1_U01Student powinien wykazać się umiejetnością posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi. Potrafi przygotować prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U18ma umiejętności samokształcenia się
ZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIIP_1A_U11ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zagadnień dotyczacych zarządzania środkami trwalymi.
Treści programoweT-W-4Strategie eksploatacyjne.
T-W-2Struktura organizacyjna gospodarki naprawczej.
T-W-3Strategie napraw środków trwałych.
T-W-7Techniczno-organizacyjne przygotowanie remontów. Dokumentacja technologiczna napraw.
T-W-9Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje znaczące braki wiedzy określonej w wymaganiach wstępnych. Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce. Nie dotrzymuje terminów przygotowania projektu i prezentacji.
3,0Student w sposób bierny przygotowuje zadania projektowe i prezentacje.
3,5Student wykazuje dość dobre umiejętności w przygotowywaniu zadań projektowych i prezentacji.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować projekt i prezentację.
4,5Student potrafi samodzielnie i poprawnie przygotować projekt i prezentację.
5,0Sudent potrafi samodzielnie i porawnie przygotować projekt i zainteresować prezentacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_IJZ/10-1_K01Student rozumie potrzebe uczenia się przez całe zycie. Potrafi inspirować i ma świadomość skutków działalności inzynierskiej i związanej z tym odpowiedzialnosci za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zagadnień dotyczacych zarządzania środkami trwalymi.
Treści programoweT-W-4Strategie eksploatacyjne.
T-W-8Kontrola jakosci wykonywanych napraw i remontów.
T-W-1Klasyfikacja środkow trwałych. Sposoby pozyskiwania srodków trwałych.
T-W-2Struktura organizacyjna gospodarki naprawczej.
T-W-3Strategie napraw środków trwałych.
T-W-7Techniczno-organizacyjne przygotowanie remontów. Dokumentacja technologiczna napraw.
T-W-9Wspomaganie komputerowe w zarządzaniu gospodarką naprawczą
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dczuwa potrzeby uczenia się. Nie jest zainteresowany przedmiotem.
3,0Student wykonuje pracę korzystając zpomocy innych.
3,5Student potrafi wykonać prace i podejmuje próby współpracy z innymi.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pracę i przyłączyć się do współpracy z innymi.
4,5Student potrafi współpracować z innymi studentami i prowadzacym zajęcia.
5,0Student potrafi współdziałać i współpracować w grupie , przyjmujac w niej różne role. Ma śiwdomość ważności działalności inżynierskiej.