Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZIIP_1A_C04_U01 | Student powinien potrafić: zalgorytmizować proste i złożone zadania menadżerskie lub inżynierskie w konwencji funkcyjne, wykorzystać zaktualizowane biblioteki funkcji i najnowsze rozwiązania wprowadzone przez producenta oprogramowania w celu opracowania efektywnych algorytmów przetwarzania danych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZIIP_1A_U14 | ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z metodyką algorytmizacji standardowych problemów menadżerskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Ukształtowanie umiejętności wykorzystania biblioteki funkcji wbudowanych w zadanich prostych i złożonych wymagających zagnieżdżeń funkcji w funkcji.
Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami wbudowanymi umożliwiającymi przeprowadzenie agregacji danych wielowymiarowych, optymalizacji zadań wielokryterialnych oraz analiz statystycznych. Ukształtowanie umiejętności wykorzystania formantów skoroszytu (kontrolki graficzne) w celu uproszczenia i zautomatyzowania pracy z arkuszem. |
---|
Treści programowe | T-W-4 | Arkusz – tabelaryczna baza danych. Zastosowanie notacji funkcyjnej w tworzeniu zapytań wielokryterialnych oraz w warunkowym formatowaniu danych. |
---|
T-W-6 | Zastosowanie notacji funkcyjnej w formułach złożonych generujących tablice wyników. Stała tablicowa w formułach tablicowych. |
T-W-5 | Formuły tablicowe. Konwersje typów danych w formułach tablicowych generujących jeden wynik. |
T-W-7 | Graficzna prezentacja wyników. Formanty formularza: pola kombi, pola listy paski przewijania, w wykresach dynamicznych |
T-W-8 | Zaawansowane techniki przetwarzania danych narzędziami dostępnymi w środowisku MS Excel. Agregacja danych wielowymiarowych. Tabele i wykresy przestawne. Optymalizacja wielokryterialna - solver. Bezpieczeństwo i ochrona danych |
T-L-2 | Formuły przetwarzające dane typu data i czas z funkcjami: DZIŚ, TERAZ, DATA, ROK, MIESIĄC, DZIEŃ, Dzień.tyg, CZAS. Formuły warunkowe. Definiowanie stałych typu data i czas w formułach warunkowych. Formuły z funkcjami warunkowymi SUMA.JEŻELI, SUMA.WARUNKÓW, ŚREDNIA.JEŻELI, LICZ.JEŻELI, LICZ.PUSTE, LICZ.WARUNKI |
T-L-6 | Formuły decyzyjne, wyszukujące rozwiązania z funkcjami: WYSZUKAJ, WYSZUKAJ.PIONOWO, WYSZUKAJ.POZIOMO. Formuły wyszukujące zawierające definicje stałych tablicowych. Formuły wyszukujące z funkcjami: PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS, ADRES, ADR.POŚR, WIERSZ, NR.KOLUMNY |
T-L-3 | Formuły warunkowe oparte na prostych testach logicznych z funkcją JEŻELI() oraz jej zagnieżdżeniami JEŻELI(JEŻELI). Formuły warunkowe oparte na złożonych testach logicznych z funkcjami logicznymi ORAZ i LUB. |
T-L-4 | Formuły przetwarzające tekst. Konwersja danych typu tekstu na liczby. Agregacja danych. Formuły z funkcjami ILE.LICZB, ILE.NIEPUSTYCH, WYST.NAJCZĘŚCIEJ, MAX.K, MIN.K. Obsługa błędów. Formuły wykorzystujące komunikaty błędów z funkcjami: CZY.LICZBA, CZY.BŁĄD, CZY.BŁ, JEŻELI.BŁĄD |
T-L-7 | Formuły tablicowe generujące jeden wynik. Konwersja typów danych w formułach tablicowych generujących jeden wynik. Formuły tablicowe generujące tablicę wyników. Stałe tablicowe w formułach tablicowych. |
T-L-8 | Tworzenie niestandardowych typów wykresów. Wykresy dynamiczne. Automatyzacja działań. Makra rejestrowane. Formanty formularza. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny. Metoda objaśniająco poglądowa z użyciem komputera. Prezentacje objaśniające zilustrowane przykładowymi rozwiązaniami. Metoda problemowa |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera mające na celu ugruntowanie i rozwinięcie treści wykładowych. Analiza problemu, dyskusja, forma konkursowa. Prezentacja różnych rozwiązań tego samego zadania |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin. Sprawdzian praktyczny z użyciem komputera mający na celu zweryfikowanie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie wiedzy przedstawionej w ramach wykładu |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi wykorzystać rozwiązań problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać standardowe rozwiązania wybranych problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. |
3,5 | Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 3,0 i potrafi wykorzystać standardowe rozwiązania problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. |
4,0 | Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 3,5 i potrafi samodzielnie opracować rozwiązania zadań menadżerskich i inżynierskich o średnim stopniu trudności wykorzystując rozwiązania przedstawione na wykładzie |
4,5 | Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 4,0 i potrafi samodzielnie opracować własne, nie przedstawiane na wykładzie rozwiązania zadań menadżerskich i inżynierskich o średnim stopniu trudności. |
5,0 | Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 4,5 i potrafi samodzielnie opracować własne, nie przedstawiane na wykładzie rozwiązania złożonych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. |